نجات اسناد تئاتری در گرو تامین بودجه

هنردستان: مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: مرکز اسناد این اداره‌کل از تئاترشهر به موزه‌ی تئاتر منتقل می‌شود، اما این کار به تامین بودجه نیاز دارد.

به گزارش هنردستان، مهدی شفیعی، درباره رسیدگی به وضعیت نابسامان مرکز اسناد ۳۰ ساله‌ی اداره‌ی کل هنرهای نمایشی و دست‌نوشته‌ها و متونی که در شرایطی غیراستاندارد در کنار کتابخانه و در طبقه فوقانی مجموعه تئاترشهر نگه‌داری می‌شوند و مدتی قبل در گزارشی به آن اشاره شده بود، بیان کرد: مرکز اسناد این اداره باید حتما به موزه‌ی تئاتر منتقل شود چون ردیف مشخصی هم در برای اسکن، مرمت، نگهداری اسناد و جمع‌اوری اسناد دیگر در کارکرد  موزه تعریف شده است.

 

او گفت: طبق برنامه‌ای که در نظر گرفته شده، قرار است فضای فوقانی مجموعه‌ی تئاترشهر که الان کتابخانه و مرکز اسناد هم در آن‌جا قرار دارد بازسازی شود، و با این کار طبقه‌ی چهارم تئاترشهر به فضای مناسبی برای کتابخانه و ارشیو تخصصی کتاب تبدیل می‌شود که علاقه مندان هم می‌توانند از آنجا استفاده کنند، اما مرکز اسناد حتما از آن محل جابجا خواهد شد.

شفیعی در این‌باره تاکید کرد: برای این کار یک طراحی فضای مجازی هم انجام می‌شود تا همه اطلاعات و متون اسکن و برای یک آرشیو مناسب آماده شوند.

مدیرکل هنرهای نمایشی ادامه داد: راه‌اندازی و انتقال مرکز اسناد در موزه از آن جهت اهمیت زیاد و فوریت دارد که برخی هنرمندان یا خانواده هنرمندانی که درگذشته‌اند تقاضای نگهداری آثار و اسناد و یادگاری‌های تئاتری‌ خود را در مکانی مثل موزه بارها مطرح کرده‌اند.

او همچنین درباره‌ی وضعیت موزه‌ی تئاتر که ساختمان آن هم مدتی قبل خریداری شده است، توضیح داد: برای تبدیل آن ساختمان به موزه باید تغییرات اساسی در بنا ایجاد شود که در این راستا صحبت‌هایی با آقای غریب‌پور برای طراحی انجام شده، اما پیگیری تمام این‌ها، شروع مطالعات و آماده کردن طرح‌ها به اعتبار نیاز دارد و پیش از هرچیز باید بدانیم با چه پشتوانه‌ی مالی این کار را باید انجام دهیم.

کتابخانه و مرکز اسناد هنرهای نمایشی در سال ۱۳۶۶ افتتاح شد و اگرچه این روزها رونقی بیش از گذشته دارد، اما تمام متون قدیمی و دست‌نویسی که از هنرمندان تئاتر در آنجا به یادگار مانده در شرایط نامناسبی به لحاظ استاندارهای نگهداری و آرشیوی قرار دارند.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا

امتیاز دهید