همایون شجریان: شرایط بازگشت پدرم به صحنه موسیقی مهیا نیست/نگرانی بیماری همچنان باقیست

هنردستان: همایون شجریان با بیان اینکه دغدغه ها و نگرانی های بیماری سرطان استاد شجریان همچنان باقیست، گفت: با توجه به وضعیت پدرم اکنون امکان بازگشت او به صحنه موسیقی امکان ندارد و منتظریم مراحل درمانی بخوبی طی شود.

به گزارش هنردستان، همایون شجریان روز سه شنبه در حاشیه رونمایی از آلبوم تصویری موسیقی «خداوندان اسرار» در فرهنگسرای نیاوران با تایید سخنان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درمورد ارائه مجوز به آلبوم موسیقی «طریق عشق» از سوی وزارت ارشاد گفت: اکنون تمام تلاش ما این است که روند درمانی پدرم به نحو احسن پیش برود و او بتواند به کار هنری و صحنه موسیقی بازگردد. 
 

وی در مورد سایر فعالیت های کنونی استاد شجریان گفت: کاری که از یکی دو سال پیش آغاز شده را در دست اقدام داریم.
شجریان گفت: وضعیت پدرم نسبت به چند ماه قبل بهتر است و 15 جلسه رادیو تراپی سنگین کرده است. 
به گفته وی، رفع آسیب های عصبی زمانبر است. از طرفی درمان سرطان نیز زمانبر است، باید به ایده آل سلامتی استاد برسیم و در نهایت کار شیمی درمانی را آغاز کنیم. 
شجریان در عین حال افزود: البته خوشبختانه وضعیت پدرم نسبت به قبل بهتر شده اما دغدغه ها و نگرانی های بیماری سرطان همچنان باقی است. 
در ادامه همایون شجریان و شهرام پورناظری در نشست خبری با خبرنگاران شرکت و به سوالات مطرح شده پاسخ گفتند. 

** فضای آلبوم خداوندان اسرار با آینه ها متفاوت است 

همایون شجریان در ادامه درباره مدت زمان کوتاه تهیه این این آلبوم که مورد سوال خبرنگاری بود‌، گفت: فضای این آلبوم با کار بعدی ما یعنی آینه‌ها بسیار متفاوت است و امکان انتشار مجموع این دو کار در یک سی‌دی نبود لذا اگر قرار بود هر دو آلبوم را در یک سی‌دی منتشر می‌کردیم به دلیل اینکه مدت زمانش به 120 دقیقه می‌رسید مجبور بودیم دو سی‌دی استفاده کنیم و در یک آلبوم دو سی دی را منتشر نماییم. 
به گفته وی معمولا در کنسرت‌ها یک آلبوم کفایت نمی‌کند و از دو آلبوم استفاده می‌شود و در حقیقت این بار یک کنسرت را در دو آلبوم منتشر شده است. 
در ادامه این نشست سهراب پورناظری نیز با بیان اینکه این پروژه در سال ۹۰ یا ۹۱ انجام شده گفت: ۵۳ اجرا از این آلبوم در ایران و دیگر کشورها برگزار شده وقتی به این تصاویر نگاه می‌کنم به یاد شروع همکاری‌ام با همایون شجریان می‌افتم که تجربه مغتنمی برایم به شمار می آید. 

** آلبوم با سه بخش با اشعار مولانا، خیام و حافظ 

این نوازنده موسیقی اصیل سنتی کشور با اشاره به اینکه این آلبوم با اشعاری از مولانا، خیام و حافظ در سه بخش و سفری را آغاز می‌کند، گفت: ساز بندی نیز بر اساس این اشعار پیش رفته البته قطعه یاوران که یک قطعه از ساخته‌های پدرم که با صدای شهرام ناظری منتشر شده بود را نیز در این آلبوم استفاده کردیم. 

** انگیزه مادی برای انتشار دو آلبوم نداشتیم 

پورناظری در ادامه درباره قرار نگرفتن آلبوم خداوندان اسرار با آینه‌ها در یک سی‌دی هم توضیح داد: این دو باهم متفاوت و حتی طراحی صحنه مختلف دارند لذا انگیزه مادی برای انتشار دو آلبوم نداشتیم و تنها دلیل آن مدت زمان انتشار این دو آلبوم باهم است که اگر قرار بود هر دو را در یک سی دی منتشر کنیم این امر امکان‌پذیر نبود. 

** همکاری مشترک با رخشان بنی اعتماد 

این نوازنده موسیقی سه تار کشور درباره علت انتخاب بنی‌اعتماد برای کارگردانی این اثر هم گفت:‌ آشنایی با باران کوثری برای طراحی صحنه این اثر باعث شد در ادامه مشورت‌هایی را برای کارگردانی آن از بنی اعتماد بگیریم و به پیشنهاد جهانگیر کوثری قرار شد که بنی‌اعتماد کارگردانی این اثر را بر عهده بگیرد و ما هم قبول کردیم. 
همایون شجریان نیز در این باره اظهار داشت: بعد از مطرح شدن پیشنهاد همکاری با بنی‌اعتماد از ما فرصت خواست تا در این باره فکر کند البته برای ما افتخار بزرگی بود که با این کارگردان همکاری کردیم. 

** موسیقی نسبت به 40 سال گذشته دچار تغییرات شده است 

فرزند استاد محمد رضا شجریان در ادامه در پاسخ به این سوال خبرنگاری که در موسیقی ایرانی انسدادی رخ داده و خلاقیت معمولا در چارچوبی خارج از موسیقی صورت می گیرد علتش چیست؟ گفت: روزگار ما با 40 سال پیش تفاوت دارد و ما هر سال یا هر روز با تغییرات زیادی روبرو هستیم طبیعتا موسیقی هم با تغییرات زیادی در این مدت روبرو بوده اما چیزی که برای من اهمیت دارد این است که چطور می‌شود ریشه‌ها را حفظ و از تغییرات نهراسید. 
شجریان اظهار داشت: نکته بسیار مهم این است که نسل آینده ما باید با موسیقی ایرانی و سنتی زندگی کنند و در حقیقت موسیقی سنتی باید نیازهای روزمره آنها را پاسخ دهد ؛ بچه‌های ما نسل آینده ما هستند که در یک جامعه پر از تغییر زندگی می‌کنند و پیوند آنها با موسیقی اصیل ایرانی کار سختی است. 

** باید با حفظ ریشه های موسیقی، موسیقی ارائه کنیم 

خواننده آلبوم خداوندان اسرار اظهار داشت: باید راهی را بیابیم که با حفظ ریشه‌های موسیقی کشور بتوانیم موسیقی را به راحتی به نسل های آینده ارائه کینم تا برای نسل جوان جذاب باشد. 
به گفته این هنرمند عرصه موسیقی کشور، هیچ یک از ما از بسیاری تغییراتی که در زندگی ایجاد می‌شود خوشحال نیست به عنوان مثال همین موبایل شاید همه از آن بی زار باشیم اما نمی‌توانیم از آن فاصله بگیریم. 
شجریان تصریح کرد: برای من هم لذت‌های شخصی و سلیقه‌ام در موسیقی شاید چیز دیگری است اما سعی می‌کنم آنها را درموضوعاتی پیدا کنم که قابل تغییر باشد و بتوانم ارائه دهم. 

** هزاران سال فرهنگ امروزه در حال حذف از جامعه است 

سهراب پورناظری نیز با اشاره به اینکه بر این باورم موسیقی دستگاهی ما نیز با خاستگاه اصلی‌اش متفاوت بوده است ما می‌توانیم درگذشته تقابل گروه چاوش را با موسیقی اصیل ایرانی ببینیم، تصریح کرد: این راه نیاز است ادامه یابد و ما باید نسل جوان را با موسیقی و ادبیات پیوند دهیم. 
به گفته این هنرمند موسیقی کشور متاسفانه اوضاع ادبیات از موسیقی نیز بدتر است هزاران سال فرهنگ امروزه در حال حذف از جامعه است و ما دیگر اشعار مولانا، سعدی و دیگر شاعران ایرانی را نمی‌شنویم و اینها امروز زبان زنده جامعه ما نیستند و این هشداری برای اهالی فرهنگ است. 
پورناظری افزود: متاسفانه هدایت کننده سطح فرهنگی جامعه ما امروزه مثلا یک شبکه ترکیه‌ای است ، من تصمیم داشتم که موسیقی‌ای را ارائه دهم که بتوانم با آن روی نسل امروز تاثیر بگذارم و اگر همراهی همایون نبود قطعا این تاثیرگذاری کمتر بود. ما ترجیح می‌دهیم موسیقی‌ای را اجرا کنیم که از غلظت کمتری برخوردار باشد و ابایی از اجرای آن نداریم اما بتوانیم جوانان و نسل امروز را جذب کنیم. 

** چرا به تدریس موسیقی روی نیاوردم؟ 

همایون شجریان همچنین درباره اینکه چرا تاکنون به تدریس موسیقی روی نیاورده اظهار داشت: کم حوصله و بسیار تنبلم و دوست دارم شاگردم خیلی سریع یاد بگیرد در کمترین زمان خوب این اصلا درست نیست و باید برای شاگرد وقت گذاشت. 
وی افزود: البته به این موضوع نیز فکر کردم و هر زمان احساس کنم معلم با صلاحیتی هستم و می‌توانم تجربه‌هایم را منتقل کنم قطعا این کار را عملی می‌کنم. 

** باید چندسال پیش مجوز آلبوم استاد شجریان را می داند 

سهراب پورناظری نیز درباره اخذ مجوز آلبوم استاد محمدشجریان اظهار داشت: هر بچه ای می‌داند که هدف از این کار چیست نمی‌خواهم در این نشست از دولت گله کنم اما این طور مجوز دادن در این زمان صورت خوشی ندارد. 
این موسیقی دان و آهنگساز کشور تصریح کرد: ای کاش این مجوز را چند سال پیش برای انتشار این آلبوم‌ها می‌دادند. 
پورناظری همچنین خاطرنشان کرد:‌ یکی از آلبوم‌هایی که قرار است از استاد شجریان منتشر شود اثر مشترک من با ایشان است که در زمان مشخص خود اعلام می‌کنم. 

** نحوه همکاری شجریان و پورناظری ها 

در بخش دیگری از این نشست همایون شجریان درباره نحوه همکاری‌اش با سهراب و طهمورث پورناظری گفت: به دلیل نزدیکی روحیه‌ام با سهراب و طهمورث با آنها کار می‌کنم و یک هدف خاصی را دنبال نمی‌کنیم. 
وی افزود: ما بدون تعصب پیش می‌رویم و خوشبختانه در این مدت که با هم همکاری داریم فرصت‌های بسیار خوبی پیش آمده که برای من بسیار لذت‌بخش بوده است. ما روحیات نزدیک به هم داریم و از ایده‌ها و کارهایی که متفاوت است نترسیده ایم. 

** قسمت نشد با استاد شهبازیان همکاری کنم 

همایون درباره همکاری خود با استاد شهبازیان و مسائلی که در این باره مطرح شد، توضیح داد: استاد شهبازیان قصد داشت آثاری از پدرم را ارائه دهد و این را در مصاحبه مطرح کرد و تا قبل از آن هیچ صحبتی با من نشده بود بعد از انتشار هیچ اطلاعی در این باره نداشتم که نسبت به آن واکنشی نشان داده باشم. 
وی ادامه داد: البته شهبازیان با من تماس گرفته بود که موضوع را مطرح کند اما من موفق نشده بودم تلفنم را پاسخ دهم و از آنجا که قرار بود این کار در یک فرصت کم انجام شود و من برای برگزاری کنسرتی در شهرستان بودم نمی‌توانستم با او همکاری کنم. 
این خواننده موسیقی اصیل تاکید کرد: اگر فرصتی پیش بیاید قطعا با استاد شهبازیان همکاری خواهم کرد. 
همایون شجریان ادامه داد:‌ همکاری با شهبازیان بی‌شک فرصت مغتنمی برای من محسوب می شود اما برنامه سال 96 ما آنقدر پیچیده است که از همین الان ذهن مرا مشغول کرده و ممکن است دست و پا گیر باشد و نتوانیم در کنار آنها برنامه‌های جدید را اجرا کنیم. 

** نسخه دی وی دی و ویدئی خدوندان اسرار با حضور نوازندگان ایرانی است 

سهراب پورناظری حضور نوازندگان خارجی در آلبوم خداوندگان اسرار را تایید کرد و اظهار داشت: نوازندگان خارجی در نسخه صوتی این آلبوم حضور دارند که ما آن را در ترکیه و آمریکا و بخشی دیگر را در ایران ضبط کردیم و آنچه که در نسخه دی وی دی و ویدئویی این اثر مشاهده می کنید با حضور نوازندگان ایرانی است که در تالار وحدت ضبط شده است. 
این هنرمند در عین حال گفت: ما یک حوزه فرهنگی برای ایران داریم و یک حوزه جغرافیایی آن چه برای من مهم است حوزه فرهنگی ایران است یعنی از کاشغر تا سوریه و من همه این مکان‌ها را جزئی از فرهنگ ایران می‌دانم و از همنشینی این نوع موسیقی باهم استقبال می‌کنم چرا که هدف من ترویج فرهنگ ایران فرهنگی است. 

** دغدغه آوازی در آلبوم خداوندان اسرار برایم وجود داشت 

همایون درباره آوازی بودن این اثر در پاسخ به خبرنگاری، گفت: بطور یقین دغدغه آواز برای من در آلبوم خداوندگان اسرار وجود داشت البته ما آواز را در کار آینه‌ها بیشتر می‌شنویم و فضای آن سنتی تر است اما این اولین تجربه من با تنبور بود از همین رو در ذهنم به دنبال طراحی آوازی بودم که بتوانم ارائه دهم و زمانی که داشتم شعر را انتخاب می‌کردم به این مساله بسیار توجه داشتم خوشبختانه به محض اینکه دیوان مولانا را باز کردم با این مصرع که می‌گوید «بیا کز عشق تو دیوانه گشتم» مواجه شدم و بسیار خوشحال چرا که به دنبال فراق می‌گشتم و دیدم این بیت از لحاظ معنی و وزن همان چیزی بود که به دنبال آن بودم. 
پورناظری نیز درباره علت تاخیر در انتشار این آلبوم گفت: هیچ دلیل خاصلی جز ترافیک کاری نبوده از این رو کارهای دیگری بود که فضای مشترکی داشتند و ما اولویت را به آنها قرار دادیم. 
به گفته وی آهنگسازان بسیاری با همایون کار کرده‌اند و آثارشان منتشر شده و ما به دنبال یک فرصت بودیم تا در یک فاصله زمانی مشخص با آنها این آلبوم را منتشر کنیم. 
شجریان نیز در باره تاخیر انتشار این آلبوم گفت: من کار مشترکی با فردین خلعتبری دارم که چند سال پیش تمام شده اما ناشرین یا خود آقای خلعتبری روی آن کار می‌کنند که قرار بود 6 الی 7 ماه پیش منشتر شود اما هنوز منتشر نشده و یکی از دلایل تاخیر در انتشار آلبوم خداوندگان اسرار همین موضوع بود. 

** چند پروژه جالب اجرا برای سال 96 داریم 

همایون شجریان درباره برنامه‌های آینده اش در سال 96 گفت: از حالا نمی‌توانم چیز خاصی در مورد برنامه‌های سال آینده بگویم اما چند پروژه جالب داریم که اگر نهایی شود انجام می‌دهیم. 

** کارکردن با رخشان بنی اعتماد برایم افتخار است 

خواننده موسیقی متن فیلم سینمایی آرایش غلیط در مورد ادامه همکاری‌اش با رخشان بنی اعتماد گفت: ما پروژه جدیدی برای همکاری با بنی‌اعتماد نداریم اما اگر او از ما راضی باشد و پیشنهاد بدهد باعث افتخار است که با گروه او همکاری کنم. 

** پخش ترک موسیقی رگ خواب در اختتامیه فیلم فجر بازگشت مالی برایمان نداشت 

در ادامه سهراب پورناظری در مورد سوال خبرنگاری در خصوص پخش موسیقی فیلم سینمایی رگ خواب در اختتامیه سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر، گفت: آنچه که در اختتامیه پخش شد موسیقی اصلی فیلم نبود بلکه انتهای این کار در روز اختتامیه پخش شد و ما نمی دانیم که آنها اصل کار را از کجا گیر آورده بودند و پیدا کرده بودند.
وی افزود: این موضوع که ما در جشنواره دیده نشدیم مهم نیست چرا که مهم‌ترین موضوع برای من و همایون این است که ترک‌های ما از روی پرده سینما دست به دست منتشر شده و مردم از آن لذت می‌برند این در حالی است که هیچ بازگشت مالی برای من و همایون نداشته اگرچه انتشار این ترک آن هم ازروی پرده سینما نشان می‌دهد که ما در قلب مردم جای داریم. 

** پخش موسیقی ما در اختتامیه فیلم فجر غیرمجاز بود 

پورناظری تصریح کرد: پخش موسیقی فیلم ما غیرمجاز بوده و اگر این اتفاق در آمریکا می افتاد به دلیل پیگیری‌هایی که در آنجا می‌توان انجام داد ما تا پایان عمرمان دیگر نیاز نداشتیم کار کنیم و می‌توانستیم در خانه بنشینیم. 
وی درباره موسیقی فیلم رگ خواب و شباهتش به موسیقی آرایش غلیظ گفت: تجربه به من ثابت کرده هرگاه که می‌خواهم چیز خاصی را ارائه دهم نمی‌شود. 
وی افزود: براین باورم کار باید در درون خودش مسیر صحیح را پیدا کند اما از همه مهم‌تر چیزی است که در آواز این موسیقی‌ها شنیده می‌شود و آن هم پختگی صدای همایون است که به چهل سالگی نزدیک می‌شود و ما می‌توانیم آواز خوبی را از او بشنویم و باید به این موضوع بسیار توجه کرد. 
پورناظری درباره انتشار موسیقی فیلم رگ خواب نیز گفت: کلاژی از کل فیلم به عنوان کلیپ انتخاب شده که موسیقی را بر روی آن می‌گذاریم و در روزهای آینده آن را نیز منتشر می کنیم. من در ساخت موسیقی و انتشار آن از هر ابزار کمک‌کننده‌ای که بخواهد موسیقی را به دل جامعه ببرد تردید نمی‌کنم اما کیفیت آن برای من بسیار اهمیت دارد. 
همایون شجریان نیز در این باره گفت: در دنیای امروز موسیقی با یک کلیپ می‌تواند تاثیرگذارتر باشد. امروزه آلبوم‌های 60 دقیقه‌ای دیگر منسوخ می‌شوند البته پخش ترک برای ناشرین بسیار خطرناک است چرا که دانلودهای غیرقانونی کار آنها را دشوار می‌کند اما قطعاً باید ساز وکاری برای این موضوع نیز پیدا کرد. 

** چرا فقط با حمید نعمت الله کار می کنید؟ 

پورناظری در ادامه درباره اینکه چرا فقط با حمید نعمت‌الله کار می‌کند که مورد سوال دیگر خبرنگاری بود، پاسخ داد: حمید نعمت‌الله خودش را به من محدود کرده است.
وی ادامه داد: او از بزرگترین کارگران های این سرزمین است . من ترجیح می‌دهم با افراد خاص کار کنم و مثلثی بین همایون و حمید شکل گرفته است و به دنبال تغییر آن نیستم. ما همدیگر را پیدا می‌کنیم و احساس ما به یک بیان مشترک رسیده و از آنجا که زمان زیادی می‌برد تا با یک هنرمند دیگر به یک اشتراک برسم ترجیح می‌دهم تغییری ایجاد ندهم. 

** بزودی موسیقی فیلم رگ خواب را منتشر می کنیم 

همایون شجریان درباره موسیقی فیلم سینمایی رگ خواب گفت: آنچه که امروز در دست مردم می چرخد و کپی می‌شود تیتراژ نیست بلکه بخشی از موسیقی متن فیلم است که البته بلندتر بوده و ما برای اینکه با مدت زمان فیلم یکی شود کوتاه کردیم اما کامل آن را به همراه تصنیف دیگری که روی فیلم نیامده به زودی منتشر می‌کنیم. 
وی نیز درباره تیتراژ رگ خواب گفت: تیتراژ این فیلم در حقیقت فشارهایی است که بر شخصیت اصلی فیلم یعنی لیلا حاتمی می‌آید و برون ریزی آن شخصیت است که ما در پایان فیلم و در تیتراژ آن به صورت موسیقی می‌بینیم. 

** نباید نیاز موسیقایی را فراموش کنیم 

خواننده موسیقی اصیل سنتی کشور تاکید کرد که نباید نیازهای موسیقایی را فراموش کنیم و از یاد ببریم. 
همایون گفت: هرچقدر که من به دنبال خوانندگی باشم نباید به این موضوع فکر کنم که باید موسیقی را اجرا کنم که از تکنیک برخوردار باشد چرا که آن موسیقی با نیازهای خودم و جامعه‌ام متفاوت است. 
وی افزود: تجربه ثابت می‌کند اگر نیازها را فراموش کنیم اگرچه ممکن است کارهای تکنیکی داشته باشیم اما قطعاً خیلی زود بی اثر می‌شود. 
او ادامه داد: نیازهای شنیداری یعنی موسیقی باید به درد زندگی که الان داریم بخورد و در زندگی ما جایگاه خود را پیدا کند. 

** انتشار آلبوم جدید در سال 95 

همایون شجریان از انتشار آلبومی با آهنگسازی علیرضا قربانی تا قبل از پایان سال 95 خبر داد و گفت: سعی می‌کنیم در همین فرصت باقی مانده در سال جاری این آلبوم را نیز منتشر کنیم. 
وی یاداور شد: همچنین در حال پیگیری آلبوم رگ خواب هستیم تا ببینیم کدامیک زودتر منتشر می‌شود. 

** تمرین زیاد حرف اول را برای هر خواننده ای می زند 

همایون شجریان درباره آواز ایرانی نیز تاکید کرد: تمرین برای هر خواننده نقش بسزایی دارد و ما خوانندگان بسیار خوبی داریم که در زمینه آواز ایرانی فعالیت می کنند اما مشکلی که برای خوانندگان موسیقی ایرانی وجود دارد این است که از همان ابتدا به دنبال ردیف و ملودی ایرانی می‌روند بدون اینکه ایرادات صدای خود را برطرف کرده باشند. 
این آوازخوان موسیقی اصیل کشور ادامه داد: چندین سال پیش پدر بحث صداسازی را مطرح کرد و گفت باید حنجره را پرورش داد؛ مهم‌ترین نکته برای یک خواننده چه روی صحنه و چه در استودیو مدیریت خواندن است. 
همایون یاداور شد: گاهی در روی صحنه خواننده باید هنر این را داشته باشد حتی جلوی یک سرفه را با حرکات بدنی و شکلی بدون اینکه مخاطبان متوجه شوند نگه دارد. 
شجریان تاکید کرد: خواندن چارچوب خاص خودش را دارد لذا خواننده نباید خودش را با خواندن های بی مورد خسته کند بلکه باید هنگام خواندن از صدای بم تا اوج صدا مدیریت کند. 
در خاتمه این نشست همایون شجریان و سهراب پورناظری با اصحاب رسانه و حاضران در این نشست عکس یادگاری گرفتند. 

 

منبع: خبرگزاری ایرنا

امتیاز دهید