رونمایی از چهره آلمانی سهراب شهید ثالث در موزه هنرهای معاصر

هنردستان، هفته فیلم مروری بر آثار “سهراب شهید ثالث” با نمایش فیلم “نظم” در موزه هنرهای معاصر آغاز شد.

 

به گزارش هنردستان: نمایش مروری بر فیلم های “سهراب شهید ثالث” همزمان با اکران فیلم ” نظم” و با حضور رایزن فرهنگی سفارت آلمان در ایران، مجید ملانوروزی مدیر کل دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد، علی محمد زارع سرپرست جدید موزه هنرهای معاصر و تنی چند از سینماگران و علاقمندان به سینمای این کارگردان بعد از طهر دوم اسفند در موزه هنرهای معاصر آغاز شد.

 

موزه همواره به دنبال اکران آثار شهید ثالث بود

مجید ملانوروزی مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی در این مراسم گفت: مهم‌ترین وظیفه سینما تک این است که به تفکر و اندیشه این نوع از سینمای اندیشمندانه توجه خاص نشان دهد.

 

او ادامه داد: سینما تک موزه هنرهای معاصر از ابتدا آغازگر این اندیشه بود و چند دوره خوب را پشت سر گذاشت. سینمای موج نو ایران بعد از موج نو فرانسه، بلژیک و ایتالیا  امروز به عنوان یکی از بنیانگذاران دوران جدید و موسسین موج نو تجلیل می‌شود.

 

وی تصریح کرد: از آغاز دوره جدید موزه هنرهای معاصر به دنبال آثار سهراب شهید ثالث بود. ما با موزه مونیخ مکاتباتی صورت دادیم تا بتوانیم آثار شهید ثالث را به صورت امانت به نمایش بگذاریم.

 

ملانوروزی اظهار داشت: بخش اعظمی از فیلم‌های شهید ثالث در ایران ساخته شده است و بخشی از برجستگان عرصه هنرهای تجسمی ما مثل آیدین آغداشلو و مرتضی ممیز در هنر شهید ثالث سهیم بودند و ما خوشحالیم که امروز می‌توانیم آثاری از این هنرمند پیشرو را در موزه هنرهای معاصر تماشا کنیم.

 

توجه خاص شهید ثالث به در حاشیه مانده‌ها

در ادامه یوزتوس کمپر رایزن فرهنگی آلمان در ایران گفت: شهید ثالث، درجه‌ای از پوچ‌گرایی و جوگرایی را نشان می‌دهد که در آن شرایط قابل تغییر نیست. او قطعا توجه خاصی به در حاشیه مانده‌ها داشت و با نگاهی ریزبین و جزئی‌نگر  همواره بخشی از فیلم‌هایش را به این افراد اختصاص می‌دهد.

 

او ادامه داد: هر چند شهید ثالث می‌گوید فیلم‌سازی است که به هیچ کشوری تعلق ندارد اما من می‌گویم که او فیلم‌سازی آلمانی است. او زمانی که در ایران بود فیلم‌های ایرانی می‌ساخت و بعد که به آلمان آمد فیلم‌های آلمانی ساخت.

 

رایزن فرهنگی سفارت آلمان گفت: او به هر دو فرهنگ احترام می‌گذاشت و به واقع بخشی از فرهنگ هر دو کشور است و این منحصر به فرد است. هرچند زمان زیادی از آخرین فیلم او گذشته است و امروز در آلمان هم او کارگردانی فراموش شده است.

 

کمپر گفت: او شخصیت پیچیده‌ای داشت و فیلم‌هایش برای عموم قابل فهم نبودند. وقتی در تهران با افراد مختلف صحبت کردم دیدم بسیاری از افراد شهید ثالث را می‌شناسند اما فیلم‌های آلمانی او هیچ‌وقت در ایران نمایش داده نشده است و مطمئن هستم بعد از اکران این فیلم‌ها تصویر بهتری از او خواهیم داشت.

 

پیدا کردن این نسخه ها کار آسانی نبود

رضا حائری هماهنگ‌کننده ایرانی این رخداد گفت: پیدا کردن این نسخه‌ها کار آسانی نبود. ما بارها مکاتبه کردیم  و بارها به در بسته خوردیم. موزه مونیخ به من گفت شما اولین نفر نیستید که این درخواست را دارید و بسیاری از افراد دیگر هم آمدند و دست خالی از این موزه بیرون رفتند.

او در ادامه گفت: این مذاکرات چهار سال به طول انجامید اما بالاخره اتفاق افتاد و من امروز تصور می‌کنم به 20 سال پیش برگشته‌ام  زمانی که با یک شور و شوقی برای تماشای فیلم‌های شهید ثالث به سینما رفتم و دوست داشتم رخدادی شبیه آن حادث شود و همین برای من کافی است.

 

هفته فیلم مروری بر فیلم‌های سهراب شهید ثالث از ۲ تا ۱۱ اسفند ماه در سینما تک موزه هنرهای معاصر تهران در دو سانس اکران می‌شود و دیدن فیلم‌ها برای عموم رایگان است اما با توجه به ظرفیت محدود سالن نمایش نام‌نویسی برای دیدن فیلم‌ها الزامی است.

امتیاز دهید