جایزه هنری قلب تهران بازیابی هویت تهران قدیم است

هنردستان: جایزه هنری قلب تهران بازیابی هویت و یادآوری ارزش‌های تهران قدیم و منطقه 12 تهران است.

 

به گزارش هنردستان به نقل از روابط عمومی نخستین جایزه هنری قلب تهران، بهرام کلهرنیا؛ عضو شورای هنری این جایزه گفت: منطقه 12 تهران ارزش‌های فراوانی دارد و محل تبلور بسیاری از مفاخر و رخدادهای فرهنگی، سیاسی و … است اما از نظر موجودیت فرهنگی مظلوم واقع شده است. فرصت‌هایی مانند جایزه هنری قلب تهران با تمرکز روی این منطقه روایت هنرمندان به سمت بازپردازش قابلیت‌های منطقه را نشان می‌دهد.

 

دبیر بخش آگهی دیواری(پوستر) نخستین جایزه هنری قلب تهران با اشاره به نقش گرافیک در جامعه گفت: اهمیت اجتماعی گرافیک بیشتر و بالاتر از دیگر هنرهاست و بیش از تمام هنرها مسئولیت دارد در حالی که دیگر هنرها بیشتر برای بیان فلسفی هستند اما گرافیک در جامعه کارکرد دارد. بنابراین برای معرفی و بازیابی هویت و ارزش‌های منطقه 12 با عنوان قلب تهران نقش گرافیک بسیار جدی است. عکس هم با ثبت زندگی و مستندسازی نقش اجتماعی دارد و در این زمینه مؤثر است و کاریکاتور نیز برای بیان خیر و شر منطقه قابلیت دارد.

 

کلهرنیا در ادامه افزود: منطقه 12 تهران بیانگر تهران قدیم است و کشکولی است که تمام موضوعات ایران از دوره قاجار تا امروز در این منطقه جمع شده است و هرچه از خیر و شر در این منطقه وجود دارد. این منطقه می‌تواند نگین تهران باشد اما کارکرد خود را از دست داده و سرمایه‌های شهری برای توسعه از این منطقه به بخش‌های دیگر منتقل شده است. امروز منطقه 12 لکه لباس تهران است و به مرکزی برای کسانی تبدیل شده است که می‌خواهند آنجا پنهان شوند و آسیب‌های اجتماعی و سالمندی در این منطقه فراوان است.

 

کلهرنیا گفت: کار هنری آیینه ای درباره زندگی است و امیدواریم این جایزه فرصتی باشد تا گفت و گویی فراگیر درباره این منطقه تهران تحقق یابد. سال‌هاست در هر جشنواره و فعالیت هنری سعی می‌کنیم فضا به نحوی باشد که هنرمندان با نگاه آزاد و چنانکه می‌بینند و فکر می‌کنند اثر خود را تولید و ارائه کنند و در این جایزه هم هنرمندان آزادانه می‌توانند به منطقه 12 تهران بپردازند و مسائل آن را بیان کنند. نگرش انتقادی، نگرش سازنده ای است و مایه اشتیاق است که نگرش انتقادی تحلیلی نیز درباره تهران قدیم گشوده شود و محرکی شود تا مدیران شهری و اجتماعی از زبان هنرمندان مسائل تهران قدیم را ببینند.

 

عضو شورای هنری نخستین جایزه هنری قلب تهران افزود: منطقه 12 قطب مفاخر تهران است و بخشی از این جایزه به نام آوران منطقه در زمینه‌های گوناگون اجتماعی، فرهنگی، هنری، اقتصادی و … اختصاص دارد که در این دوره با توجه به حادثه پلاسکو جایزه این بخش با موضوع آتش نشانان است و نشان قلب تهران نیز برای این جایزه طراحی می‌شود.

 

نخستین جایزه هنری قلب تهران در رشته‌های عکاسی، آگهی دیواری(پوستر)، کارتون و تصویرگری 25 فروردین تا هشتم اردیبهشت سال 1396 در نگارخانه مدرسه دارالفنون برگزار می‌شود و علاقه مندان و هنرمندان می‌توانند تا ساعت 24 روز 14 فروردین سال 1396 در سایت این جایزه به نشانی www.tehranfestival.com  ثبت نام و آثار خود را ارسال کنند.

 

منبع: هنرآنلاین

امتیاز دهید