تعهد اجتماعی مهم ترین وظیفه هنرمندان است

به گزارش هنردستان: شامگاه سه شنبه مراسم بزرگداشت دکتر قطب الدین صادقی، هنرمند نامی کرد با حضور استاندار کردستان، اساتید دانشگاهی و علاقمندان به نمایش در سالن مولوی دانشگاه کردستان برگزار شد.

دکتر قطب الدین صادقی در میانه این مراسم با تشکر از حضور تمامی اقشار سنندجی در مراسم بزرگداشت خود گفت: هومر شاعر بزرگ یونانی جمله معروفی دارد. وی می گوید جوری روزت را زندگی کن که همیشە فکر کنی که امروز آخرین روز زندگی توست، من تقریبا همیشه سعی کردم با تفکر یکی از پرکارترین افراد جامعه خویش باشم و امروز یکی از بهترین روزهای زندگی بنده است که در میان این جمعیت بزرگ هستم.

وی افزود: در حقیقت امروز با دیدن این همه محبت احساس می کنم که تعهد و مسئولیت من به نسبت جامعه بسیار سنگین تر شده است.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: شخصا از سه منبع برای کاری هنری خویش در طول زندگیم تاثیر گرفتم، ابتدا فرهنگ کردی، من تا ۱٨ سالگی در سنندج بودم و این فرهنگ را با گوشت و استخوان زندگی کردم. دومین اتفاق مهم زندگی من تحصیل در هنرهای زیبای تهران بود، من در تهران ریشه های کردی خویش را بخوبی شناختم، سومین تحول مهم زندگیم تحصیل در فرانسه بود در این کشور ریشه های ایرانی بودن خویش را بازیافتم و آموختم که چگونه می توان هنر را با زبانی جهانی بیان کرد.

دکتر صادقی افزود: من در فرانسه دو چیز مهم دیگر نیز آموختم عقلانیت و نظم داشتن در کار. شک نکنید که احساسات و هیجان بدون عقلانیت به فاجعه و شکست محکوم خواهد شد. یکی از مشکلات انسان شرقی نبود عقلانیت در کارهای اوست، به همین دلیل مدام دچار مشکل می شود.

وی با اشاره به وظیفه هنرمندان در جامعه گفت: ما دارای ۳ نوع ارتباط سیاسی، اجتماعی و هنری در جهان هستیم. ارتباط سیاسی در جهان مابین کشورهاست که متاسفانه اخلاقی نیست و سیاست استعمار بر روابط جهانی حاکم است. ارتباط اجتماعی هم به رفت وآمد روزانه ما در جامعه ختم می شود، اما ارتباط هنری ارتباطی است که از عمق وجود و عشق بر می خیزد و هیج حد و مرزی نمی شناسد. این چیزی است که جهان بدان نیاز دارد.

در ادامه این هنرمند کردزبان عنوان کرد: من به هنر اجتماعی کە دارای پیوند تنگاتنگ با جامعه است اعتقاد دارم، سال ۱۳٦٤ که همه از ایران فرار می کردند، من زندگی خوب در پاریس را رها کردم و ایران بازگشتم و تا به امروز به کار خویش ادامه دادم و اصلا هم از این بازگشت پشیمان نیستم. تعهد اجتماعی مهم ترین وظیفه هر هنرمندی است.

وی در پایان تاکید کرد: هنرمند دو وظیفه مهم بر دوش دارد ابتدا حضور مستقیم در میان لایه های جامعه و تاثیر بر آنان و دوم حفظ شان دانشگاه و مقام آکادمیک، یعنی نباید به دلیل وجود رسانه های غول پیکر اجازه داده شود که راه دانشگاه که تولید و فکر و اندیشه است مختل شود. متاسفانه رسانه های در عصر ما برای جذب مخاطب به تولید سیل آسای مطالب سبک و بی معنا مشغولند و این وظیفه اصحاب دانشگاه است که مقام و جایگاه علمی خویش را فراموش نکنند.

شایان ذکر است که در پایان این مراسم به رسم قدردانی لوایح و هدایایی از سوی دانشگاه کردستان، استاندار کردستان، شهردار سنندج و دیگر نهادها به دکتر قطب الدین صادقی، به پاس یک عمر کار و تلاش هنری اهداء شد.

امتیاز دهید