وعده مرادخانی برای پرداخت مطالبات تئاتری‌ها

هنردستان: معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه بخشی از اقدامات مربوط به راه‌اندازی موزه تئاتر و ساخت سالن نمایشی در زمین ولنجک به‌زودی آغاز می‌شود، تاکید کرد: مطالبات مالی گروه‌های تئاتری تا پیش از پایان سال پرداخت می‌شود.

به گزارش هنردستان، علی مرادخانی درباره‌ وضعیت اعتباری موزه تئاتر برای انتقال مرکز اسناد اداره کل هنرهای نمایشی به این محل و نیز مطالبات گروه‌های تئاتر توضیح داد: در حال پیگیری از معاونت مربوط در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستیم تا پیش از پایان سال بتوانیم مطالبات جشنواره تئاتر فجر را پرداخت کنیم. البته زمان‌هایی بوده که مطالبات جشنواره پس از گذشت 6 ماه یا یک سال پرداخت می‌شد، اما نمی‌گذاریم این فاصله پرداختی بیش از یک یا دو ماه شود.

 

معاون هنری وزارت ارشاد ادامه داد: درباره مطالبات باید اضافه کنم که آنچه تاکنون از تعهدات ما باقی مانده رقمی بیش از یک میلیارد تومان مربوط به جشنواره تئاتر فجر است و جدا از آن همکارانم یک رقم پنج ـ شش میلیارد تومانی را هم بدهی اعلام کرده‌اند که من همه این‌ها را می‌دانم ولی بدهی اصلی، مربوط به جشنواره‌ای است که گذرانده‌ایم. باید این رقم را به همراه تعهداتی که در طول سال داشته‌ایم پرداخت کنیم.

مرادخانی با بیان اینکه «اگر تخصیص بیشتری بگیریم کارها بهتر دنبال می‌شود» گفت: آن‌طور که شنیده‌ام امسال 87 درصد بودجه تخصیص داده می‌شود که در کل بودجه معاونت از 64 میلیارد تومان، حدود 44 میلیارد و 500 میلیون تومان می‌شود چون 20 درصد از بودجه اصلی هم به استان‌ها تعلق می‌گیرد. در این بین باید این را هم درنظرداشت که بودجه معاونت میان حوزه های موسیقی، تجسمی، تئاتر، مد و لباس، حوزه آموزش هنری، فرهنگسرای نیاوران، موزه هنرهای معاصر و … تقسیم می شود.
او در بخش دیگری، درباره موزه تئاتر اظهار کرد: تئاتر ایران بیش از 80 سال قدمت دارد ولی این سوال وجود دارد که چرا در این سال‌ها به فکر نبودیم تا جایی برای مرکز اسناد و گنجینه‌های تئاتری داشته باشیم؟ اگر پژوهشگران ما بخواهند کاری تحقیقی انجام دهند، باید به کجا مراجعه کنند؟آیا باید به سراغ منابع و مراجع خارجی بروند؟

وی افزود: این شرایط در حالی است که در موزه موسیقی یکسری صفحه قدیمی و سنگی وجود دارد که مربوط به پیش‌ پرده‌خوانی تئاتر است و آن‌ها را جمع‌اوری کرده‌ایم. در این جهت باید اقدامات زیادی برای تهیه مستندات از مشاهیر تئاتر انجام شود که همکارانم در انجمن هنرهای نمایشی مامور به رسیدگی این کارها هستند.

علی مرادخانی گفت: در حال حاضر اساسنامه موزه تئاتر تقریبا آماده شده و در تلاش هستیم تا پیش از پایان سال بخشی از فعالیت‌های مربوط به موزه انجام شود، هرچند ممکن است فضای ساختمان کوچک باشد اما راه‌اندازی آن ضرورت تام دارد و بعدها می‌توان آن را گسترش داد.

وی اضافه کرد: هنوز براورد دقیقی برای راه‌اندازی و تجهیز موزه تئاتر صورت نگرفته چون کارهای مربوط به آن کم کم انجام و اعتبارات تامین خواهد شد. ضمن اینکه فعالیت‌های این موزه در بودجه سال 96 مشخص خواهد شد.

او در پاسخ به اینکه این اقدامات اولیه در موزه چه هستند؟ بیان کرد: باید فضای داخلی ساختمانی که برای موزه دراختیار گرفته‌ایم با کاربری مورد نظر سازگار باشد و لازم است هرچه زودتر کارهای آن شروع شود. علاوه براین قصد داریم در این دوره حتما تکلیف زمین ولنجک را هم مشخص کنیم تا ساخت مجموعه تئاتر پایتخت را که شامل چند سالن با کاربری های متفاوت در حوزه تئاتر خواهد بود آغاز کنیم.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا

امتیاز دهید