سه کتاب شعر به چاپ رسید

هنردستان: مجموعه‌ای از شعرهای پل کِله به همراه دو مجموعه از «کتاب‌های شعر بامداد» منتشر شد.

به گزارش هنردستان، «عاشقانه‌های جنگ» شامل شعرهای پل کِله (زادههٔ ۱۸ دسامبر ۱۸۷۹ – درگذشتهه ۲۹ ژوئن ۱۹۴۰) شاعر و نقاش نامدار با ترجمه‌ میثم سراج توسط انتشارات سرزمین اهورایی در مجموعه شعر جهان این انتشارات با فروست شماره‌ ۴۷ منتشر شده است.

 

در معرفی ناشر از این کتاب عنوان شده است: اگر چه کله را بیش‌تر به خاطر آثار نقاشی او در سبک‌ اکسپرسیونیسم، کوبیسم و سورئالیسم می‌شناسند اما بی‌گمان مرتکب خطا خواهیم شد اگر به اشعار پل کله به عنوان چیزی “منشعب” و یا “کوچکتر از” اثرهای تصویری‌اش روی آوریم. همانطور که آشکار است، کله در دوران شکل گیری‌اش، مدت‌ها مابین نقاشی، موسیقی و شعر مردد بود، که در نهایت این تردید با برگزیدن نقاشی پایان گرفت؛ گزینشی که او را به یکی از ارزشمندترین و پرثمرترین هنرمندان قرن گذشته تبدیل کرد، همچنان که وی را از جست‌وجو و تحقیقی “بی‌ولع” و گویی مخفیانه در شعر دلسرد نکرد. اشعار کله نباید حاصل فعالیتی حاشیه‌ای بلکه بایستی محصول یک هنرِ همجوار و پارالل تلقی شوند. ما در این اثر با اشعاری که نقش “زیرنویس” و یا توضیحاتی اگزیستانسیالیستی برای نقاشی‌های وی را دارند مواجه نیستیم، بلکه در برابر گویش‌هایی مستقل و هم‌شأن با آن‌چه خلاقیت هنری‌اش می‌آفریند قرار داریم؛ و این فقط یک اتفاق نیست که در ابیات وی هیچ اشاره‌ای به صور و یا به صحنه‌آرایی نمی‌یابیم. آن‌چه مختص این شاعر است همان تقلایی است که تلاش دارد اثر خویش را از هرچه ناخالصی‌های بیوگرافیک و “مضمون‌گرا” عاری کند. کله مثل نقاشی در شعر هم به دریافتن اصول و مکانیسم‌های مولده جهان هستی گرایش دارد. به نظر می رسد که وی به وجود یک رمز و یا یک حکم اولیه و ابتدایی، که بر ساختار گیتی مدیریت می‌کند ایمان آورده باشد، گویی اکتشاف اسرار ازلی را دنبال می‌کند، مستقل از این‌که این پروسه را به دست کلمات و یا به دست نقوش سپرده باشد. لابد دقیقاً به همین تلاش و جست‌وجو می‌اندیشیده که درباره خود چنین نوشته است: «من در دنیای خاکی قابل دسترسی نیستم زیرا که من در دیار مردگان و یا نازاده‌ها خوش منزل کرده‌ام. بیش از معمول نزدیک به قلب خلقت، ولی همچنان نه خیلی نزدیک..!»

 

 

همچنین سومین مجموعه از «کتاب‌های شعر بامداد» این انتشارات با نام «روزه‌ سکـوت» اثر سهیل نصرتی با قیمت ۹۵۰۰ تومان منتشر شده است.

در معرفی ناشر از این کتاب و طرح عنوان شده است: «روزه‌ سکـوت» سومین کتاب از مجموعه کتاب‌هایی است که بر مبنای طرح حمایتی انتشارات سرزمین اهورایی از استعدادهای شعر امروز و شاعران جوان منتشر می‌شود. این طرح که به مناسبت هم‌زمانی اجرای آن با زادروز احمد شاملو به نام «کتاب‌های شعر بامداد» فروست شده بر مبنای رای جمعی کارشناسان شعر منتشر شده است. کارشناسان اولین دوره‌ این مجموعه ابوالفضل پاشا، بهزاد خواجات و محمد آزرم بر مبنای طرح پیشنهادی مجید ضرغامی با این پروژه همکاری کرده و بعد از بررسی حدود ۱۳۰ کتاب ارسالی از طرف شاعرانی که شرایط حضور در این فراخوان حمایتی فرهنگی را داشتند، هفت اثر منتخب خود را به دبیرخانه‌ این طرح اعلام کردند.

 

 

چهارمین مجلد از مجموعه «کتاب‌های شعر بامداد» هم با نام «جزیره‌نشین» اثر محسن موسوی‌ میرکلایی با قیمت ۵۵۰۰ تومان به چاپ رسیده است.

بنا بر اعلام ناشر، این کتاب‌ها به زودی توسط شرکت‌های پخش کتاب گسترش و ققنوس روانه‌ بازار نشر و کتاب خواهند شد. همچنین مخاطبان می‌توانند از طریق سایت انتشارات سرزمین اهورایی و فروش تلفنی با شماره‌ ۲۲۸۸۲۰۱۱  و شماره تلگرام ۰۹۳۷۹۱۰۳۲۹۹ این کتاب‌ها را بخرند و از طریق پست در محل خود دریافت کنند.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا

امتیاز دهید