دومین روز جشنواره مد و لباس فجر در تالار وحدت

هنردستان: دومین روز ششمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر در حالی به کار خود پایان داد که تالار وحدت، میزبان مسابقه زنده طراحی لباس با حضور 20 گروه از تهران و دیگر استان‌های کشور بود.

 

به گزارش هنردستان، چهارشنبه چهارم اسفند، نخستین روز مسابقه زنده طراحی لباس در ششمین جشنواره مد و لباس فجر بود که سال قبل نیز به شکل انفرادی اجرا و در این دوره به شکل گروهی میزبان هنرمندان عرصه مد و لباس شد.

 

دومین روز ششمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر در حالی به کار خود پایان داد که تالار وحدت، به همت کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و انجمن طراحان پارچه و لباس کشور، میزبان روز نخست مسابقه زنده طراحی لباس با حضور 20 گروه از تهران و دیگر استان‌های کشور بود.

 

صدیقه پاک‌بین، دبیر انجمن طراحان پارچه و لباس ایران به عنوان مسئول برگزارکننده مسابقه زنده طراحی لباس در روزهای چهارم و پنجم اسفندماه در حاشیه برپایی این رویداد گفت: اکثر گروه‌هایی که برای حضور در این مسابقه اعلام آمادگی کردند، واجد شرایط حضور بودند اما با توجه به اینکه ما کمبود فضا داشتیم و تعداد معدودی می‌توانستند در این برنامه حضور داشته باشند، سعی کردیم بر روی 20 گروه این برنامه ریزی انجام شود که تقریباً گروه‌های مختلف و در هر گروه یک طراح لباس، یک الگوساز و یک نفر هم به شکل دوزنده با هم یک همکاری را انجام می‌دهند و مهارت خاصی را عرضه می‌کنند.

 

او تصریح کرد: همه مواد و ملزومات یک برنامه اجرایی دوخت لباس در تالار وحدت مهیا شده است و با توجه به پارچه‌هایی که در اختیارشان قرار داده می‌شود می‌توانند مورد دلخواه خودشان را انتخاب کرده و چیزی که در امتیازدهی آنها بسیار مهم است اینکه از هدر رفت پارچه جلوگیری کنند و دیگر آنگه به کاربردی آنها برای تولید انبوه نیز فکر کنند که البته بحث خلاقیت، نوآوری، زیبایی شناسی و بحث جامعه شناسی نیز حائز اهمیت است.

 

پاک بین با اشاره به اینکه 6 تن از مدرسان دانشگاه‌ها نیز در این دوره از مسابقات شرکت کرده‌اند اظهار داشت: همچنین نفر اول و رتبه دوم مسابقه سال قبل نیز امروز در حال رقابت هستند و این باعث خوشحالی من است که توانستم یک اثرگذاری در حوزه مد و لباس کشورم ایجاد کنم و پیش بینی می‌کنم که سال آینده به شکلی دیگر و متفاوت از دوره‌های پیشین این مسابقه برگزار شود.

 

او افزود: فرصت مغتنمی است که می‌توانیم با بخش صنعت آشنا شویم و این بخش نیز حامی این مسابقه زنده شده است. البته دو روز ابتدایی این مسابقه مختص مانتوی اشتغال است و دور روز بعد مربوط به گروه‌های دیگر یعنی پیراهن مردانه و دو روز آخرهم مربوط به چادر و ملزومات عفاف و حجاب است.

 

دبیر انجمن طراحان پارچه و لباس ایران بیان کرد: هر کجا که رقابت را زیربنای فکری و آموزشی قرار دهیم، اثرات مثبت آن در بحث صنعت و تجرات و آموزش زیاد خواهد بود چرا که بعد از این مسابقه آثار نقد می‌شوند و دانشجویان شناخت بهتری از محیط کارخانه و روش کار با ماشین آلات را فرا می‌گیرند و با این حرکت می‌توانیم پویایی را در این زمینه ایجاد کرده و به خودباوری برسیم.

 

او با اشاره به اینکه در حال حاضر کارهای زیادی انجام می‌شود، اما به سبب نبود پشتوانه همفکری شاید بسیاری از ایده‌ها و تولیدات به قوام کافی نمی‌رسند، تصریح کرد: در ایران اگر بتوانیم همین برنامه‌ها و نمایشگاه را به صورت نقد سازنده و سالم دربیاوریم می‌توانیم آینده خوبی را در این حوزه متصور باشیم. در ممالک خارجی که هر رویداد برگزار می‌شود و مثلاً در مراسمات رسمی شاهد برگزاری فرش قرمزها هستیم دیده شده است که کارشناسان در حوزه مد و لباس تا سه الی چهار ماه بعد از برگزاری جشنواره بر روی عملکرد و اتفاقی که آنها در این حوزه پشت سر گذاشته‌اند نقد و بررسی انجام داده و نقدها طرح سؤال برای رفع نواقص در زمینه طراحی و دوخت لباس بوده‌اند.

 

ششمین جشنواره مد و لباس فجر، سوم تا دهم اسفندماه سال جاری همزمان در تهران و ۱۵ استان کشور برگزار می‌شود.

 

منبع: هنرآنلاين

امتیاز دهید