نادر مشایخی: آلبوم “مسخ” از غم زیبایی می‌سازد

هنردستان: آلبوم موسیقی “مسخ” به آهنگسازی وحید زردی در موزه هنرهای معاصر رونمایی شد.

 

به گزارش هنردستان به نقل از روابط عمومی برنامه، آلبوم موسیقی “مسخ” به آهنگسازی وحید زردی با حضور قطب‌الدین صادقی و نادر مشایخی در موزه هنرهای معاصر رونمایی شد.

 

نادر مشایخی آهنگساز در رونمایی آلبوم “مسخ” با نقل قولی از کافکا که اثر هنری باید مانند تبر باشد و به دریای یخ‌زده ذهن مخاطب اصابت کند، گفت: آلبوم “مسخ” با آنچه کافکا نوشته است تفاوت اساسی دارد و می‌توانیم بگوییم این اثر نوعی “مسخ” ایرانیزه شده است.

 

وی افزود: وحید زردی آهنگساز آلبوم موسیقی “مسخ” شخصی است که دلمشغولی بین‌المللی دارد. او در این اثر در ابتدا خودش را درگیر یک فاجعه تراژیک می‌کند ولی در نهایت ماهیت آن به واسطه فرهنگ ایرانی تغییر داده و مانند کرم ابریشمی است که تبدیل به پروانه می‌شود.

 

مشایخی در ادامه با تأکید بر این موضوع که ما ایرانی‌ها آدم‌های علمی نیستیم، خاطرنشان کرد: ما ممکن است علمی فکر کنیم اما علمی عمل نمی‌کنیم و آینده‌نگری نداریم و دنبال علت و معلول نیستیم. همچنین در فرهنگ ایرانی نقشه و اجرا با هم انجام می‌شود و این روند بخشی از فرهنگ ماست که وحید زردی از آن بی‌نصیب نمانده است. معنی دقیق این موضوع یعنی وحید زردی در ابتدا آهنگ را مانند آثار ایرانی در ذهنش ساخته و آن را بداهه‌نوازی کرده و بعد آن را تبدیل به نت کرده است.

 

نادر مشایخی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه قرار است تمام آثار وحید زردی 24 مارس 2017 در فرانسه به نمایش درمی‌آید، گفت: آهنگساز آلبوم موسیقی “مسخ” نسبت به رمان”مسخ” دید ایرانی داده که در عین غمگینی و ناامیدی در آن یک زیبای خاص ایرانی دارد و برای خودش فلسفه دارد.

 

مشایخی در پایان صحبت‌های خود گفت: آلبوم “مسخ” با پوچی کاری ندارد و دائماً فاجعه را تکرار از غم زیبایی می‌سازد.

 

در ادامه نصرتی، مسئول نشر خورشید آهنگ گفت: در برهه‌ای که موسیقی لحظه‌ای فراگیر شده است، ما در نشر “خورشید آهنگ” روی آلبوم‌هایی کار می‌کنیم که برای تنهایی بتوان به آن‌ها پناه برد و حرفی برای گفتن داشته باشند.

 

در ادامه این مراسم رونمایی وحید زردی درباره دغدغه خود از ساخت این اثر گفت: دغدغه اولیه من برای ساخت این اثر صلح بود و بعد که به این موضوع فکر کردم فهمیدم که اگر بخواهم درباره این موضوع حرفی بزنم باید با وجود خود به صلح رسیده باشم، به همین خاطر در بخش اول این آلبوم تا قبل از قطعه مکاشفه شروع کردم به جراحی کردن که بازگوکننده یک تراژدی برای بازسازی هویت دوباره انسان است.

 

وی ادامه داد: من در این اثر سعی کردم از حرف‌های قشنگ و زیبا دست بردارم و بگویم که برای رسیدن به یک صلح باید اول درونم را جراحی کنم و مکاشفه کنم و بعد که به انضباط درونی رسیدم، آن موقع می‌توانم به مخاطبم بگویم که تو هم می‌توانی درباره درون خودت شروع کنی به جستجو کردن و مکاشفه کردن.

 

این آهنگساز با اشاره به اینکه موسیقی می‌تواند فراتر از کلمه وارد شود، گفت: زمانی که کافکا در سال 1915 این رمان را منتشر می‌کرد جهان نمی‌توانست کافکا را درک کند.

 

وی در پایان صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: پیام ما در آلبوم “مسخ” این‌گونه خلاصه شده است که برای رسیدن به صلح، سلامتی، اتحاد و … باید از دقت و انضباط درونی شروع کنیم.

 

قطب‌الدین صادقی، نمایشنامه‌نویس در این نشست درباره بخش موسیقی آلبوم موسیقی سخنی نگفت و سخنانش را بر روی شخصیت کافکا و تأثیر افکار این نویسنده متمرکز کرد. او گفت: کافکا نادرترین نویسنده قرن بیستم است و هیچ‌کس مانند کافکا از فردیت دفاع نکرده است.

 

صادقی با اشاره به این موضوع که کافکا افکار ضد جمع داشته خاطرنشان کرد: من کمتر کسی را دیدم که از تشکیلات گروهی بدش بیاید ولی کافکا این‌گونه نیست و تک‌وتنها ایستاد. او از فردیت در مقابل جمع دفاع کرد. به همین دلیل هم در کمونیسم و هم در فاشیسم آثارش را سوزاندند.

 

این هنرمند در پایان گفت: وقتی پای منافع عمومی مانند صلح، آزادی، پاکی و …به میان می‌آید، تقریباً 90 درصد مردم از این موضوعات استقبال می‌کنند اما کافکا در این حوزه وارد نشده و ما را علیه خودمان می‌شوراند.

 

در پایان این مراسم حامی علیزاده به صورت بداهه و با استفاده از صحبت‌های نادر مشایخی یک پرفورمنس بر اساس آلبوم موسیقی “مسخ” اجرا کرد و مورد تشویق جمعیت حاضر در سالن قرار گرفت.

 

منبع: هنرآنلاین

امتیاز دهید
تئاتر

بیست‌وششمین برنامه از سلسله‌جلسات نمایش فیلم‌تئاترهای خانه هنرمندان برگزار شد

«کارنامه بُندارِ بیدَخش»؛ نقدی به دانشی که در جامعه گفتمان ندارد بیست‌وششمین برنامه از سلسله‌جلسات نمایش فیلم‌تئاترهای شاخص با همکاری مشترک انجمن صنفی منتقدان، نویسندگان

ادامه مطلب »