پیام تسلیت مسئولان برای درگذشت پدر ساز بومی «لَله‌وا»

هنردستان: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران و مدیرعامل انجمن موسیقی ایران درگذشت حسین طیبی – احیاگر و پدر ساز بومی مازندران – را تسلیت گفتند.

‌به گزارش هنردستان، دلاور بزرگ‌نیا – مدیرکل میراث فرهنگی مازندران – گفت: نوای ساز استاد حسین طیبی با زندگی و خاطرات مازندرانی‌ها عجین شده و هیچ‌گاه فراموش نخواهد شد. دلنشینی ساز «لله‌وا» زنده‌یاد طیبی در خاطره موسیقیایی علاقه‌مندان به موسیقی فاخر و بومی ثبت شده است. او احیاگر و پدر این ساز بومی محسوب می‌شود.

 

او افزود: نام و یاد او، بویژه با توجه به فعالیت‌های هنری، حضور و اجرای صحنه‌ای موسیقی در ایران در خاطره علاقه‌مندان به موسیقی مقامی و بومی به نیکی خواهد ماند.

همچنین بهرام جمالی – مدیرعامل انجمن موسیقی ایران – در پیامی درپی درگذشت استاد حسین طیبی – پیشکسوت موسیقی نواحی استان مازندران – گفته است: در آمیزه‌ای از تالم و اندوه، با خبر شدیم هنرمند برجسته عرصه موسیقی نواحی ایران زنده‌یاد استاد حسین طیبی دار فانی را وداع گفت و روح لطیف و بلندش در جوار حضرت احدیت آرام گرفت.

او افزوده است: بی‌شک فقدان شادروان طیبی این هنرمند فرهیخته که به گواه اساتید و پژوهشگران عرصه موسیقی، یکی از مطرح‌ترین و نام‌آورترین خوانندگان و نوازنده موسیقی استان مازندران بود، ضایعه‌ای جبران‌ناپذیر برای اهالی هنر موسیقی نواحی کشور خواهد بود. اینجانب ضمن عرض تسلیت، از پیشگاه خالق هنر و زیبایی برای آن عزیز سفرکرده رحمت واسعه الهی مسألت دارم. امید است مرهم الطاف پروردگار مهربان، التیام‌بخش دل بازماندگان آن فقید سعید باشد.

استاد حسین طیبی – نوازنده و پیشکسوت موسیقی مازندران – و پدر ساز لَلِه‌وا، عصر روز جمعه ششم اسفندماه ۹۵ در ۸۰ سالگی درگذشت.

از او چهار آلبوم در ایام پیش از انقلاب منتشر شد و نخستین اثر نوازندگی‌اش پس از انقلاب را با نام «لَله‌وا» در سال ۱۳۶۵ از سوی فرهنگ‌خانه‌ مازندران منتشر کرد. استاد در این اثر، قطعات ویژه‌ی «للِه‌وا: را نواخت. قطعاتی که اکنون منبع و ماخذ لَله‌نوازانِ مازندران است.

استاد حسین طیبی از سومین جشنواره‌ موسیقی فجر تا هشتمین جشنواره، هر سال به‌عنوان نوازنده برتر شناخته شد. او همچنین در مرداد سال ۱۳۷۰ در جشنواره‌ آوینیون فرانسه و در شهریور همان سال در جشن هنر ایران در شهر دوسلدورف آلمان شرکت کرد.

استاد طیبی علاوه بر «لَله‌وا» به سازهای نی، سُرنا، نقاره و آواز محلی مازندرانی و آواز سنتی ایران (فارسی) تسلط کامل داست. برای نخستین‌بار، او بود که به‌صورت ابداعی در آوازِ امیری از منطقه‌ صوتیِ سوم «لَله‌وا» استفاده کرد و نُتِ «فا» دیز که تا آن زمان روی لَله‌وا وجود نداشت به‌وسیله‌ استاد حسین طیبی ابداع و رایج شد.

این هنرمند فقید برای نخستین‌بار به‌منظور آموزشِ درستِ «لَله‌وا» و حفظ و اشاعه‌ قطعات و نغمه‌های این ساز از سال ۱۳۶۴ در فرهنگ‌خانه‌ مازندران تدریس را آغاز کرد و شاگردان و نوازندگان بسیاری را به موسیقی مازندران معرفی کرد.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا

 

امتیاز دهید