نمایش سوزن‌دوزی‌های سیستان و بلوچستان در تهران

هنردستان: نمایشگاه آثار هنر سوزن‌دوزی مرضیه دیزنگیان با حمایت دفتر صادرات معاونت صنایع دستی برگزار می‌شود.

به گزارش هنردستان، به نقل از روابط عمومی معاونت صنایع دستی، مرضیه دیزنگیان – هنرمند سوزن‌دوزی – که از سال ۷۸ در این حرفه سابقه دارد، درباره فعالیت خود در این سال‌ها توضیح داد: از سال ۷۸ فعالیت‌های آموزشی و درآمدزایی برای خانواده‌های کم‌درآمد حاشیه زاهدان و دیگر شهرها و روستاها استان سیستان بلوچستان را شروع کردم و بعد از یکسری آموزش‌های درآمدزایی و اشتغالزایی برای آن‌ها از طریق دانش و هنر سوزن‌دوزی و سکه‌دوزی که یک سنت اجدادی برای این مردم است، توانستیم با تولید وسایل سوزن‌دوزی و سکه‌دوزی کارهایی تهیه کنیم که در شهرستان‌ها قابل استفاده و فروش باشند.

 

او ادامه داد: به‌منظور آشناسازی و رشد و توسعه رشته‌ سوزن‌دوزی سعی کردیم از دانش روز، کارهای مورد علاقه مردم در شهرهای بزرگ مانند تهران را تهیه و در نمایشگاه‌هایی که از ما دعوت می‌شد، به فروش برسانیم که خوشبختانه با اجرای این روش و پروژه سنگین، تحول و تغییری چشمگیر در زندگی آن‌ها داده شده و به درآمد نسبی رسیده‌اند.

دیزنگیان با اشاره بر لزوم حمایت از خانواده‌های سیستانی در راستای ایجاد شغل، اظهار کرد: با فعالیت‌های صورت‌گرفته هم اکنون این خانواده‌ها می‌توانند با حمایت انجمن پشتیبان کودکان و زنان روی خط فقر، فرزندان خود را برای تحصیل به مدارس داخل شهر بفرستند. یکی از این نمایشگاه‌ها، همین نمایشگاه فعلی است که مهمان سازمان میراث فرهنگی هستیم که در آن بیش از ۱۰۰ تکه سوزن‌دوزی، آیینه‌دوزی و خامه‌دوزی سیستان و بلوچستان از انواع شال، جانماز، کوسن، نوارهای مخصوص لباس و … با نقش‌ها و رنگ‌های سنتی زیبا به‌نمایش گذاشته شده است.

وی افزود: گروه‌های زنان سوزن‌دوز با محوریت پس‌اندازهای خردشان فعالیت می‌کنند، از سال ۱۳۸۹ این گروه‌ها به‌طور جدی در کنار هم روی هنر اجدادی‌شان که سوزن‌دوزی است، تمرکز کرده‌اند و در سال ۱۳۹۳ با همکاری بنیاد توسعه کارآفرینی زنان و جوانان موفق شدیم نهاد «خانه هدی» را به‌طور رسمی افتتاح کنیم و امسال این نهاد در استانداری ثبت رسمی شد.

این نمایشگاه از ۷ تا ۱۱ اسفندماه در ساختمان شماره ۱ سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از ساعت ۹ تا ۱۶ پذیرای علاقه‌مندان است.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا

امتیاز دهید