کیخایی با متنی از تریسی لتس به پالیز می‌آید

هنردستان: نمایشنامه “حشره” نوشته تریسی لتس توسط گروه تئاتر این روزها در تماشاخانه پالیز خوانده می‌شود.

 

به گزارش هنردستان، آیدا کیخایی بازیگر تئاتر که مدتی است تلاش می‌کند خود را در حوزه کارگردانی هم محک بزند، روز شنبه 14 اسفند با نمایشنامه‌خوانی “حشره” نوشته تریسی لتس به تماشاخانه پالیز می‌آید. این نمایشنامه را تریسی لتس در سال 1996 نوشته است و درست ده سال بعد یعنی در سال 2006 ویلیام فریدکین کارگردان شهیر امریکایی نسخه‌ای سینمایی از این نمایشنامه را کارگردانی کرده است. 

 

“حشره” نمیشنامه‌ای روان‌شناسانه در ژانر وحشت است که اجرای آن در صحنه تئاتر هرچند در قالب یک صحنه‌خوانی، می‌تواند جالب توجه باشد. تریسی لتس یکی از مهمترین نمایشنامه‌نویسان امروز امریکاست. نمایشنامه‌نویسی که آشکارا سنت درام‌نویسی انتقادی امریکایی را پی گرفته و بر دوش نویسندگانی چون ادوارد آلبی، دیوید ممت، سام شپارد و… انتقاد از رؤیای امریکایی را با فضا و حال و هوایی نو ادامه داده است.

 

 لتس که نمایشنامه‌هایش مدتی است که در میان فیلمسازان هالیوودی هم مورد توجه قرار گرفته، در ایران هم به واسطه ترجمه چند نمایشنامه‌اش و موفقیت فیلم‌هایی که از آثارش اقتباس شده شهرت پیدا کرده است. از جمله آثاری که از لتس به فارسی برگردانده شده می‌توان به “آگوست در اسیج کانتی”، “دونات فرداعلا” یا “دونات‌های” عالی اشاره کرد. لتس در سال 2008 برای نگارش نمایشنامه “آگوست در اسیج کانتی” برنده جایزه پولیتزر شد.

 

نمایشنامه “حشره” را کیخایی با حضور بازیگران چون مارال بنی‌آدم، آیلین کیخایی، علی شادمان، علی سرابی و کیوان محمودنژاد خوانش می‌کند. لازم به ذکر است این نمایشنامه‌خوانی 14 اسفند در دونوبت 18:30 و 20:30 در تماشاخانه پالیز اجرا می‌شود.

 

منبع: هنرآنلاین

امتیاز دهید
تئاتر

نقد و نظری بر نمایش «نازگل» به کارگردانی «میثم یوسفی»/ در نکوهش ظلمِ تاریخی بر زنان ایرانی

احمدرضا حجارزاده: نمایش‌های سنتی ایرانی گرچه تنوع گسترده‌ای ندارند و به چند مورد محدود می‌شوند، ولی میان علاقه‌مندان به هنرهای نمایشی محبوبند، به‌ویژه نمایش‌های تخته‌حوضی یا سیاه‌بازی از دیرباز تا امروز محبوبیت فراوان داشته و خوش‌بختانه توانسته این محبوبیت را

ادامه مطلب »
سینما

«جنگل سوگوار» در خانه هنرمندان نمایش نقد و بررسی می‌شود

هفتمین برنامه مرور فیلم‌های تاریخ معاصر سینمای ژاپن با نمایش «جنگل سوگوار» ساخته نائومی کاواسه در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود. به گزارش روابط‌عمومی خانه هنرمندان ایران، پانصدوسومین برنامه و هفتمین جلسه از نمایش فیلم‌های تاریخ سینمای معاصر ژاپن با

ادامه مطلب »
رادیو و تلویزیون

قصه آدم‌های خاص روی موج رادیوسلامت

برنامه «با نخبگان» روزهای یکشنبه ساعت 20 به تهیه‌کنندگی مرتضی میلانی و مجری کارشناسی زهرا حاجی‌زاده از رادیوسلامت پخش می‌شد. به گزارش روابط‌عمومی رادیوسلامت، زهرا حاجی‌زاده، مجری این برنامه توضیح داد: برنامه «با نخبگان» یکشنبه ساعت 20 تا 20:30 از

ادامه مطلب »
رادیو و تلویزیون

روایت زندگی شهید مدافع سلامت در رادیو

برنامه «سپیدجامگان آسمانی»،که به تهیه‌کنندگی مرجان قندی از رادیوسلامت پخش می‌شود، روایتی از مجاهدت‌ها و ایثار کادر درمان است که جمعه 6 خردادماه به زندگی شهید خدمت دکتر عقیلی اختصاص دارد. به گزارش روابط‌عمومی رادیوسلامت، مرجان قندی، تهیه‌کننده در این‌باره

ادامه مطلب »
ادبیات

بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی «گلاویژ» در سلیمانیه برگزار می‌شود

بیست‌وپنجمین دوره جشنواره بین‌المللی «گلاویژ» با دبیری «ملا بختیار» و با حضور ادیبان، شاعران، مترجمان و منتقدان کشورهای مختلف جهان در شهر سلیمانیه در اقلیم کردستان عراق برگزار می‌شود. یوبیل برنزی جشنواره بین‌المللی ادبی «گلاویژ» با دبیری «ملا بختیار» نویسنده

ادامه مطلب »
تئاتر

اجرای «شب بخیر، مادر» به تهیه‌کنندگی سعید روستایی آغاز شد

نمایش «شب بخیر، مادر» به تهیه‌کنندگی سعید روستایی اجراهای خود را از شب سه‌شنبه 3 خردادماه در تماشاخانه سپند آغاز کرد. به گزارش روابط‌عمومی گروه، نمایش‌نامه‌ی «شب بخیر، مادر» نوشته‌ی «مارشا نورمن» با کارگردانی احسان حسینخانی، نخستین شب اجرای خود

ادامه مطلب »
تئاتر

نقدی بر نمایش «سیمای شنبه‌ها» به کارگردانی «علی نجفی»/ شنبه روزِ بدی بود

احمدرضا حجارزاده: نمایش «سیمای شنبه‌ها» به کارگردانی علی نجفی برداشتی آزاد است از نمایش‌نامه‌ی «یرما» نوشته‌ی فدریکو گارسیا لورکا (شاعر و نمایش‌نامه‌نویس اسپانیایی) اما کارگردان در متنی که همراه با «احسان فکا» نوشته، در این برداشت آزاد، دنیای شخصی و

ادامه مطلب »
سینمای جهان

نگاهی به پوشیدنی‌ها در جشنواره‌ی کن 2022/ وقتی طراحان لباس به نشانی جشنواره‌ها مُد سازند

عطیه پژم: یکی از نکات مهم در جشنواره کن 2022، کم‌توجه‌ای اغلب بازیگران به خرده‌فرهنگ‌های پوششی بومی مختص کشورهای‌شان بود و از این‌رو، چنین رویدادی را نمی‌توان فرصتی به منظور تلاقی فرهنگ‌ها از مسیر پوشیدنی‌ها به شمار آورد. به گزارش

ادامه مطلب »