اکران مستند رئیس‌الوزرا در دانشگاه تهران

هنردستان: اکران و نقد و بررسی مستند رئیس الوزرا به همراه پرسش و پاسخ با حضور سیدمحمدرضا هاشمیان، حمید احمدی و دکتر نظری در تالار شیخ مرتضی انصاری دانشگاه تهران برگزار شد.

 

به گزارش هنردستان، ابتدای جلسه حمید احمدی گفت: میان تحریف‌های مختلفی که در سریال‌های مختلف دیده می‌شود، این مستند توانست نگاه خودش را از این شخصیت تاریخی بیان کند.

 

وی ادامه داد: عنصر تصویر برای عموم بسیار جذاب‌تر از اسناد مکتوب است. کار کردن روی این تاریخ بزرگ کار سختی است، پس ممکن است نکاتی از قلم افتاده باشد.

 

احمدی افزود: قوام از معدود شخصیت‌هایی است که جنبه مثبت آن در حال حاضر اغراق شده و بیش از حد مثبت نشان داده شده است. از نکات منفی او می‌توان به کینه بسیار زیادش بر ضد سید ضیاء طباطبایی اشاره کرد که تا آخرین لحظه او را رها نکرده بود.

 

وی درباره جمهوری گیلان گفت: در فیلم به جمهوری گیلان اشاره شده که اساس این ماجرا و سیاست گیلانیان، جمهوری ایران بوده است.

 

استاد دانشگاه تهران درباره استقبال مردم آذربایجان از رفتن ارتش سرخ شوروی گفت: اول اینکه خود شوروی این استقبال را ترتیب داد. دوم اینکه خود مردم ار رفتن بیگانگان خوشحالی می‌کردند. البته همه این فیلم‌ها ادیت شوروی است.

 

وی درباره مرگ پیشه‌ور گفت: پیشه‌ور در یک توطئه از بین نرفته است. سرگرد صفایی که خراسانی بود روایت کرده که وی در یک جاده کوهستانی تصادف می‌کند و می‌میرد.

 

نظری استاد دانشگاه تهران گفت: اپیزودهای این فیلم می‌توانست با تقدم و تأخر متفاوتی چیده شود. تحلیل شخصیتی بهتری می‌توانست روی شخصیت قوام انجام شود.

 

وی ادامه داد:  تراژدی‌های زیادی در زندگی قوام وجود داشت. مثلا قوام مجبور می‌شود با یک زن روستایی که سواد کافی هم نداشت، ازدواج کند یا مرگ پسرش بر اثر اعتیاد بسیار قابل تامل است.

 

نظری همچنین افزود: عزت نفس قوام باعث می‌شود که تحقیر ابتدایی استالین تبدیل به احترام شود و قوام از فرش به عرش بیاید.

 

سید محمدرضا هاشمیان کارگردان این فیلم گفت: چالش اصلی فیلم رعایت انصاف در حق این کاراکتر برابر مخالفان و موافقانش بود. برای ساخت این فیلم سه سال و نیم تحقیق شده است. سفرهای زیادی به مسکو، آذربایجان و شوروی انجام دادیم که توانستیم فیلم‌های زیادی از آنجا بخریم.

 

وی ادامه داد: در ایران اسناد مکتوب فراوانی وجود داشت اما منابع تصویری بسیار کم بود.

 

هاشمیان در پایان گفت: این فیلم تمام قوام نیست و می‌تواند سوال‌های زیادی را در ذهن مخاطبان ایجاد کند؛ سوال‌هایی که می‌شود از آن یک سریال 30 قسمتی ساخت.

 

منبع: ایلنا

امتیاز دهید
فیلم کوتاه

«تونل» در ایتالیا

فیلم کوتاه «تونل» به نویسندگی و کارگردانی کیارش حقگو در اولین حضور جهانی خود به جشنواره بین المللی تور ایتالیا راه پیدا کرد. به گزارش

ادامه مطلب »