رباعی‌های غلامحسن اولاد منتشر می‌شود

هنردستان: مجموعه رباعی‌های غلامحسن اولاد منتشر می‌شود.

به گزارش هنردستان، این شاعر گفت: مجموعه رباعیات من به طور مستقل برای نخستین‌بار چاپ می‌شود. این مجموعه دربرگیرنده ۱۵۰ رباعی یا «چهارگانه» است که انتشارات روزگار به مدیریت دکتر محمد عزیزی آن را چاپ می‌کند. پیش از این حدود ده‌ها رباعی من در پنج کتاب از کتاب‌های نه‌گانه‌ام چاپ شده است. این پنج کتاب عبارتند از تریشه‌های غزل، تو سرو هم که نباشی بلندبالایی، در باغ خسته بعدازظُهر، عاشقانه‌هایم را هیچ کس نمی‌خواند و از خودت‌ ای حوصله سر رفته‌ای.

 

او افزود: در این مجموعه تعداد ۲۰ کولی‌واره در قالب و با وزن‌های مختلف رباعی آمده است. این «کولی‌واره‌ها» تا کنون نه تنها در هیچ‌یک از کتاب‌هایم بلکه در نشریات نیز چاپ نشده است. نکته‌ای که توضیح آن ضروری است نام کتاب است که برگرفته از یکی از چهارگانه‌هاست. همچنان که در پانویس صفحه مربوطه نوشته‌ام: «آن مرد که در نماز گردن می‌زد» ایهام و اشاره‌ای است به امیر مبارزالدین محمّد معروف به «محتسب»، پدر شاه «شجاع»، معاصر «حافظ» که طبق حکایات و روایات در اواخر عمر خود از «شراب‌خوارگی» مدام دست کشید و توبه کرد. اما به قول معروف «این بار از آن بَر بام افتاد»، طوری که وقتی مِی‌خوارگان و مجرمین را برای مجازات نزدش می‌آوردند. اگر در حال «نماز خواندن» هم بود، نمازش را می‌شکست و با دست خود سر آن‌ها را با شمشیر از تن جدا می‌کرد و بقیه نمازش را بعداً ادامه می‌داد!

اولاد همچنین گفت: من تا امروز بیش از صدها چهارگانه «رباعی» گفته‌ام که فقط تعداد کمی از آن‌ها به چاپ رسیده است. لازم است در همین جا اعلام کنم اگر ناشری تمایل داشته باشد همه یا قسمتی از آن‌ها را چاپ کند به شرط این‌که کارش را تمیز و مرتب انجام دهد و در پخش گسترده کتاب کوتاهی نکند این چهارگانه‌های باقی‌مانده را بدون درخواست حق تألیف در اختیار او قرار می‌دهم، چون من شعرهایم را نمی‌فروشم و بابت کار هنری پول نمی‌گیرم.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا

امتیاز دهید