نشان طلایی لاک‌پشت پرنده به نویسنده فرانسوی رسید

هنردستان: تنها نشان طلایی لاک‌پشت پرنده امسال به یک نویسنده فرانسوی رسید.

به گزارش هنردستان، بر اساس خبر رسیده، در پنجمین مراسم اهدای جایزه لاک‌پشت پرنده که به برگزیدگان کتاب کودک و نوجوان می‌رسد و عصر روز هفتم اسفند در شهرکتاب مرکزی برگزار شد، مهدی فیروزان،‏ مدیرعامل شهر کتاب گفت: شهرکتاب ثابت کرده همه کسانی که عضو خانواده آن هستند چه در نقاط دوردست و محروم و چه نزدیک به پایتخت‏ از اعضای هیات‌مدیره آن به شمار می‌روند. همان‌طور که دیجیتال سیتی یا کنج دیجیتال را یک نوجوان ۱۶ ساله کرمانی پیشنهاد داد و همین اتفاق به حرکت پیش‌رونده شهرکتاب کمک می‌کند. جایزه لاک‌پشت پرنده نیز پنج سال پیش با عشق به توسعه ذهنی و روحی آینده کودکان‎، جنون برای پیگیری و دویدن دنبال کارهایش و عقل برای یافتن نقشه راه آغاز شد.

 

حالا شهرکتاب به عنوان یک پایلوت در طول این سال‌ها نشان داده در روند فروش کتاب کودک و نوجوان موثر بوده و باعث افزایش آن شده است.

او در ادامه افزود: اما جایزه لاک‌پشت پرنده با اشراف بر آثار برگزیده خارج از کشور پیوند بین پدر و مادرهای ایرانی را با دیگر پدر و مادرها در خارج از کشور برقرار کرده که سبب تقویت فضای ذهنی کودکان و نوجوان می‌شود.

 

 

فیروزان با انتقاد از نبود روحیه کار جمعی در ایران گفت: با وجود این همه مجلات و کتاب‌هایی که راجع به مبانی گفت‌وگوست و یا حتی اختصاص سال و هفته‌های گفت‌وگو، اما گفت‌وگو در ایران شکل نگرفته‏ و رفع همه این ضعف‌ها به دست پدران و مادران است تا کودکان را به گونه‌ای تربیت کنند که بتوانند ارتباط و فهم متقابل داشته باشند. امروزه توسعه پایدار ، رفع فقر و جهل و مشکلات بهداشتی در گرو خانواده‌هاست. کار جمعی تنها راه توسعه پایدار ایران است که از محیط خانواده شکل می‌گیرد و به نوعی از طریق نویسندگان‏، مترجمان و ناشران وارد لاک‌پشت پرنده می‌شوند.

رشد کیفی تالیف کتاب کودک در ۲ سال گذشته

در ادامه محمود برآبادی به نمایندگی از هیات داوران، بیانیه هیات داوران پنجمین جایزه لاک‌پشت پرنده را خواند. در بخشی از این بیانیه آمده است: «نسل جدید نویسنده‌ها و ناشران در کنار نویدها و ایده‌ها به تحمل و توجه نیاز دارند. بازار پررقابت باعث ترجمه‌های شتابزده شده‏، ترجمه از کتاب‌هایی که در لیست پرفروش‌ترین کتاب‌های انگلیسی‌زبان قرار دارند. گاه از برخی کتاب‌ها پنج ترجمه منتشر می‌شود که کیفیت و دقت در ترجمه و ویرایش آن‌ها نادیده گرفته می‌شود. مسابقه ترجمه از کتاب‌های مشهور گذشته هم ادامه دارد که اغلب فاقد کیفیت هستند. اما در همین حال در دو سال گذشته تالیف کتاب کودک نیز رشد کیفی داشته است. همین‌طور در زمینه رمان نوجوانان، نویسندگان ایرانی فضای جدی را ترجمه می‌کنند. در قصه‌گویی و جذب مخاطب نیز موفق بوده‌اند و ظرفیت ادبیات رنگارنگ کشورهای غیرانگلیسی‌زبان و تالیف کتاب‌های ایرانی استفاده شده است. در آستانه نوروز ۹۶ از خانواده‌ها می‌خواهیم خرید کتاب نویسندگان ایرانی را در لیست خود قرار دهند و آن‌ها را به کودکان عیدی دهند و باعث رونق و توسعه کتاب کودک شوند.»

 

پنجمین جایزه لاک‌پشت پرنده را نلی محجوب، مریم محمدخانی، محمود برآبادی، شادی خوشکار، رویا میرغیاثی، گیسو فغفوری، سیدمهدی یوسفی، فاطمه زمانی، مینا حدادیان، حدیث لزرغلامی، علی گلشن، فرمهر منجزی، عذرا جوزدانی و شکوه حاجی‌نصرالله داوری کردند.

یک نشان طلایی و سه نشان نقره‌ای

پنجمین جایزه لاک‌پشت پرنده امسال از بین ۱۷ اثری که به مرحله نهایی رسیدند، سه برگزیده نشان نقره‌ای و یک برگزیده نشان طلایی داشت.

تنها نشان طلایی این دوره از جایزه لاک‌پشت پرنده از آن کتاب «رودخانه واژگون» شد.این جایزه به خاطر آ‏فریدن فانتزی‏ صلح‌آمیز‏، انسانی و متفاوت، پیوند و گفت‌وگوی شرق و غرب در متن داستان، حضور کنشگرانه نوجوانان و دعوت به آرامش و عشق در دنیای پرخشونت به «ژان کلود مورلوا» از کشور فرانسه اهدا شد. او این کتاب را در سال ۱۹۹۸ نوشته است.

همچنین به خاطر ترجمه روان این کتاب لوح تقدیری به نوید اعطارشرقی و زهره ناطقی مترجمان آن تقدیم شد.

نشان نقره‌ای و جایزه نقدی به خاطر تلفیق هنرمندانه متن و ارائه فضایی نو در پرداخت مسائل کودکان به مجموعه «قصه‌های نترسناک» نوشته نازنین آیگانی، به خاطر ارائه روایت خواندنی و بهره‌گیری از افسانه‌ها و عناصر جوی‏ و توجه به محیط زیست و طبیعت به «سایه هیولا» نوشته عباس جهانگیریان و به خاطر ایده‌های خلاقانه، طراحی و کتابسازی و توجه به ادبیات ویژه کودکان زیر پنج سال به کتاب «به به» نوشته سمانه قاسمی رسید.

 

 

نشان ویژه برای ۲ پیشکسوت

نشان ویژه پنجمین جایزه لاک‌پشت پرنده به خاطر توجه به کودکان فقیر و حضور کنشگرانه آنان در حوزه کتاب کودکان و بیان رنج کودکان محروم به علی‌اشرف درویشیان اهدا شد که به دلیل کسالت نتوانست در این مراسم حضور داشته باشد.

همچنین این نشان به نیره تقوی‏، تصویرگر پیشکسوت کتاب کودک و نوجوان به خاطر یک عمر خاطره‌سازی برای کودکان نیز اهدا شد که او هم در مراسم حضور نداشت اما با برقراری تماس تلفنی پیام خود را به مخاطبان رساند.

نشان ویژه لاک پشت پرنده پیش‌تر به فرشید مثقالی، مرتضی خسرونژاد، علی‌اکبر صادقی‏، ناصر ایرانی، ثریا قزل‌ایاغ، پرویز کلانتری، نورالدین زرین‌کلک و مهدخت کشکولی اهدا شده بود.

 

 

منبع: خبرگزاری ایسنا

 

امتیاز دهید