به گزارش هنردستان: نشست هماندیشی و رسانهای حوزه طراحی و تولید روسری و پوشش سر با حضور حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، حمیدرضا نیکطبع دبیر کمیته صنعت کارگروه و جمعی از طراحان، تولیدکنندگان و فعالان حوزه چاپ دستی و دیجیتال بر روی محصولات پوشش سر، چهارشنبه 27 تیرماه برگزار شد.
دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور پیش از بیانات حضار با اشاره بهعنوان “حمایت از کالای ایرانی” و لزوم توجه به موضوعات مختلف در حوزه لباس و با تأکید بر اینکه رقم استفاده از محصولات پوشش سر در ایران به 150 میلیون عدد در سال میرسد گفت: این حجم هم دارای جنبههای اقتصادی است و هم فرهنگی و برآورد این است که در آینده سمت و سوی نگاه به بازار از بیرون مرزها به داخل کشور معطوف شود و جشن خودکفایی را برپا کنیم.
قبادی گفت: فعالان این حوزه منتظر گرانی یا ارزانی پوشش سر نبودهاند اما مشکلاتی همچون موانع عمومی واردات مواد اولیه، نبود تبلیغات محصولات ایرانی، لزوم اصلاح کیفیت نخ و پارچه مورد نیاز، توجه به برندسازی، مشارکت بیشتر صنعت نساجی با این بخش و لزوم ارائه آموزشهای حرفهای از جمله موضوعات قابل طرح است.
نشست هماندیشی حوزه طراحی و تولید روسری و پوشش سر با طرح مشکلات، گلایههای فعالان و پیشنهادهای جمع حاضر در این جلسه همراه شد که در ادامه به طرح برخی از این موارد میپردازیم:
– نوسانات ارز باعث شده که بسیاری از ماشینآلات مورد نیاز در گذرگاه مرزی بازرگان متوقف شوند و تولیدکنندگان میان بانک مرکزی، صادرات و صرافیها سرگردانند.
– دولت اگر برنامه حمایتی از فعالان ندارد برای تولیدکننده مانع نتراشد.
– لزوم تبیین نقش نخ در تولید پوشش سر و اینکه برخی کارخانهها بالای 4 هزار تن در سال و بدون محدودیت سایز تولید نخ دارند.
– افزایش قیمت دلار واردات قانونی را محدود کرده اما همچنان قاچاق وجود دارد.
– حساسترین بخش نساجی، حیطه شال و روسری است.
– پارچه ایرانی به هیچ عنوان قابل رقابت با پارچه خارجی نیست.
– تعرفه تبلیغات در رسانه ملی بسیار بالاست و تولیدکننده پوشش سر توان پرداخت ماهیانه 700 میلیون تومان بابت یک ماه تبلیغات را ندارد.
– تیمهای طراحی گسترده وجود دارند اما نه به شکل متمرکز.
– در سالهای اخیر تعداد تولیدکنندگان روسری و پوشش سر محدود اما تیراژ تولید آنها با حجم بالا انجام میشود که این امری امیدوارکننده است.
– سرعت تغییر ذائقه مردم در حوزه شال و روسری بالاست و تضمینی وجود ندارد محصولی که امروز فروش میرود دو هفته بعد هم مشتری داشته باشد.
– چرا ما با وجود اینکه بزرگترین مصرفکننده پوشش سر هستیم اما با گذشت بالغ بر 4 دهه از پیروزی انقلاب اسلامی ایران هنوز خودکفا نشدهایم؟
– دانشگاهها با ضعف در کلاسهای آموزشی در زمینه نرمافزار و سرفصلهای درسی مواجهند.
– بخشی از طرحهای ایرانی کپیبرداری از طرحهای خارجی است.
– برخی از تولیدکنندگان با درج لیبل “با افتخار ساخت ایران” با تعجب خریداران محصولات خود مواجه میشوند و این نشان از عدم آشنایی مخاطبان با توان ملی در زمینه طراحی و تولید محصولات پوشش سر دارد.
– نوسان قیمت در بحث تأمین مواد اولیه کار را برای تولیدکنندگان دشوار ساخته است.
– مشکلاتی همچون قطعی برق به برخی کارخانههای نساجی خساراتی وارد کرده بهطور مثال یکی از صاحبان صنعت گفت: “طی روزهای اخیر برق رفت و پنج هزار متر پارچه توپ بسکتبال شد.”
– ارتباط مؤثری میان طراحان و تولیدکنندگان وجود ندارد و این در حالی است که برخی تولیدکنندگان حاضر هستند 3 برابر دست مزد واقعی را به طراحان حرفهای و دارای شناخت از بازار پرداخت کنند.
– امکان چاپ رنگی روی پارچه چادرهای مجلسی در یک ساله اخیر با تیراژ بالا از سوی برخی برندها ایجاد شده که این قابلیت در گذشته وجود نداشته است.
– برند ایرانی حاضر است برخلاف عرف اما در راستای جلب حمایت مشتری، گارانتی مصرف ارائه دهد.
– دانشجویان طراحی پارچه و لباس باید از پشت میز کار به دل بازار روند و نگاه تجاری را به کار خود وارد کنند.