بازتاب دومین اسکار «فرهادی» در رسانه‌های جهان

هنردستان: اهدای جایزه اسکار به فیلم سینمایی «فروشنده» به کارگردانی اصغر فرهادی، بازتاب متفاوتی در رسانه های و شبکه خبری خارجی داشت.

به گزارش هنردستان، فاکس نیوز، وکس مدیا، نیوز 18، ای بی سی و سی ان ان همچنین شبکه خبری بی بی سی انگلیس، روزنامه های انگلیسی گاردین، ایندیپندنت و تلگراف همچنین روزنامه هندی تایمز هندوستان به انعکاس این خبر پرداختند.

 

در حالیکه رسانه های آمریکایی در اولین ساعات بعد از اعطای جایزه اسکار به فرهادی به انتشار صرف این خبر و پیام مکتوب فرهادی به حضار در این مراسم پرداخته بودند؛ رسانه های مکتوب انگلیسی اعطای این جایزه را به نوعی نشان دهنده اعتراض به فرمان مسافرتی دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا دانستند.
بر اساس دستور اجرایی دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا سفر اتباع هفت کشور از جمله ایران به مدت 90 روز به این کشور به حالت تعلیق درآمده و ورود پناهندگان نیز به مدت 120 روز متوقف شده است.

روزنامه «ایندیپندنت» تیتر زد: وقتی «فروشنده» اسکار بهترین فیلم خارجی را برد، «اصغر فرهادی» قانون ضد مهاجر «ترامپ» را هدف قرار داد.

روزنامه ایندیپندنت نوشت: این فیلم به نشانه اعتراض به فرمان مسافرتی دونالد ترامپ در روزهای اخیر در صدر اخبار بسیاری از رسانه ها بود، فرهادی در پی این فرمان تصمیم گرفت برای شرکت در مراسم اسکار وارد آمریکا نشود. 

«ایندیپندنت» همچنین نوشت: فیلمساز ایرانی پس از وضع این قانون از سوی رئیس جمهور، مراسم اسکار را بایکوت کرد.

روزنامه گاردین نیز با بیان اینکه به نظر می رسد رای اعتراضی به فرمان ترامپ برای ورود اتباع این کشورها جایزه اسکار را برای فرهادی به ارمغان آورده باشد، افزوده است: عده ای معتقدند افزایش آرای اعضای آکادمی برای فیلم «فروشنده» به نوعی نمایش اعتراضی به فرمان مسافرتی ترامپ باشد. 
پیش از اینکه مشخص شود فرهادی به دلیل فرمان مسافرتی ترامپ نمی تواند به آمریکا سفر کند و پیامدهای رسانه ای این تصمیم، فیلم تونی اردمن ساخته کارگردان آلمانی مارن اده حدس قوی تری برای برنده شدن اسکار 2017 بود.
حضور انوشه انصاری و فیروز نادری دو ایرانی فضانورد و کارمند ناسا در مراسم اسکار برای دریافت این جایزه به جای فرهادی از دیگر نکاتی بود که رسانه ها به آن توجه کردند.
شبکه خبری ای بی سی نیوز در مصاحبه ای با فیروز نادری دلیل انتخاب برای حضور در این مراسم را از وی پرسیده بود.
نادری گفت: انصاری یک فضانورد است و من برای ناسا کار می کنم، به نظرم دلیل انتخاب ما این بوده که اگر فردی از زمین دور شود و از بالا به زمین نگاه کند؛ مرزها را نمی بیند و تنها شاهد یک زمین زیبا خواهد بود. 
هشتاد ونهمین دوره جوایز سینمایی اسکار روز دوشنبه در سالن دالبی تئاتر شهر لس آنجلس برگزار شده و فیلم «فروشنده» به کارگردانی اضغر فرهادی، با بازی ترانه علیدوستی و شهاب حسینی موفق به کسب جایزه اسکار بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان شد.
فرهادی سال 2012 نیز با فیلم سینمایی «جدایی نادر از سیمین» موفق به کسب جایزه اسکار در همین بخش شده بود.

«شیکاگو تریبیون» نوشت: اصغر فرهادی که در جوایز اسکار غایب بود و با «فروشنده» جایزه بُرد، خواستار همدلی شد.

این نشریه خبری در ادامه به زیرساخت سیاسی که بر اعطای جایزه بهترین فیلم خارجی اسکار به «فروشنده» تاثیر گذاشت، اشاره کرد و سپس از «انوشه انصاری» فضانورد زن ایرانی که به نمایندگی از «فرهادی» سخنرانی او را در مراسم اسکار خواند، نام برد.

در این خبر همچنین از «فیروز نادری» از مدیران سابق ناسا که به همراه «انصاری» جایزه اسکار «فرهادی» را دریافت کرده نام برده شده است.

«لس انجلس تایمز» که پیش از این با تیتری کنایه‌آمیز به توییت‌های «دونالد ترامپ» اشاره کرده و به نقل از مدیر کمپانی «سونی» نوشته بود: “اخبار کذب” اسکار را به «اصغر فرهادی» می‌دهد،‌ برنده شدن دوباره کارگردان ایرانی فیلم «فروشنده» را در این رقابت‌ها تیتر کرد.

مجله «پیپل» هم نوشت: کارگردانی ایرانی که در مراسم اسکار شرکت نکرد، در سخنرانی دریافت جایزه‌اش قانون “غیرانسانی” ضد مهاجر «ترامپ» را مورد هجمه قرار داد. این نشریه همچنین کلیپی را درباره علت عدم حضور «فرهادی» در مراسم اسکار ۲۰۱۷ تهیه و منتشر کرد.

«فیگارو»،‌ «گاردین»، «واشینگتن اگزماینر»، «اسلیت مگزین»، «نیوز ۱۸»، «تی‌وی گاید»، «یوروپ ۱»، «پاریسین»، «پرمیر» و «رادیو لوکزامبورگ» از دیگر رسانه‌های بین‌المللی بودند که کسب اسکار بهترین فیلم خارجی از سوی «فرهادی» را تیتر کردند.

 

منبع: خبرگزاری ایرنا

امتیاز دهید