۷۰ درصد مستندهای سینمای ایران فرصت پخش از تلویزیون را دارند

به گزارش هنردستان: مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی،‌ شرایط تعامل مستندسازان با تلویزیون را در بهترین دوران خود توصیف کرد و از اهمیت توجه به ظرفیت‌های تازه در عرضه مستند گفت.

سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی درباره نقش تلویزیون در عرضه هرچه بهترین تولیدات مستند گفت: تلویزیون به‌عنوان خانه اصلی تولیدات مستند همواره تعامل خوبی با مجموعه مستندسازان داشته‌ و به طور خاص بعد از راه‌اندازی شبکه مستند این حمایت جدی‌تر هم شده که مرکز گسترش هم در همین راستا قرارداد نسبتا قابل قبولی را با تلویزیون در راستای حمایت از تولیدات مستند منعقد کرده است.

دبیر جشنواره «سینماحقیقت» افزود: ممکن است برخی آثار در فضای سینمای مستند تولید شوند که با توجه به چارچوب‌ها و قواعد استاندارد سیما، امکان پخش نداشته باشند که درباره این آثار طبیعتا تعاملی صورت می‌گیرد اما به‌طور عمومی قرارداد جامعی با تلویزیون برای حمایت از آثار مستند داریم که در راستای همین قرارداد هر سال تعداد قابل توجهی از تولیدات سینمای مستند از طرف تلویزیون خریداری می‌شود. این خرید هم صرفا از سوی شبکه مستند صورت نمی‌گیرد بلکه تامین برنامه سازمان این آثار را خریداری می‌کند و به همین دلیل از شبکه‌های مختلف قابل پخش هستند.

طباطبایی‌نژاد با اشاره به خرید ۸۰ مستند در ماه‌های اخیر از سوی تلویزیون، گفت: تعدادی از این آثار تا به امروز روی آنتن هم رفته‌اند و در هفته گذشته هم تعداد دیگری مستند را به تلویزیون ارایه کرده‌ایم و خوشبختانه این تعامل میان مرکز گسترش و صداوسیما وجود دارد.

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با اشاره به فضای بازتر «شبکه مستند» به نسبت دیگر شبکه‌های سیما برای پخش آثار مستند، ادامه داد: شبکه مستند فضای موسع‌تری را برای پخش آثار مستند دارد که زمینه مناسب‌تری برای تعامل با مستندسازان فراهم می‌آورد.

وی با اشاره به بحث «قیمت‌گذاری آثار مستند» گفت: شاید در این زمینه ما به‌عنوان مستندساز انتظارات و نکاتی را داشته باشیم اما بازهم فضای تعامل در این زمینه وجود دارد و این سرفصل‌ها هم قابل گفتگو است کمااینکه در سال‌های اخیر هم این گفتگو و تعامل همواره وجود داشته است.

طباطبایی‌نژاد درباره اظهارات محسن امیریوسفی رییس کانون کارگردانان سینمای ایران در جشن سینمای مستند مبنی‌بر اینکه صرفا ۱۰ تا ۲۰ درصد مستندهای موفق و تجلیل شده در جشنواره‌ها، امکان و فرصت نمایش از تلویزیون را پیدا می‌کنند هم گفت: از آنجایی که آثار داوری شده در جشن امسال مستندسازان را به‌طور کامل ندیده‌ام نمی‌توانم درباره این درصد درباره ویترین این جشن، موضعی داشته باشم اما اگر بخواهیم درباره کلیت جریان تولیدات مستند سینمای ایران قضاوت کنیم حتما این درصد بالاتر است و فکر می‌کنم بالای ۶۰ تا ۷۰ درصد مستندهای سینمای ایران ‌ امکان و فرصت پخش از تلویزیون را دارند.

دبیر جشنواره «سینماحقیقت» در ادامه تاکید کرد: مهمتر از فضایی که امروز در تلویزیون برای عرضه آثار مستند وجود دارد، فرصت عرضه آثار در شبکه اینترنتی وی‌اودی (VOD) است که عملا در قالب آن و با کمترین سخت‌گیری و محدودیت، تولیدات مستند امکان عرضه پیدا کرده‌اند. مرکز گسترش در این زمینه ورود کرده و تاکنون ۵۰۰ عنوان مستند را در فضای وی‌اودی عرضه کرده است. در حال حاضر شرکت‌های متعددی در این زمینه فعال‌شده‌اند که مستندسازان می‌توانند از این ظرفیت هم استفاده کنند.

طباطبایی‌نژاد در پایان به سهم ۲۵ درصدی فیلم‌های مستند از ظرفیت اکران گروه «هنروتجربه» هم اشاره کرد و گفت:‌ به‌رغم تمام این ظرفیت‌ها اگر مشخصا درباره تلویزیون بخواهیم اظهارنظر کنیم صراحتا می‌توانم بگویم در بهترین دوران تعامل مستندسازان با تلویزیون به سر می‌بریم به‌خصوص که آقای سلیم غفوری به‌عنوان رییس شبکه مستند از فعالان حوزه مستند بوده‌اند و نسبت به این فضا شناخت بسیار خوبی دارند و کارشناس حوزه مستند محسوب می‌شوند. تا به امروز هم اهتمام بسیار زیادی برای حمایت از تولیدات مستند داشته‌اند که این جای تشکر دارد.

امتیاز دهید
گپ و گفتگو

گپ‌وگفتی با مهندس «احمد توحیدلو»، به بهانه حضور در بیست‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی تاسیسات تهویه

اقلیم جغرافیایی بر کاربرد دستگاه تهویه تاثیرگذار است بیست‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی «تاسیسات و سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی تهویه مطبوع» در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران

ادامه مطلب »