«اکوتوریسم و حوزه­‌های وابسته» منتشر شد

هنردستان: کتاب «اکوتوریسم» (طبیعت‌گردی) و حوزه‌های وابسته توسط یک مدرس و دانشیار آلودگی‌های محیط زیست به نگارش درآمد و توسط اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان جنوبی منتشر شد.

به گزارش هنردستان، این کتاب به قلم دکتر لُعبت تقوی، دانشیار گروه آلودگی­‌های محیط‌زیست دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران و نگین ناصح، مدرس دانشگاه و دانشجوی سال آخر دوره دکتری آلودگی‌­های محیط زیست تهران به رشته تحریر درآمده و توسط سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خراسان جنوبی در قالب ۳۰۰ صفحه و در شمارگان ۵۰۰ جلد منتشر شده است.

 

فصل اول این اثر به مفاهیم متنوع حوزه گردشگری همچون عوامل مؤثر در توسعه توریسم و بررسی مشکلات و تنگناهای پیش­‌روی این صنعت، منافع اقتصادی و اجتماعی توریسم، گردشگری پایدار، انواع توریست و … اشاره می­‌کند.

در فصل دوم، تأثیرات مخرب گردشگری ناپایدار و چگونگی ایجاد انواع آلودگی­‌های محیط زیست، اعم از آلودگی آب، خاک، هوا، صوت و … مرتبط با این صنعت مورد تحلیل قرار می­‌گیرد.

فصل سوّم کتاب به تعریف مفاهیم اکوتوریسم و اکوتوریست می‌­پردازد و در ادامه با اشاره به اکوتوریسم پایدار و مؤلفه‌­های جغرافیایی صنعت طبیعت­‌گردی، مهمترین چالش­‌های پیش ­رویِ این صنعتِ دوستدار محیط زیست در ایران را بررسی می‌کند.

در فصل چهارم جنبه­‌های اکولوژیکِ طبیعت­‌گردی مورد مطالعه قرار گرفته و تاثیرات زیست­‌محیطیِ اکوتوریسم در محیط فیزیکی، بیولوژیکی و اکولوژیکی مطرح می­‌شود.

فصل پنجم جنبه­‌های اکوتوریسم را از دیدگاه اقتصادی تحلیل کرده و مواردی مانند اقتصاد طبیعت­‌گردی، اثرات اقتصادی گردشگری و اکوتوریسم از دیدگاه ساکنانِ بهره­‌مند، نقش تبلیغات در گردشگری و اکوتوریسم، عرضه و تقاضای طبیعت­گردی و در نهایت اکوتوریسم و اشتغال را بحث می­کند. فصل پایانی (ششم) به بررسی آثار اجتماعی و فرهنگی اکوتوریسم می‌پردازد و بر نقش مشارکت مردم بومی در توسعه این صنعت تأکید می­کند.

همچنین طبیعت­‌گردیِ فرهنگی، اصول اخلاقی اکوتوریسم، توریسم و اکوتوریسم عشایری، پیامدهای فرهنگی اجتماعی اکوتوریسم در مناطق ساحلی و در پایان، نگاهی اجمالی به اصول اخلاقی صنعت جهانی اکوتوریسم و جایگاه ایران در این عرصه را مورد بحث قرار می­ دهد.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا

امتیاز دهید