سردیس «مختوم قلی فراغی» به موزه دانشگاه هنر ترکمنستان اهدا شد

هنردستان: سردیس «مختوم قلی فراغی» شاعر بزرگ ترکمن در هفته فرهنگ و اقتصاد ایران – ترکمنستان به موزه دانشگاه هنر این کشور اهدا شد.

به گزارش هنردستان، سردیس «مختوم قلی فراغی» شاعر بزرگ ترکمن، در هفته فرهنگ و اقتصاد ایران – ترکمنستان طی ٨ ساعت توسط عبدالعلی قصرالدشتی مجسمه ساز برجسته شیرازی، اجرا و پس از قالبگیری طی آیینی رسمی، به موزه آکادمی دانشگاه هنر این کشور، اهدا شد.

 

این مجسمه ساز شیرازی پیرامون این رویداد گفت: در این هفته فرهنگی بخش های هنری از جمله هنرهای تجسمی و صنایع دستی و موسیقی ایرانی و فرش به صورت گسترده به نمایش درآمد و مورد بازدید مقامات رسمی و غیر رسمی ترکمنستان قرار گرفت.

وی ادامه داد: طراحی و ساخت مجسمه مختوم قلی فراغی با استناد به نقاشی ها و مجسمه هایی که از شاعر بزرگ ترکمنستان به دست آمده و برای به وجود آمدن پل ارتباطی بین فرهنگ دو کشور دوست و همسایه آن هم به صورت اجرای زنده در مکان برگزاری نمایشگاه هنری ایران ترتیب داده شد و اینجانب در روز افتتاح نمایشگاه هنرهای تجسمی و صنایع دستی در زمان ٨ ساعته اقدام به خلق آن کردم.

این هنرمند تجسمی افزود: همچنین پوشش خبری این همایش و اجرای زنده هنرمندان ایرانی و اساتید برجسته در تلویزیون ملی ترکمنستان و خبرگزاری های متعدد آن منطقه اطلاع رسانی شد.

قصرالدشتی افزود: در این رویداد، هنرمندان ایرانی از موزه ها و اماکن باستانی که زمانی بخشی از ایران بزرگ بود دیدن کردند و در انتها آثار هنرمندان مورد تقدیر مقامات ترکمنستان و سفارت ایران و مسئولان رایزنی جمهوری اسلامی قرار گرفت و و بازتاب گسترده ای در رسانه های ترکمنستان و مردمان آن دیار داشت.

این هنرمند مجسمه ساز عنوان کرد: مواد ساخت این اثر، گل رس همراه با استراکچر فلزی است که پس از اتمام اجرای اثر با همکاری هنرمندان دانشگاه آکادمی هنر ترکمنستان اقدم به قالبگیری و پس از آن نمونه گچی سردیس مختوم قلی فراغی شد و به مجموعه هنری دانشگاه هنر ترکمنستان اهدا شد.

 

منبع: خبرگزاری مهر

امتیاز دهید