«گفت‌وگو با اندیشه‌ورزان اروپایی» در یک کتاب

هنردستان: «در جست‌وجوی معنای زندگی» عنوان جدیدترین کتاب خسرو ناقد در حوزه علوم انسانی است که به تازگی منتشر شده است.

به گزارش هنردستان، این کتاب دربرگیرنده مجموعه‌ای از ۱۰ گفت‌وگو با اندیشه‌ورزان اروپایی است. در پیشگفتار کتاب اشاره شده که در گزینش گفت‌وگوها چند اصل مبنای کار بوده است: یکی آن‌که تنها گفت‌وگوهایی برای ترجمه و انتشار در این کتاب برگزیده شده که به‌لحاظ موضوعی مهم بوده و اندیشه‌های اساسی ۱۰ متفکر معاصر اروپایی را تا حدودی بازتاب می‌دهند.

 

خسرو ناقد در مقدمه کتاب تأکید می‌کند که از ترجمه مصاحبه‌های سطحی و باب روز که در آن‌ها بیش‌تر به مسائل زودگذر پرداخته می‌شود و به همین خاطر نیز بسیار زود کهنه می‌شوند، خودداری شده است. افزون بر این، در انتخاب گفت‌وگوها کوشش شده تا خوانندگان این کتاب به سوی اندیشه و دیدگاهی خاص کشانده نشوند، بلکه با آرا و افکار اندیشه‌ورزانی با نظرگاه‌های متفاوت و گاه حتی مخالف با یکدیگر آشنا شوند و از این طریق، به‌گونه‌ای غیرمستقیم، گفت‌وگویی میان آنان برقرار شود.

در آغاز کتاب گفت‌وگویی با هانا آرنت به چاپ رسیده که عنوان «من فیلسوف نیستم» برای آن انتخاب شده است. گفت‌گویی نیز با هانس-گئورگ گادامر در این کتاب آمده است با عنوان «ما همه جست‌وجوگریم». از دیگر اندیشه‌ورزانی که از آنان گفت‌وگویی در این کتاب منتشر شده، می‌توان از هربرت مارکوزه، ماکس هورکهایمر، کارل پوپر، هانس یوناس، یورگن هابرماس و لِشِک کولاکوفسکی نام بُرد.

«من کمونیستِ بدی بودم» نیز عنوان گفت‌وگویی است با آرتور کوستلر نویسنده کتاب «ظلمت در نیمروز». طولانی‌ترین و بحث‌انگیزترین متن کتاب گفت‌وگویی است با مارتین هَیدگر، فیلسوف آلمانی. او در این گفت‌وگو از چگونگی و چرایی همکاری‌اش با نازی‌ها در در دوران تصدی ریاست دانشگاه فرایبورگ می‌گوید و از اندیشه‌های فلسفی خود. «فلسفه دیگر به پایان کار خود رسیده است» عنوانی است که مترجم کتاب برای این گفت‌وگو در نظر گرفته شده است.

خسرو ناقد هدف از تدوین و ترجمه گفت‌وگوهای گردآمده در کتاب «در جست‌وجوی معنای زندگی» را در پیشگفتار خود چنین بیان می‌کند: هدف از گفت‌وگو پی بُردن به دیدگاه‌های «دیگری» است. آمادگی برای حضور در گفت‌وگو و گوش سپردن به سخنان «دیگری»، تجربه‌ای مشترک است که نتیجه آرمانی آن، فهم جهان و درک معنای زندگی است. آنان که به گفت‌وگو می‌نشینند، در جست‌وجوی معنای زندگی و در راه نزدیک شدن به آن چیزی‌اند که «حقیقت» نام گرفته است

او در ادامه می‌نویسند: ما همه جست‌وجوگریم، در جست‌وجوی معنای زندگی، و اندیشه‌ورزان و فیلسوفان در تلاش برای پاسخ گفتن به چیستی معنای زندگی. اینک با سکوت خویش به گفت‌وگوی آنان گوش می‌سپاریم و با حضور فعال خود می‌کوشیم که این گفت‌وگوها را تا افق‌های دوردست گسترش دهیم؛ تا ببینیم آیا برای ما که ساعتی‌چند در سکوت به سخنان آنان گوش فراداده‌ایم، نکته‌ای و اشاره‌ای یافت می‌شود که ما را در جست‌وجویمان در فهم جهان و درک معنای زندگی یاری دهد؟

کتاب «در جست‌وجوی معنای زندگی» (گفت‌وگو با اندیشه‌ورزان اروپایی) را انتشارات فرهنگ معاصر در ۳۹۵ صفحه و تیراژ ۲۰۰۰ نسخه با جلد گالینگور منتشر کرده و به قیمت ۳۰،۰۰۰ تومان در کتابفروشی‌ها عرضه می‌کند.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا

امتیاز دهید
هنرهای تجسمی

جایزه COAL 2024

فراخوان جایزه COAL منتشر شد. به گزارش هنردستان ، فراخوان جایزه COAL منتشر شد. مهلت ثبت‌ نام: 5 مه 2024 (16 اردیبهشت 1403 جایزه زغال

ادامه مطلب »