نادیده گرفتن بخش عامه‌پسند آواز باعث افول این هنر شده

هنردستان: در هفتمین نشست تخصصی آیین آواز نادیده گرفتن و بی‌توجهی به بخش عامه‌پسند و فراگیر آواز در چهار دهه اخیر، علت مهم افول مجموعه هنر آواز بررسی شد.

به گزارش هنردستان، در این مباحثه که با حضور محمد منتشری (خواننده و مدرس قدیمی)، علیرضا پورامید (روزنامه نگار و کارشناس موسیقی) و علی شیرازی (خواننده و آوازپژوه) برگزار شد ابتدا پورامید ضمن تأکید بر این موضوع و بازشناسی برخی ریشه‌های بروز این آسیب گفت: البته به غیر از آسیب‌شناسی آواز، بخشی از ریشه این آسیب را هم به گردن مدیران فرهنگی می‌اندازیم که در جای خودش محل بحث است ولی متأسفانه معمولاً بیشترین لطمه را آدم از خانواده و درون خانواده می‌خورد. یعنی آسیب‌شناسی موسیقی، دو شاخه اصلی دارد: آسیب‎های بیرونی و آسیب‌های درونی. خب، همیشه آسیب‌های بیرونی وجود داشته و فقط کم و زیاد دارد اما آسیب‌های درونی به شدت گسترده است و چه بسا فضای تنگی را هم که مدیران فرهنگی و هنری فراهم آورد‌ه‌اند دامن بزند به این قضیه.

 

او ادامه داد: از طرفی هم ممکن است هنرمندان همدیگر را مقصر ببینند و دچار نوعی نظر تنگی شوند – و چون فضا را هم تنگ می‌بینند – تصور می‌کنند فلان آقا باعث شده بنده جایم تنگ شود.

 شیرازی نیز افزود: اساساً دو بخش هنریِ صرف و منتسب به هنر کمال‌یافته در کنار بخش عامه‌پسند در بسیاری از هنرهایی که دارای آثار پرمخاطب هستند همواره در بقا و تداوم رونق یک هنر به طور مساوی و گاه یکی با تأثیری بیش از دیگری ایفای نقش می‌کنند. اما شوربختانه این بخش مهم از آواز ما به سایه خزید و افول جدی بخش مهمتر یعنی آواز برآمده از ردیف با باعث شد.

 منتشری نیز یادآور شد: این سال‌ها از روی پنچه کدام نوازنده می‌شود به نام وی پی برد؟ هیچکس. در حالی که قدیم ساز یاحقی داد می‌زد که من یاحقی هستم. الان حتی نام خواننده‌ها را هم درست نمی‌شود تشخیص داد؛ از بس که صداها تقلیدی و شبیه به هم شده‌اند.

در ادامه برنامه علی عظیمی‌نژادان پژوهشگر عرصه فرهنگ و موسیقی  در انتقاد به صحبت های حاضران در مبحث فنی جلسه بخصوص محمد منتشری نکاتی را بیان کرد و گفت: اینکه در سی و چند سال گذشته محدودیت های فراوانی برای بسیاری از موسیقی دانان ایرانی ایجاد شده است شکی وجود ندارد اما به نظر می رسد که آقای منتشری نیز در برخی قسمت های سخنانشان دچار نوعی مطلق گرایی شده اند و با یک تحلیل و رویکردی کلی،ایدئولوژیک و یک سویه به مسایل نگاه می کنند. مثلا کلیت موسیقی های پاپ ایرانی(چه قبل و چه پس از انقلاب) را بصورت مطلق زیر سوال بردند و آنها را محصولات فرهنگی غرب گرا و بی ریشه در فرهنگ و هنر ایرانی دانستند.

او ادامه داد: امری که از فرط تکرار خود به کلیشه ای تبدیل شده به هیچ وجه دقیق نیست. ما اگرآثار متنوع آهنگسازان مختلف موسیقی پاپ ایرانی را از عطاالله خرم گرفته تا افرادی چون سورن، پرویز مقصدی، پازوکی، بابک افشار، واروژان، صادق نجوکی، بابک بیات، آندرانیک ودیگران مورد مطالعه قرار دهیم متوجه می‌شویم که اینگونه نگاه‌ها به هیچ وجه درست نیستند و تنها برآمده از یک نوع سوءتفاهم هستند. چرا که مثلا از میان این افراد می‌توانیم به برخی آثار نجوکی و بابک بیات و افشار اشاره کنیم که اتفاقا در موسیقی دستگاهی ما نیز ریشه دارند. اما عجیب است که آقای منتشری تنها موسیقی های محلی ایران را به عنوان موسیقی پاپ ایرانی به حساب می آورند.

عظیمی نژادان در ادامه صحبت‌هایش حس و حالت و رویکرد نوستالژیک آقای منتشری و بسیاری دیگر از اهالی فرهنگ ایران نسبت به موسیقی برنامه گلها را چندان مورد انتقاد قرار داد.

سپس نوبت به اجرای آوازها توسط خوانندگان و گروه‌های همراه رسید. ابتدا آواز وحید نورایی در سه گاه با همراهی محمدرضا قشمی نوازنده ویولن، علی حاج‌علی‌شیر نوازنده سنتور، خدیو رفعتی نوازنده تار و امیر دلبند سپس اجرای داود ناصریان (شاگرد برگزیده استاد منتشری) به همراه سنتور سیدحسین کشفیان، تمبک و دایره مجید خباز و دف محمدعلی خباز در دستگاه شور، همچنین اجرای حمیدرضا منفرد خواننده خوش‌صدای جوان در دستگاه چهارگاه به همراه تار شاهین صفایی و تمبک سپیده شایان راد که از بخش‌هایی بود که با استقبال فراوان حاضران روبرو شد. سرانجام نیز علیرضا فریدون‌پور به عنوان یک خواننده حرفه‌ای و باسابقه به همراه علی رسولی (تار) و امیر خیری (تمبک) روی صحنه رفت و در مایه دشتی به آوازخوانی و اجرای تصنیف پرداخت. در ادامه با حضور هومن ظریف و علیرضا پورامید از کتاب مرز پرگهر (درباره زندگی و آثار حسین گل گلاب، سراینده سرود ملی ای ایران) رونمایی شد. پورامید نکات مهمی را درباره جایگاه گل گلاب و تلاش هومن ظریف (نگارنده کتاب) که چند سالی است به کار ساخت فیلم‎‌های مستند درباره موسیقی‌دانان ایرانی مشغول است و فیلمی همنام با کتابش درباره زنده‌یاد گل گلاب در کارنامه دارد بیان کرد.

مظفر شفیعی، علی جهاندار، فاضل جمشیدی، امیر مداح، علیرضا حاجی طالب، غلامحسن فتحی، سبحان مهدی‌پور، عیسی فرزان راد، مجید پایدار، مهدی اصغرپور، عارف احسن، محمود حشمت، علی اکبر کهربایی و مسیح سام خانیان از جمله هنرمندان و فرهیختگان حاضر در این نشست بودند. ضمن اینکه تعدادی از شاگردان قدیمی استاد مهرتاش مانند داود فیاضی، محمدرضا نوابی، معصومی، وکیلیان و مهندس پروا نیز در این نشست به پاس احترام محمد منتشری که او نیز از شاگردان این استاد بوده در نشست حضور یافتند.

در پایان آخرین جلسه آیین آواز در سال جاری بنا به اعلام مجری قرار شد تا هشتمین نشست آیین آواز روز سه شنبه 29 فروردین از ساعت 18 در فرهنگسرای ارسباران برگزار شود.

 

منبع: خبرگزاری ایلنا

امتیاز دهید
رادیو و تلویزیون

روایت زندگی شهید مدافع سلامت در رادیو

برنامه «سپیدجامگان آسمانی»،که به تهیه‌کنندگی مرجان قندی از رادیوسلامت پخش می‌شود، روایتی از مجاهدت‌ها و ایثار کادر درمان است که جمعه 6 خردادماه به زندگی شهید خدمت دکتر عقیلی اختصاص دارد. به گزارش روابط‌عمومی رادیوسلامت، مرجان قندی، تهیه‌کننده در این‌باره

ادامه مطلب »
ادبیات

بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی «گلاویژ» در سلیمانیه برگزار می‌شود

بیست‌وپنجمین دوره جشنواره بین‌المللی «گلاویژ» با دبیری «ملا بختیار» و با حضور ادیبان، شاعران، مترجمان و منتقدان کشورهای مختلف جهان در شهر سلیمانیه در اقلیم کردستان عراق برگزار می‌شود. یوبیل برنزی جشنواره بین‌المللی ادبی «گلاویژ» با دبیری «ملا بختیار» نویسنده

ادامه مطلب »
تئاتر

اجرای «شب بخیر، مادر» به تهیه‌کنندگی سعید روستایی آغاز شد

نمایش «شب بخیر، مادر» به تهیه‌کنندگی سعید روستایی اجراهای خود را از شب سه‌شنبه 3 خردادماه در تماشاخانه سپند آغاز کرد. به گزارش روابط‌عمومی گروه، نمایش‌نامه‌ی «شب بخیر، مادر» نوشته‌ی «مارشا نورمن» با کارگردانی احسان حسینخانی، نخستین شب اجرای خود

ادامه مطلب »
تئاتر

نقدی بر نمایش «سیمای شنبه‌ها» به کارگردانی «علی نجفی»/ شنبه روزِ بدی بود

احمدرضا حجارزاده: نمایش «سیمای شنبه‌ها» به کارگردانی علی نجفی برداشتی آزاد است از نمایش‌نامه‌ی «یرما» نوشته‌ی فدریکو گارسیا لورکا (شاعر و نمایش‌نامه‌نویس اسپانیایی) اما کارگردان در متنی که همراه با «احسان فکا» نوشته، در این برداشت آزاد، دنیای شخصی و

ادامه مطلب »
سینمای جهان

نگاهی به پوشیدنی‌ها در جشنواره‌ی کن 2022/ وقتی طراحان لباس به نشانی جشنواره‌ها مُد سازند

عطیه پژم: یکی از نکات مهم در جشنواره کن 2022، کم‌توجه‌ای اغلب بازیگران به خرده‌فرهنگ‌های پوششی بومی مختص کشورهای‌شان بود و از این‌رو، چنین رویدادی را نمی‌توان فرصتی به منظور تلاقی فرهنگ‌ها از مسیر پوشیدنی‌ها به شمار آورد. به گزارش

ادامه مطلب »
سینمای ایران

«گربه سیاه» با بازی بهرام رادان در سینماهای کردستان عراق

فیلم «گربه سیاه» به کارگردانی کریم امینی و با بازی و تهیه‌کنندگی بهرام رادان در سینمای شهرهای اربیل، سلیمانیه و دهوک در اقلیم کردستان عراق روی پرده می‌رود. به گزارش سایت هنردستان، فیلم سینمایی «گربه سیاه» (The Black Cat) به

ادامه مطلب »
تئاتر

اجرای معروف‌ترین آهنگ «دیو و دلبر» در نمایش موزیکال ایرانی

قطعه موسیقایی ساخته‌شده از «دیو و دلبر» که جوایزی چون گلدن گلوب، اسکار و گرمی را دریافت کرده است، در نمایش موزیکال ایرانی تالار وحدت اجرا می‌شود. به گزارش روابط‌عمومی این رویداد، نمایش «دیو و دلبر» به نویسندگی و کارگردانی

ادامه مطلب »
تجسمی _ موسیقی

در گالری «پنج‌پنج» برگزار می‌شود؛ آثار فریده امیدوار با عنوان «خط، سطح، احساس/ مرا از آن‌چه می‌خواهم محافظت گردان»

مدیر نگارخانه‌ی «پنج‌پنج» از برگزاری نمایشگاه انفرادی طراحی‌های فریده امیدوار با عنوان «خط، سطح، احساس/ مرا از آن‌چه می‌خواهم محافظت گردان» در این نگارخانه خبر داد. گل‌آذین مقدم، مدیر نگارخانه‌ی «پنج پنج» با اشاره به برگزاری نمایشگاه نقاشی انفرادی «خط،

ادامه مطلب »