امیررضا کوهستانی اپرای واگنر را به صحنه می‌برد/ اجرای اثری متفاوت

هنردستان: امیررضا کوهستانی در جدیدترین حضور بین المللی خود قرار است اپرای «تانهاوزر» اثر ریچارد واگنر را در کشور آلمان به صحنه ببرد.

به گزارش هنردستان، امیررضا کوهستانی نمایشنامه نویس و کارگردان شناخته شده تئاتر ایران در عرصه بین المللی قرار است از روز ۶ ماه مارچ ( ١٦ اسفندماه) تمرین های جدیدترین اثر خود را در آلمان آغاز کند. کوهستانی که سال گذشته توسط کارستن ویگان رییس تئاترشهر «دارم‌شتاتِ Staatstheater Darmstadt» دعوت به کار شده، قرار است این بار اپرای «تانهازر» را به عنوان تجربه‌ای متفاوت به صحنه ببرد.

 

ریچارد واگنر در سال ۱۸۴۵ اپرای «تانهازر» را در سه پرده نوشته و آهنگسازی کرده‌است. این اپرا قصه‌ مردی را روایت می‌کند که میان عشق معنوی (وارتبورگ) و زمینی (ونوس‌برگ) سرگردان است. تانهازر میان این دو دنیای متضاد عشق کفرآمیز و پاک در تلاطم است.

«تانهازر» از برترین کارهای واگنر و از نقاط عطف اپرای جهان در قرن ۲۱ به شمار می‌رود.

امیررضا کوهستانی با تجربیات متفاوت خود از اجرا و با نگاهی نو به تلاطم دو دنیای واگنر در قالب تعلیق و چالش میان شرق و غرب، این اپرا را اجرا می‌کند.

نخستین اجرای «تانهازر» در ۲۲ماه آپریل (۲ اردیبهشت ماه ١٣٩٦) در تئاترشهر دارم‌شتات است.

در این اجرا که نزدیک ١٠٠ بازیگر، گروه کُر و ارکستر بزرگ تئاتر شهر دارم‌شتات روی صحنه خواهند رفت، میترا نجم آبادی به عنوان طراح صحنه و فیلیپ ویدمن طراح ویدیو نیز که پیشتر در کارهای آلمان کوهستانی با او  همکاری کرده اند، حضور خواهند داشت.

از امیررضا کوهستانی هم اکنون نمایش های «پرونده موروسو» در کمراشپیله شهر مونیخ و «تاکسی نوشت» در تئاتر شهر اوبرهازن آلمان به صورت رپرتوآر روی صحنه است.

 

منبع: خبرگزاری مهر

امتیاز دهید