هنردستان: تبریک غیرمنتظره افخمی به فرهادی برای اسکار «فروشنده»، صحبتهای صریح حمیدرضا آذرنگ دربارهی بازیگری و جدیدترین اظهارات کارگردان فیلم ناتمام «لاله» از جمله اتفاقات جدیدترین برنامهی «هفت» بود.
به گزارش هنردستان، طبق گزارش رسیده، قسمت تازه برنامه سینمایی «هفت» شامگاه جمعه 13 اسفندماه با اجرای بهروز افخمی و موضوع تحلیل جشن اسکار روی آنتن زنده شبکه سه سیما رفت.
تبریک افخمی به فرهادی برای جایزه اسکار
وی افزود: فارغ از آنکه نظر شخص بنده در خصوص این فیلم چیست، این موفقیت میتواند تا چندین سال سینمای ایران را در میان کشورهای جهان بخصوص در آمریکا مورد توجه قرار دهد و زمینه موفقیت فیلمهای ایرانی در هالیوود را فراهم کند. سیاسی بودن یا نبودن این جایزه، اهمیت اول را در این موضوع ندارد. مسئله اصلی و مهمتر، کسب دومین جایزه اسکار برای سینمای ایران است.
حمیدرضا آذرنگ: تئاتر زندگی آموز و تعهدآموز است
در ادامه این برنامه حمیدرضا آذرنگ، بازیگر سینما و تلویزیون میهمان افخمی شد و درخصوص تجربیات سینما و تئاترش سخن گفت، او در بخشی از سخنانش گفت: اتفاقی که برای بازیگری در جامعه ما رخ داده است، به شدت عجیب است. امروز در هر خانهای میروی، یکی دو نفری هستند که با قاطعیت میگویند بازیگر خوبی هستند. همین سبب نزول بازیگری در سینمای ایران شده است. در تئاتر این چنین نیست و اگر داشتههایتان کم باشد، خیلی زود مشتتان وا میشود. اما اگر تعریف یک حرفه در یک کشور این قدر ذلیل و خار شود که هر کسی به خود بازیگر بگوید، تاسف بار است. برخلاف تئاتر، بازیگری در سینما درون نمیخواهد. ورزیدگی که تئاتر با آدم به وجود میآورد سبب میشود تمام تن و روح انسان در خدمت بازیگری باشد.
فروش نقش در آموزشگاههای بازیگری
او با بیان آنکه هرجا سینما و تئاتر به درستی در کنار یکدیگر قرار گرفتند، توانستند به تعالی یکدیگر کمک کنند، بیان داشت: امروز تئاتر خود را به سینمای ایران حقنه کرده است. متاسف میشوم وقتی میشنوم در برخی سریالهای تلویزیون بدلیل نگرانیهای مالیشان به آموزشگاههای بازیگری میروند و به کسانی که هنوز ادبیات بازیگری را یاد نگرفتهاند، میگویند ما نقشهای انقدر هزار تومانی داریم چه کسی مایل به بازیگری است! من با همین تعریف از بازیگری، امروز از بازیگری هم فاصله و زاویه گرفتهام. ما بازیگر نیستیم، ما زندگی سازیم بر روی صحنه یا داخل قاب تصویر بجای دیگرانی که باید باورمان کنند، اگر بازی باشد که دست مان رو است.
وی افزود: اخیرا شنیدم در برخی از این سریالهای شبکه نمایش خانگی برای جذابیت فیلمهای پشت صحنهشان، چندین بار الکی کات میدهند و شوخ طبعی بیجا بکار میبرند تا بعدا فیلم پشت صحنههاشان جذاب شود. گویا فیلم پشت صحنه این سریال ها از خود آنها جذابتر است! من متاسف میشوم از دیدن چنین اتفاقاتی.
آذرنگ درخصوص نقش آفرینی در نقش های دفاع مقدسی گفت: من در جنگ نبودم اما 8 سال از معتبرترین و بهترین سال های نوجوانی زندگی ام را در خرمشهر و در هیاهوی جنگ سپری کردم. امروز برخی جنگ را خصوصی کرده اند و جنگ را تنها برای خود میدانند و هنوز هم اسحله به دست دارند و نمیگذارند کسی دیگر درباره آن سالها حرف بزند!
ماجرای بازی در سریال «شهرزاد» و وعده حسن فتحی!
وی درخصوص بازی در سریال «شهرزاد» گفت: من در این سریال بازی نکردم، قراردادی بستم برای نقشی که بسیار خاص و قابل تامل بود. اما به مرور در بازنویسیهای فیلمنامه کمرنگ و کمرنگتر شد. تا اینکه من از آقای فتحی خواستم اگر قرار بر این است من به طور کلی کنار میکشم. لذا بعد از گرفتن دو سکانس، بطور محترمانه و دوطرفه قرارداد را فسخ کردیم. بعدا دیدم آن دو سکانسی که من بازی کرده بودم و قرار بود مجدد تکرار شود، در سریال استفاده شده است و حتی نزدند با حضور افتخاری. زدند بازیگر میهمان! من پیگیر شدم و حتی میخواستم شکایت کنم. اما خود آقای فتحی تماس گرفتند و عذرخواهی کردند که به دلیل درگیری با بازیگر دیگری، مجبور به استفاده از آن شدند و بعد شروع کردند به وعده دادن برای قسمت دوم سریال «شهرزاد» که من گفتم اساسا زندگیام را بر وعده بنا نگذاشتم.
شکایت تهیه کننده «دعوت نامه» بخاطر گلایه از فیلمش!
وی درخصوص بازی در فیلم سینمایی «دعوت نامه» گفت: چون تهیهکننده این فیلم بخاطر مصاحبهای که من در ایام جشنواره کرده بودم از من دلخور است، کمتر ترجیح میدهم حرف بزنم و قرار است این هفته به شورای حل اختلاف برویم بخاطر حرفهایی که زدم. نمیدانم چرا نباید درباره رفتاری که با من شده و گلایه هایم حرفی بزنم و بعد از حرف زدن، جلوی چکم را بگیرند و شرط بگذارند که حرفت را پس بگیر و برو مصاحبه بکن تا پولت را بدهیم! من حرف بدی هم نزدم و مومنامه از ایشان خواهش کردم تا زمانی که سینما انقدر برایشان بزرگوار و دغدغه شریف نشده فیلم نسازند! اگر بزرگترین توبیخها برای حرفم درنظر گرفته شود، من باز بر حرفم هستند.
آذرنگ: در وجود تک تک ما یک فراستی است!
آذرنگ با بیان آنکه متاسفانه امروز در فرهنگ ما دوستی جز مجیزگویی نیست، ادامه داد: فرهنگ نقدپذیری امروز از بین رفته است و به تندی با هم برخورد میکنیم. در وجود تک تک مردم مان یک فراستی هست که باید کنترلش کنیم و نگذاریم نقد بجای دلسوزی به انتقام تبدیل شود.
وی افزود: بنظرم آقای فراستی کودکی یا نوجوانی تلخی داشته است که امروز عقدهگشایی میکند و سعی میکند با انتقاد تند دیگران جبران کند. من آقای فراستی را خیلی دوست دارم، چون باید باشد و فرهنگ نقد زنده باشد. اما اجازه نداریم فیلمی را تا دقیقه 20 تماشا کنیم و بیرون بیاییم و بعد آن را نقد کنیم. شاید یک فیلم الکن شروع شده و به عمد کارگردان کند پیش رفته تا در انتها کار خاصی کند. بنظرم این مسیر اشتباه است و برای فرهنگ نقد در جامعه ما میتواند مضر باشد.
این بازیگر خطاب به فراستی گفت: آقای فراستی! آقای فرهادی اگر بدلیل سیاست یا هرچیز دیگر جایزه گرفته، یک اسکار را به مملکتش آورده است. بنظرم خورد کردن آن آدم، خورد کردن شخصیت خود آدم است. یک تبریک برای این موفقیت اتفاق سختی نیست. من عاشق شما هستم، اما امیدوارم همانطور که مطمئنم دل مهربانی داری، در زبان هم آن را بیان کنی.
«آباجان» بدون پلان آخر ناتمام باقی ماند!
وی افزود: من برای بازی در فیلم «آذر» هم از خودم و هم از نتیجه راضی نیستم. با خودم عهد میبندم دیگر هیچ فیلمی را بدون آنکه فیلمنامهاش را کامل نخواندهام یا چنانچه تغییر کند، بازی نکنم. هرچند از کنار دوستان بودن و حضور در این فیلم لذت بردم. اما دوست داشتم «قاتل اهلی» را برای لحظههای هرچند کوتاه در کنار آقای کیمیایی تجربه کنم و از کنار ایشان بودن لذت بسیاری بردم. من فیلم سینمایی «بیست و یک روز بعد» را دقیقا بخاطر آنکه یک فیلمنامه درخشان داشت انتخاب کردم تا حالم در کنار این گروه درجه یک خوب شود.
وی نهایتا درخصوص تجربه بازی در فیلم «آباجان» گفت: این فیلم را بسیار دوست داشتم و فارغ از نتیجه نهایی فیلم که سلیقه افراد است، بسیار روزهای خوبی را کنار عوامل گذراندم. هنوز هم میگویم فیلم الان بدون پلان نهایی که گرفته شد، تمام نشده باقی مانده است. هاتف علیمردانی گفته که این پلان نهایی را از فیلم خارج کردهاند، امیدوارم در اکران بازگردانده شود. الان حرف فیلم کامل به گوش نمیرسد.
نیک نژاد: مسئولین سینمایی قول حل مشکل پروژه «لاله» را دادهاند!
«هفت» در ادامه در میزگردی با حضور اسی نیک نژاد، یکی از اعضای آکادمی اسکار به تحلیل و بررسی جشن اسکار پرداخت.
کارگردان پروژه «لاله» درخصوص سرنوشت این پروژه گفت: این پروژه از مهرماه سال 92 متوقف شد و دستور تعطیلی آن صادر شد. متاسفانه در همان روزهایی که این اتفاق رخ داد، جنجالهای بسیاری شد و تمام تیم از هم جدا شد. اما از آنجایی که محتوا و نیت ساخت این فیلم بسیار مثبت و مفید برای جامعه ما بود، به شخصه آن را پیگیری کردم وامکان نداشته یک روز برمن بگذرد و با یکی از این مسئولینی که با این پروژه مشکل داشتند، صحبت نکرده باشم.
وی افزود: اخیرا با صحبتی که با مشاور ارشد وزیر ارشاد و مسئولین سازمان سینمایی داشتم، قول مساعد دادهاند که در چند روز آینده مشکلات این پروژه حل شود. از حسن نیت آقای ایوبی و مسئولین دیگر ارشاد بسیار متشکرم.
وی گفت: جشنواره فیلم فجر و فیلمهای موجود در سینمای ایران، برای این فرهنگ است و تکنیک و محتوای آن متخص به خود است. سینمای هالیوود، سینمای بین المللی و برای دنیاست. اینطور نیست که برای مردم لس آنجلس ساخته شود.
نیک نژاد درخصوص حواشی جشنواره سی و پنجم فیلم فجر گفت: اساسا سینما و هنر امر سلیقهای است. خوش آمدن از یک اثر هنری یا بدآمدن از آن هیچ ربطی به آن اثر هنری ندارد. من واقعا با بحثهایی که درباره هیئت داوران جشنواره فیلم فجر بود موافق نیستم. هیاتداوران میتوانند از فیلمی خوشش بیاید یا بدش بیاید.
نیک نژاد: جشنوارههای اروپایی دارای مانیفست سیاسی هستند
وی با بیان آنکه داوری در آمریکا براساس حرفه یعنی تکنیک، فروش و قصه فیلم انجام میشود گفت: اما جشنوارههای اروپایی دارای یک مانیفست سیاسی هستند و چون بخشی از آنها توسط دولتها سرمایه گذاری میشود، لذا خیلی طبیعی است که توقع دارند مانیفیست آنها در جشنواره اجرا شود. اما درباره اسکار این چنین نیست. حرفه است که آن را معتبر کرده است.
وی ادامه داد: در اسکار چون تعداد فیلمها و افرادی که باید درباره آن نظردهی کنند، زیاد هستند لذا صاحبان فیلم حتی یک روز و یک شب آرامش ندارند و دائما درحال میهمانی دادن به اقشار مختلف و تبلیغ آن هستند تا رای جمع آوری کنند. حتی به در خانه و استودیو شما میآیند و خواهش می کنند، فیلم شان را ببینید و نظر دهید. به همین دلیل است که تلاش برای معرفی یک فیلم از سوی پخش کننده یا تهیه کننده بصورت جدی پیگیری می شود. حتی سرمایه گذاری که برای تبلیغ آن می شود بیشتر از تولید آن فیلم است!
برای موفقیت فیلم در اسکار باید تبلیغ کرد/ فیلم «محمد (ص)» را کسی معرفی نکرد
این عضو آکادمی اسکار بیان داشت: مثلا اگر شرکت و کمپانی پخش کننده «آمازون» پشت فیلم «فروشنده» نبود، چه کسی میدانست این فیلم چیست؟! فیلم «محمد رسول الله» با همه زیبایی های معنوی اش در اسکار گم میشود. من گمان نمیکنم کسی از سوی ایران پشت فیلم بود. باید تبلیغات و میهمانی ها و … انقدر زیاد باشد تا فیلم در میان این هیاهوها دیده شود. فیلم بدون پدر و مادر که نمی شود. باید تهیه کننده و پخش کننده داشته باشد و اینها فیلم را در میان اعضای آکادمی معرفی کند. فیلم «محمد رسول الله» را حتی کسی برای تماشا به ما نرساند!
نیک نژاد درخصوص موفقیت فیلم «فروشنده» در اسکار گفت: خوشحالم که فیلمهای آقای فرهادی با معرفی خوب پخش کنندهاش در اروپا و آمریکا به خوبی دیده می شود. اما امسال فیلم «سکوت» مارتین اسکورسیزی را ندیدند و فیلم «لالا لند» را از کارگردان جوان دیدند. لذا اینکه این کارگردان اسم دارند دلیلی بر موفقیت آن نمی شود، علت اصلی در تلاش پخش کننده است. شما نمیتوانید فیلمی را بدون پدر و مادر برای اسکار انتخاب کنید. ثانیا در تمام کشورهای دیگر نیروهای متخصصی وجود دارند که براساس جامعه شناختی دقیقی که نسبت به مردم آمریکا دارند تصمیم می گیرند کدام فیلم شان را به نمایندگی برای اسکار انتخاب کنند. بدون تحقیقات درباره کارکرد آن فیلم در جامعه آمریکا یا اروپا نمی توان انتخاب درستی داشت.
سیاسی ترین اسکار تاریخ
نیک نژاد گفت: اسکار امسال تحت تاثیر رویدادهای سیاسی بود و این عیب نیست. برای آنکه نهایتا یک چیز میماند؛ اسم کارگردان ایرانی، نام مملکت ما و زبان فارسی که برافراشته شد. اولا به این مسئله توجه کنیم و بعد بنشینیم تحلیل دقیق کنیم. تمام کسانی که در آکادمی اسکار رای میدهند، هنرمند هستند و طبیعتا رای هنرمندان با تودههای مردم متفاوت است. در یک سال گذشته جامعه آمریکا به دوقطبی تبدیل شد، برای هنرمندان و طبقه بالا آزادی اندیشه و برای مردم عادی نان مهم بود. ترامپ حرفهایی را زد که مورد علایق تودههای مردم بود، مردمی که رویای آمریکایی را از دست میدهند چون اقتصاد در دوران اوباما بد شد. اوباما هم وارث سیاستهای جنگ طلبانه جورج بوش بود. به همین دلیل کسی مثل ترامپ از این موقعیت استفاده میکند و نگاه تودههای مردم را به خود جلب میکند، امروز بسیاری در آمریکا بُن غذا میگیرند.
جایزه به «لالا لند» برای تعدیل جوایز سیاسی اسکار امسال بود
وی ادامه داد: شما نمیتوانید اتفاقات اسکار امسال و هنرمندان اسکاری را منفک از جامعه بدانید و تحلیل کنید. امروز چپها (اسکاریها) به همراه طبقه ثروتمند در مقابل مردم ایستادهاند. درباره فیلم «مهتاب» نگاه حمایتی به دگرباشها و مسئله نژاد پرستی و سیاه پوستها سبب جایزه شد. اما برای تعدیل آن موضع سیاسی و توجه به نگاه و انتخاب مردم، مجبوراند جوایز حداکثری را در کنار آن به فیلم «لالا لند» دهند، شما به عنوان یک گروه فیلمساز باید تماشاگر خود را حفظ کنید. اما در عین حال میبینید بخاطر نگاههای نژاد پرستی، 3 سیاه پوست برنده میشوند و این برای نخستینبار در طی همه سالها رخ میدهد!
وی ادامه داد: اعضای آکادمی اسکار امسال بدون آنکه به آنها دستوری داده شود یا تقلبی شود به این نتیجه میرسند که سیاست از هنر مهمتر است و جوایز آن بصورت کاملا خودجوش تا به این حد سیاسی می شود. این اتفاق در اسکار نمونه نداشته و آن هم به این دلیل است که هیچگاه جامعه آمریکایی به این حد دوقطبی نشده است!
«فروشنده» در میان دو پیش بینی رقیب اصلی اسکار نبود
این عضو آکادمی درخصوص پیش بینیاش از جایزه بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان گفت: دو فیلم بودند که همه ما فکر میکردیم رقابت اصلی را در بخش بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان خواهند داشت. یکی فیلم سوئدی «مردی به نام او» و یک فیلم آلمانی «تونی اردمن». درباره فیلم مستند سوری «کلاه سفیدها» که به کلی و قطعی میتوان گفت این جایزه سیاسی بود. اساسا فیلم به لحاظ تکنیکی اشکالات متعدد داشت. اما به هرحال سالی را از سر گذراندیم که به شدت سیاسی بود و این جوانب به اسکار نیز کشیده شد.
وی درخصوص سابقه اسکار در اهدای جوایز سیاسی گفت: درباره جایزهای که آن سال به فیلم «آرگو» دادند، باید دید فضای حاکم بر جامعه آن زمان چگونه است. «آرگو» از نقطه نظر مردم فیلم خوبی بود. آنها «آرگو» را به عنوان فیلمی که ما رفتیم و آمریکاییها را نجات دادیم نگاه میکنند، نه به عنوان فیلمی که به لحاظ تکنیکی و هنری موفق عمل کرده است. اما ما چه زمانی آمدیم درباره «دفاع مقدس»، فیلمی بسازیم که هیجان مردم ایران را درباره سرباز و نیروی ایرانی به غلیان بیاورد و به او احساس افتخار به سرباز وطنش را برای این دفاع بدهد، ساختهایم و به آن جایزه دادهایم؟!
وی نهایتا گفت: امروز اسکار و تمام جشنواره های دیگر آمادگی این را پیدا کردهاند که با کشوری روبرو شوند که مستقل است و به لحاظ محتوایی و تکنیکی میتواند در دنیا بدرخشد.
«هفت» در ادامه با حضور حضور جواد طوسی و طهماسب صلح جو، منتقدان سینما به نقد فیلم سینمایی «خانهای در خیابان چهل و یکم» به کارگردانی حمیدرضا قربانی پرداخت.
منبع: خبرگزاری ایسنا