حضور شاعران بر مزار محتشم کاشانی

هنردستان: همزمان با برگزاری کنگره محتشم کاشانی، شاعران و استادان ادبیات و مدعوین این همایش عصر جمعه پس از بازدید از بافت تاریخی کاشان بر سر مزار این شاعر مرثیه‌سرا حضور یافتند و به نثار فاتحه پرداختند.

به گزارش هنردستان، دبیر اجرایی نخستین کنگره بین‌المللی محتشم کاشانی در این مراسم اظهار کرد: تمام باورهای ایرانیان و برآیند آشوب ازلی در زمین و واقعه کربلا در ترکیب‌بند محتشم کاشانی بیان شده است.

 

سعید خیرخواه افزود: شعر محتشم و ترکیب‌بند عاشورایی وی تصویری از مشخصات حادثه کربلاست که لغت لغت کلمات به‌کاررفته در آن مانند نفخ صور و رستاخیز نیازمند مطالعات ویژه است.

دبیر اجرایی نخستین کنگره بین‌المللی محتشم کاشانی با بیان این‌که شعر محتشم دل هر سنگی را آب می کند، گفت: دوازده بند محتشم، مدخل تحقیقات زیادی از پژوهشگران ایران و جهان شده است به گونه‌ای که رساله دکترای یک پروفسور آمریکایی با عنوان «اشک خونین» باعث تاسیس کرسی شعر عاشورایی در دانشگاه شد.

این مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان، گفت: در دوره محتشم همزمان با عهد صفویه بیش از 400 شاعر رسمی در کتاب‌های آن زمان ثبت شده‌اند که محتشم از بین آن‌ها مشهورتر است.

خیرخواه خاطرنشان کرد: در دوران محتشم شاعران دیگری همچون صائب تبریزی زندگی می‌کرده‌اند که شعرهای آن‌ها از شعرهای دیوان محتشم بهتر بوده ولی محتشم به واسطه ترکیب‌بند عاشورایی‌اش شهره آفاق شده است.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا

امتیاز دهید