بازتاب کشف اولین شواهد فرهنگی‌ انسان نوین خارج از آفریقا در ایران در رسانه های اسپانیا

هنردستان: موسسه زیست باستان شناسی‌ بشری و تکامل اجتماعی ایالت کاتالونیا اعلام کرد یک تیم بین المللی باستان شناسان، نخستین شواهد فرهنگی‌ قدیمی‌ ترین انسان های نوین خارج از آفریقا را در ایران کشف کردند.

به گزارش هنردستان، روزنامه های «ال پاییس»، «آ ب ث» و «لا وانگواردیا» افزون بر خبرگزاری «افه»، در گزارش های جداگانه و در مضامین مشابهی‌ نوشتند که به گفته این موسسه که در کارهای حفاری با گروه ایرانی همکاری کرده، این شواهد، ابزارهای سنگی‌ مرتبط با بقایای حیوانی‌ پیدا شده در غار «کلدار» است که بر اساس آزمایش کربن 14، بین 36 هزار تا 54 هزار سال قدمت دارند. 

 

این رسانه ها ادامه دادند: نتایج حاصله از قدمت این حفاری ها، ایران را در بین نخستین مکان های سکونت شده از سوی انسان های نوین قرار می‌ دهد که به همراه گروه های شرقی‌ برای نخستین بار موفق شدند از آسیای غربی تا اروپا گسترش یابند. 
بر اساس اعلام این رسانه ها، غار کلدار یکی‌ از قدیمی‌ ترین نمونه های وجود انسان نوین در این قسمت از جهان افزون بر داده ها در مورد اینکه چگونه این مردم در شرایط آب و هوایی و وضعیت زیست محیطی‌ زنده ماندند را ارائه می‌ دهند. 
براساس گزارش موسسه زیست باستان شناسی‌ بشری و تکامل اجتماعی ایالت کاتالونیا، علاوه بر آن، کاوش های باستان شناسی‌ که به تازگی در کلدار انجام گرفته، دارای قدیمی‌ ترین سطوح صنعت «موستری» (ابزار سنگی‌ بازالت و چخماق در عصر پارینه سنگی‌ ) که معمولا با نئاندرتال در ارتباط است، می‌ باشد. 
این موسسه همچنین تصریح کرده است، که این امر، جایگزینی این دوره از سوی صنعت «بارادوستیان» که منحصر به فرد انسان های مدرن را نشان می‌ دهد و این، یک فرصت منحصر به فرد مطالعه گذار پارینه سنگی‌ میانی به پارینه سنگی‌ فوقانی در کوه های زاگرس است. 
رسانه ها ادامه دادند که حفاری های مذکور از سوی یک تیم ایرانی به رهبری «بهروز بازگیر» و یک تیم اسپانیایی به رهبری «آندره اوله» محقق این موسسه به طور مشترک مدیریت شده و این مطالعات در مجله علمی‌ «ساینتیفیک ریپورتز» منتشر شده ا‌ند. 

 

منبع: خبرگزاری ایرنا

امتیاز دهید