اجرای «منیژه» با نگاهی عاشفانه و زنانه

هنردستان: نمایش «منیژه» با نگاهی زنانه و متفاوت به روایت عاشقانه «بیژن و منیژه» در شاهنامه فردوسی به صحنه می‌رود.

بهاره جهاندوست ـ نویسنده و کارگردان این نمایش ـ بیان کرد: «منیژه» کاری از گروه نمایشی «چامه» و موسیقی «مهرنوا» است که در قالب یک نمایش ایرانی همراه با نقالی و حرکت اجرا می‌شود.

 

او که از 14 سالگی نقالی می‌کرده و هنرجوی مرحوم مرشد ترابی بوده است، اضافه کرد: این نمایش یک روایت تک‌نفره است که در واقع می‌خواهیم در آن نشان دهیم رنج‌هایی که به دوش منیژه بود، امروز به شکل دیگری بر دوش زنان است.

جهاندوست با اشاره به اینکه شخصیت منیژه را در این نمایش سه نفر بازی می‌کنند که یکی تفکر، دیگری جسم و یکی هم صدای منیژه است، گفت: یکی از ویژگی‌های این نمایش علاوه بر موسیقی، استفاده از حرکت است و از آنجا که در سه چهار سال گذشته که فعالیت تئاتری خود را آغاز کردم به دنبال ایجاد یک هویت متفاوت از نقالی برای گروه بودم، موسیقی و حرکت را به آن اضافه کردیم ضمن این که هنرمندان این گروه زنان هستند.

 

 

وی که یکی از بازیگران نمایش هم است و نقش تفکر منیژه را بازی می‌کند، ادامه داد: نمایش «منیژه» از 18 تا 20 اسفند به مدت سه روز از ساعت 18 در سالن کنش معاصر روی صحنه می‌رود.

جهاندوست خاطرنشان کرد: با توجه به منطقه جغرافیایی‌ای که در داستان بیژن و منیژه وجود دارد از تنوع موسیقایی در این نمایش بهره می‌بریم و از انجا که منیژه اهل توران است از موسیقی آذری هم استفاده کرده‌ایم. همچنین علیرضا افکاری قطعه پایانی نمایش را ساخته که با شعری از محمدسعید میرازیی اجرا می‌شود و قطعه “فروغ زندگی” هم با آهنگسازی سامان احتشامی و با شعر بامداد جویباری دراین نمایش شنیده خواهد شد.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از، طراح حرکت:‌ ایده ابوطالب، نقال: ویانا پرویزیان، سرپرست گروه مهرنوا  و نوازنده چنگ و پیانو: نازلی بخشایش، نوازنده کمانچه: حسنا پارسا، نوازنده تار: ترگل خلیقی، نوازنده سازهای کوبه‌ای: سحر صفاری، خواننده: نیکا افکاری، همخوان: شهرزاد یوسفی، دستیاران کارگردان: زهرا احمدلو و ستاره صمدی، مسوول روابط عمومی و رسانه: مهدی خسروی، عکاس: رامبد رستگار و تینا جهان‌پرست، سرپرست گروه فیلمبرداری و تیزر: اسماعیل جعفری، طراح گرافیک: هاله قربانی تهرانی، طراح لوگو: فرزین نیک‌فر.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا

امتیاز دهید