باید به عرصه‌های بین‌المللی پا بگذاریم

هنردستان: یک هنرمند و مدرس دانشگاه معتقد است، اگر داد و ستدهای هنری در سطح بین‌المللی اتفاق بیفتد، هنر تجسمی ایران می‌تواند حقانیت و تاثیرگذاری خود را بیشتر نشان دهد.

به گزارش هنردستان، بهنام کامرانی، اظهار کرد: هنر تجسمی ما در کنار همه فقدان‌هایش، بسیار بالنده است و باید کمک کرد تا نمایشگاه‌گردان‌های بین‌المللی با هنر ما بیشتر آشنا شوند و هنرمان به عرصه‌های بین‌المللی پا بگذارد. هنر ما در کنار ارزآوری می‌تواند از نظر فرهنگی هم بسیار تاثیرگذار باشد و بخشی از بار معرفی فرهنگ و هنرمان به دنیا را بر دوش بگیرد.

 

او ادامه داد: فضای هنری به تبادل نیاز دارد، هر جامعه‌ای باید بتواند هم هنرمند در خود بپذیرد و هم صادر کند. همه کشورهایی که ژن فرهنگی و هنری متنوع و پرباری دارند، این کار را انجام می‌دهند. اگر این داد و ستد اتفاق بیفتد، هنر تجسمی ایران می‌تواند حقانیت و تاثیرگذاری خود را بیشتر نشان دهد، چون پتانسیل آن را دارد؛ اما متاسفانه به‌خاطر شرایط اقتصادی و کمبود گالری‌هایی با قدرت فروش بالا، بویژه در شهرستان‌ها، بسیاری از هنرمندان جوان که از مظلوم‌ترین و با دانش‌ترین افراد در این عرصه هستند، در حوزه کوچک و گاه در کارگاه خود، کار خواهند کرد.

کامرانی همچنین به وضعیت هنرهای تجسمی در سال ۹۵ اشاره کرد و گفت: سال ۹۵ سال پرباری برای هنر تجسمی کشور بود، بخصوص در رشته نقاشی که مسابقه‌ها، جشنواره‌ها و حراجی‌های متعددی برگزار شد که از آن‌ها می‌توان به دوسالانه دامون‌فر، حراج تهران، جشنواره نسل نو، جایزه هنری ویستا و جشنواره تجسمی جوانان اشاره کرد. جشنواره‌های غیردولتی به مراتب تاثیرگذارتر بودند، اگرچه تنوع آثار نسبت به سال‌های گذشته کمتر بود، اما اجرا و قدرتمندی آثار هنرمندان بارزتر شده بود.

او ادامه داد: در سال ۹۵، گالری‌های زیادی افتتاح شدند و نمایشگاه‌های تاثیرگذاری هم برگزار کردند. خوشبختانه امسال بخش خصوصی فعال بود و امیدوارم این فعالیت ادامه داشته باشد و نوید سال خوبی را به ما بدهد، هرچند در نیمه دوم سال به‌خاطر شرایط اقتصادی، فروش آثار کمتر شده بود.

کامرانی همچنین بیان کرد: برای این‌که بتوانیم در عرصه تجسمی پیشرفت و توسعه داشته باشیم، باید همه سازوکارهای مربوط به این رشته درست کار کند. به‌عنوان مثال، بحث آموزش باید از پیش‌دبستان، دوره دبستان و در هنرستان‌ها و دانشگاه‌ها مورد توجه قرار گیرد و بخش خصوصی و دولتی از این عرصه حمایت کند. همچنین سازمان‌های دولتی می‌توانند با خریدن آثار هنری یا اسپانسرینگ، به این بخش کمک کنند.

او اضافه کرد: در عرصه رسانه‌های عمومی نیز روزنامه‌ها، مجلات هنری، انتشار کتاب و همچنین نقدهای هنری می‌تواند تاثیر بسزایی داشته باشند. ما در بخش دولتی هنوز فقدان مدیریت منسجم داریم و کمبود آرشیو و تقسیم‌بندی و شناخت لازم برای حمایت از رشته‌های تجسمی احساس می‌شود. هنر پیش‌رو، هنر خودآموخته، هنر مردمی و سطح‌های بالاتر آن باید مورد توجه قرار بگیرند تا فضای پویایی را در همه عرصه‌های هنر تجسمی شاهد باشیم.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا

امتیاز دهید