“بهارستان” از ۱۶ اسفندماه در هفت بوستان شهر تهران

هنردستان: دکتر عیسی علیزاده مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران از برگزاری دو کارگاه برای آماده‌سازی بخش تخم‌مرغ‌های نوروزی دومین رویداد هنری “بهارستان” در هفت نقطه از شهر تهران خبر داد.

به گزارش هنردستان به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان زیباسازی شهر تهران، دکتر عیسی علیزاده مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران، با اشاره به بخش تخم‌مرغ‌های نوروزی دومین سالانه هنری “بهارستان” گفت: این بخش از رویداد “بهارستان” اگرچه یک بخش فانتزی و دکوراتیو است، اما از سوی هنرمندان حرفه‌ای نقاش، تصویرساز و گرافیست با استقبال خوبی روبرو شد و بیش از ۴ هزار اثر در این بخش به دبیرخانه رسید.

 

علیزاده ادامه داد: بر همین اساس آثار بخش تخم‌مرغ‌های نوروزی را که یکی از بخش‌های مکمل دیوارنگاری است را افزایش دادیم و در دو بخش حرفه‌ای و دانشجویی ۴۰۰ اثر تولید خواهد شد.

 

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران تصریح کرد در این بخش ۲۵۰ هنرمند حرفه‌ای و ۱۰۰ دانشجو در قالب ۲ کارگاه دو روزه در هفت نقطه از شهر تهران و در میان شهروندان به ارائه اثر خواهند پرداخت و همین امر موجب خواهد شد تا شهروندان بتوانند از نزدیک از روند آفرینش هنری بازدید کنند.

 

علیزاده گفت: این کارگاه‌ها در روزهای ۱۶ و ۱۷ اسفندماه در ضلع شرقی بوستان ولایت درب ورودی نواب، داخل میدان آزادی (میدان کوچک) و میدان ۷حوض نارمک برگزار خواهد شد. همچنین کارگاه دوم این بخش از دومین رویداد “بهارستان” در روزهای ۲۱ و ۲۲ اسفندماه در پارک ملت از سمت نیایش، خانه هنرمندان روبه‌روی ساختمان اصلی خانه هنرمندان ایران، پارک دانشجو، محوطه باز بوستان نوروز، میدان مشاهیر و میدان هفت حوض نارمک برگزار خواهد شد.

 

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران، آثار ارائه شده در این کارگاه‌ها نیز در آستانه نوروز در نقاط مختلف مناطق ۲۲ گانه شهر تهران جانمایی می‌شود تا در ایام نوروز جلوه‌ای زیبا به شهر تهران ببخشند.

 

یکپارچگی در داوری آثار دومین سالانه هنری “بهارستان” شکل گرفت

عضو شورای هنری دومین سالانه بهارستان از یکپارچگی در روند داوری این دوره از بهارستان خبر داد و گفت: بر خلاف سال گذشته که هر کدام از گرایش‌ها با دبیر و سیستم داوری جداگانه مورد بررسی قرار می‌گرفت، امسال همه آثار به شکلی یکپارچه داوری شدند.

 

کیانوش غریب‌پور، عضو شورای هنری دومین سالانه “بهارستان” از یکپارچه شدن داوری در این دوره خبر داد و گفت: این دوره از “بهارستان” تفاوت جدی در عرصه داوری داشته است به این شکل که برخلاف سال گذشته که هر کدام از گرایش‌ها با دبیر و سیستم داوری جداگانه مورد بررسی قرار گرفت، امسال همه آثار به شکلی یکپارچه داوری شدند.

 

وی افزود: در واقع سال گذشته آثار به جز اینکه زیر چتر “بهارستان” قرار داشتند، ارتباط ارگانیک چندانی با یکدیگر نداشتند و به نوعی ادامه پروژه‌های قبلی سازمان زیباسازی شهر تهران بودند که با رویکرد و تم بهاری عرضه می‌شدند؛ اما در این دوره در شورای سیاست‌گذاری تصمیم بر این شد که یک رویداد یکپارچه را تحت عنوان “بهارستان” داشته باشیم به این شکل که مرزها را برداریم و کلیه آثار را در قالب هنر شهری مورد بررسی قرار دهیم تا هنرمندان با ذائقه و گرایش‌های شخصی خود وارد عمل شوند.

 

عضو شورای هنری دومین سالانه “بهارستان” تداوم را یک عامل مهم برای افزایش سطح کیفی این رویداد هنری خواند و گفت: قطعا برنامه‌ریزی در این حوزه کار بسیار سختی است، البته که در این بخش اجرا نقش بسیار مهمی را دارد اما من معتقدم که چنین رویدادهای هنری نیازمند تداوم چند ساله برای پذیرش از سوی مخاطبان و جامعه هنری هستند.

 

غریب‌پور درباره معیار انتخاب آثار در این دوره از “بهارستان” گفت: با توجه به اینکه نخستین معیار در هر شورای هنری گرایش زیبایی‌شناسی است ما نیز در “بهارستان” این نکته را مدنظر قرار دادیم؛ ضمن اینکه چند نکته عمده نظیر اینکه آثار باید مصداق واقعی هنری شهری باشد نیز مدنظر قرار گرفت یعنی مهم بود که آثار مختص محیط‌های بسته و گالری نباشند.

 

وی تصریح کرد: برای انتخاب آثار داشتن یک پختگی هنرمندانه لازم است ضمن اینکه قابل توسعه بودند و خصلت دیده شوندگی نیز برای ما در درجه اهمیت قرار داشت.

 

عضو شورای هنری دومین سالانه “بهارستان” انتقال حس خوب در آستانه بهار را از جمله مسائل مهم در انتخاب آثار دانست و بیان کرد: با توجه به اینکه تهران دارای معماری آشفته‌ای است و پارازیت‌های تصویری بسیاری در متن آن نهفته است، یقینا ما مکان‌های کمی برای دیده شدن آثار داریم لذا این ویژگی دیده‌شوندگی در آثار بسیار اهمیت دارد ضمن اینکه یقینا کارهای ارائه شده در “بهارستان” باید بتوانند حس خوب بهاری را تا حد ممکن به مخاطبان انتقال دهند.

 

غریب‌پور حوزه هنر شهری را نیازمند تمرین خواند و گفت: به نظر من ما هنوز در حوزه هنرهای شهری تمرین نداریم کما اینکه امروز در تمام دنیا نیز هنر شهری حیطه جدیدی است که بر مبنای کاملا توافقی و عرفی اجرا می‌شود. در واقع این رشته چیزی نیست که در دانشگاه‌ها تدریس شود و جنبه تئوریک داشته باشد لذا باید در کنار هم کار در این حوزه را تجربه کنیم.

 

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد که روحیه جستجوگری و اصالت در هنرمندان نسل جوان ما کم شده است و اغلب به دنبال انگیزه‌های درون خود و کشف آن نیستند در واقع بیشتر هنرمندان جوان ما صرفا بر مد روز تاکید دارند.

عضو شورای هنری دومین سالانه بهارستان افزود: امیدواریم که آثار در مرحله اجرا به نقطه روشنی دست پیدا کنند ضمن اینکه لازم است یادآوری کنیم که پذیرفته نشدن برخی از آثار در رویدادی چون “بهارستان” به معنای حب و بغض داوران نسبت به شخص یا اشخاص خاصی نیست زیرا اصلا چنین ذهنیت‌هایی در بخش‌های داوری وجود ندارد و لازم است هنرمندان بدانند که فضای حاکم کاملا بر مبنای جلسات داوری است و مباحث حاشیه‌ای وجود ندارد.

شاهد آثار اصیل‌تری در این دوره از “بهارستان” هستیم

هنرمند مجسمه‌ساز و عضو شورای هنری دومین سالانه “بهارستان” گفت: برخلاف دوره نخست ما امسال آثار اورجینال‌تر که بیشتر به فضای شخصی و درونی هنرمندان مربوط بود را در این رویداد شاهد هستیم.

 

به گزارش روابط عمومی و ‌امور بین‌الملل سازمان زیباسازی شهر تهران، محمد سالاریان عضو شورای هنری دومین سالانه هنرهای شهری تهران “بهارستان”، دیده شدن را از جمله مسائل مهم در ارزیابی  آثار این دوره دانست و گفت: با توجه به اینکه سال قبل نخستین تجربه “بهارستان” را داشتیم، لذا نیاز بود که امسال از تجربه‌های نخستین دوره بهره‌مند شویم و با آسیب‌شناسی دوره قبل روند بهتری را دنبال کنیم. به همین خاطر سعی کردیم که در دوره دوم سالانه “بهارستان” سیاست‌های تازه‌تری را با توجه به درخواست‌هایی که وجود داشت، ارائه دهیم؛ اما یکی از مهمترین عناصر برای نمایش آثار این دوره مساله دیده‌شوندگی بود که در مرکز توجه شورای سیاست‌گذاری و داوران قرار گرفت.

 

وی افزود: یکی از نکات متفاوت در دومین دوره سالانه “بهارستان” افزایش گسترده فیزیکی نمایش آثار است که از محدوده کوچکی از تهران به بخش عمده‌ای از شهر تعمیم یافته است.

 

عضو شورای هنری دومین سالانه هنرهای شهری تهران “بهارستان” تصریح کرد: همانطور که اشاره کردم، دیده‌شوندگی یکی ازمسائل مهمی است که در این دوره مدنظر قرار گرفت. در واقع دیده شدن و تاثیری که یک اثر می‌تواند بر فضا شهری بگذارد از جمله عوامل مهم در هنرهای شهری است؛ لذا نحوه استفاده هنرمندان ازعوامل بصری در جهت تاثیرگذاری بیشتر طی این دوره مد نظر قرار گرفت.

 

سالاریان ادامه داد: در این دوره ما سعی کردیم که آثار را کمی حرفه‌ای‌تر و بادوام‌تر از دوره نخست “بهارستان” انتخاب کنیم زیرا سال قبل برخی از آثار متاسفانه طی چند روز از بین رفتند، لذا امسال بر این مساله نیز توجه داشتیم.

 

وی میزان آثار اصیل و اورجینال این دوره را بیشتر خواند و بیان کرد: برخلاف دوره نخست ما امسال آثار اورجینال‌تر که بیشتر به فضای شخصی و درونی هنرمندان مربوط بود، داشتیم زیرا هنرمندان یک سال زمان برای اندیشیدن به این سالانه داشتند لذا سطح کیفی آثار از نظر مفهومی بهتر بود.

 

عضو شورای هنری دومین سالانه هنرهای شهری “بهارستان” ادامه یافتن این رویداد هنری را مهم خواند و گفت: قطعا ادامه یافتن رویدادهای هنری نظیر “بهارستان” می‌تواند اتفاقات خوب و بهتری را برای هنرهای شهری کشور ایجاد کند.

 

سالاریان میزان آثار رسیده به این دوره از “بهارستان” را بالا خواند و اظهار کرد: با توجه به اینکه در این دوره آثار به صورت کلی و در کنار یکدیگر داوری شدند و برخلاف سال قبل هیات‌های داوری جداگانه نداشتند، آثار بسیار زیادی به دست ما رسیده بود که برخی از آنها نیز خوشبختانه آثار بینابینی و تلفیقی بودند.

 

وی سطح آثار این دوره را بهتر خواند و افزود: خوشبختانه نسبت به سال قبل سطح آثار این دوره بسیار بهتر شده بود و این نشان می‌دهد که استمرار در این رویداد هنری می‌تواند سطح انتظارات ما را از کیفیت آثار افزایش دهد.

 

لازم به یادآوری است، دومین رویداد هنری “بهارستان” به همت سازمان زیباسازی شهر تهران، همزمان با نوروز سال ۱۳۹۶ در بخش‌های نقاشی دیواری، مجسمه، هنرهای محیطی و تخم‌مرغ‌های نوروزی در سطح شهر تهران برگزار می‌شود و تا اردیبهشت‌ماه ادامه دارد.

 

منبع: هنرآنلاین

امتیاز دهید