۵۰درصد تخفیف برای کتاب‌های غیرقانونی!

هنردستان: رئیس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران گفت: برخی کتاب‌ها توسط سودجویان به صورت غیرقانونی منتشر می‌شود و به راحتی حتی در نمایشگاه‌ها با ۵۰ درصد تخفیف به فروش می‌رسد.

 

به گزارش هنردستان، برنامه “گفت‌وگوی فرهنگی” رادیو گفت‌وگو  با موضوع “سرقت‌های ادبی در سایه ضعف قانون” با حضور محمود آموزگار، رئیس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران و حقوق‌دان و دکتر نقشینه، عضو گروه علم و اطلاعات دانش‌شناسی و  استادیار دانشگاه تهران و محقق روانه آنتن شد.

 

در ابتدا آموزگار با بیان اینکه نشر یک پدیده غربی است، اظهار کرد: زمانی که امکان نشر فراهم می‌شود تعیین حدود تکالیف ناشر در قبال مولف و تمام دست‌اندرکاران تولید یک اثر، اهمیت پیدا می‌کند و موضوع مالکیت فکری پا به عرصه وجود می‌گذارد که مالکیت فکری شامل صنعتی و ادبی است.

او با ابراز تاسف از بی‌اعتنایی و بی‌توجهی به حق مولف در حوزه نشر، اظهار کرد: به طور متوسط تنها ۱۰درصد از کتاب‌های یک ناشر اقبال چاپ بالاتر از یک بار را به دست می‌آورد و می‌تواند هزینه‌های نشر را پوشش دهد؛ این در حالی است که سودجویان از عناوین آن‌ها بهره‌برداری می‌کنند.

رئیس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران در ادامه افزود: ناشران ما عمدتا به دنبال چاپ کتاب‌های مرجع و پرفروش هستند و به دنبال نشر آثاری که نظریه‌های نوینی ارائه دهند یا استعدادهای جدیدی خلق کنند نیستند.

وی از تشکیل کارگروهی برای مقابله با این سرقت‌ها خبر داد و گفت: برنامه‌های قضایی با همکاری نیروی انتظامی و استفاده از برخورد قضایی یک برنامه کوتاه‌مدت و سیاست‌گذاری‌های فرهنگی برای ایجاد قبح موضوع در جامعه، از برنامه‌های طولانی‌مدت به شمار می‌رود.

در ادامه برنامه دکتر نقشینه بیان کرد: در مورد سرقت ادبی قوانینی وجود دارد اما در خصوص تاراج علمی و محتواربایی، قانونی تصویب نشده است و می‌توان به جرات گفت که در هیچ از دانشگاه‌های کشور پروتکلی برای مبارزه با تاراج علمی وجود ندارد. در هرصورت اگر قانون وجود داشته باشد افرادی هستند که برای رسیدن به هدف خود قانون را دور بزنند و در اینجا باید سیستمی برای کنترل وجود داشته باشد.

او سیاست‌گذاری‌های نادرست در جذب دانشجویان را از مشکلات اصلی این حوزه برشمرد و گفت: با افزایش دانشجو و کاهش آزمایشگاه‌ها، فرصت تحقیق و تولید محتوا از جامعه دانشگاهی گرفته شده است به طوری که در طی چند سال گذشته که فشار زیادی برای انتشار نتایج دانشگاهی در ژورنال‌های بین‌المللی ایجاد شده، عوامل کنترلی ویژه آن دیده نشده است.

استادیار دانشگاه تهران تاکید کرد: آن‌قدر خود را مشغول افزایش ظرفیت دانشگاه کرده‌ایم که از آموزش اخلاق حرفه‌ای به دانشجویان خود غافل شده‌ایم.

برنامه “گفت‌وگوی فرهنگی”  از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۲۰ بر روی آنتن شبکه رادیویی گفت‌وگو می‌رود و علاقه‌مندان می‌توانند فایل صوتی برنامه را از سایت شبکه دریافت کنند.

 

منبع: هنرآنلاین

امتیاز دهید