وفاداری به تولید داخلی و حفظ ‘فرهنگ لباس’، رمز حیات اقتصاد پاکستان

هنردستان: پوشاک، به عنوان یکی از مهم ترین مایحتاج مردم، تشکیل دهنده بخش عمده سبد خرید هر خانوار است که بخش قابل توجهی از هزینه های سالانه هرخانوده را به خود اختصاص می دهند و در پاکستان، به ویژه در مناسبت های خاص مثل اعیاد مذهبی، خرید پوشاک نو، حرف اول را در خرید ‘شب عید’ خانواده ها می زند.

به گزارش هنردستان، این کالا، که بخش قابل توجهی از درآمد خانواده ها در کشورهای مختلف را به خود اختصاص می دهد، درصورتی که جزو کالاهای بومی و تولید داخل آن کشور باشد، بدون تردید نقشی بسیار موثر در گرداندن چرخ اقتصاد و رونق بخشیدن به کسب و کار قشر عظیمی از مردم از کشاورز پنبه کار گرفته تا کارخه های نساج، کارگاه های رنگ رزی، دوزندگی، فرشگاه های لباس و … خواهد داشت؛ این همان چیزی است که در پاکستان، کشور پرجمعیت و همسایه ما، به وضوح دیده می شود.

 

پاکستان با حدود 200 میلیون نفر جمعیت به عنوان یکی از پرجمعیت ترین کشورهای های جهان نسبت به وسعت، از صنایع کشاورزی، دامداری و نساجی نسبتا خوبی برخوردار است و می توان این سه صنعت را جزو اصلی ترین صنایع این کشور دانست که البته نساجی حرف اول را می زند.
اکثر قریب به اتفاق مردم پاکستان به ویژه زنان جامعه این کشور، فارغ از اینکه مربوط به کدام قشر از جامعه یا کدام شهر و منطقه و ایالت باشند، از سنت های پسندیده و زیبای این کشور از جمله استفاده از لباس های ‘سنتی و پوشیده و بلند’ فاصله نگرفته اند و این سنت پسندیده، ضمن اینکه نشان دهنده توجه و تعصب ویژه مردم پاکستان به حفظ فرهنگ و آداب و رسوم برجای مانده از نیاکان خود است، کمک بزرگی به اقتصاد این کشور محسوب می شود.
حتی قشرجوان مردم پاکستان هم همچنان علاقه مند به استفاده از لباس های سنتی این کشور هستند؛ لباس های بلند و پوشیده ای که با رنگ ها و طرح های شاد و متنوع که به ‘قمیض’ معروف است و برای مردان، با پارچه ای مناسب هر فصل در رنگ های مختلف و ساده و برای زنان هم معمولا به همراه یک شال بلند با استفاده از پارچه هایی با طراح ها و رنگ های بسیار زیبا و متنوع تولید می شود و قیمت تمام شده آن به حدی است که تمام اقشار مردم می توانند به راحتی آن را تهیه کنند.
قمیض، که به جرات می توان آن را بعد از مواد غذایی، پرمصرف ترین مایحتاج مردم پاکستان دانست، از صفر تا 100 در داخل این کشور تولید می شود. بخشی از محصول پنبه زارهای وسیع پاکستان به خارج از کشور صادر می شود و بخشی از آن نیز راهی کارگاه های نخ ریسی، نساجی و رنگ رزی می شود تا ضمن تولید پارچه های صادراتی، پارچه های مورد نیاز تهیه لباس های محلی و زیبای مردم پاکستان نیز تامین شود.
تعداد شغلی که در مسیر تهیه این کالای سنتی ولی بسیار پرمصرف پاکستان، از مزارع پنبه تا فروشگاه ها، ایجاد شده، بسیار قابل توجه است.
بیش از 80 درصد فروشگاه های لباس در پاکستان، حتی در مدرن ترین و امروزی ترین فروشگاه های پایتخت و شهرهای بزرگ این کشور، پوشاک های تولید داخل و لباس های سنتی را عرضه می کنند زیرا تقاضای چندانی برای لباس های خارجی و غیرسنتی در این کشور وجود ندارد.
حتی گران قیمت ترین تابلوهای تبلیغاتی در پایتخت و شهرهای بزرگ پاکستان، به جای نمایش دادن کالاهای لوکس و غیرضروری خارجی، محل تبلیغات قمیض های زنانه و مردانه به عنوان کالای صد در صد پاکستانی است.
اگرچه فروشگاه های لباس برخی برندهای معروف خارجی هم در برخی مراکز خرید پاکستان دیده می شود، اما تعداد آنها نسبت به فروشگاه هایی که لباس های تولید پاکستان را عرضه می کنند، ناچیز است.
کارگاه ها و کارخانه های دوزندگی زیادی هم در سراسر پاکستان به تولید قمیض مشغول هستند و توجه مردم پاکستان به آداب و فرهنگ و رسوم اصیل خود، باعث شده که تا چرخ اقتصاد این کشور حداقل در بخش نساجی بخوبی بچرخد و بازار اشتغال پاکستان، تاحد بسیار قابل توجهی، مدیون این صنعت است.
صنعت نساجی پاکستان بزرگ ترین صنعت این کشور است و حدود 45 درصد از اشتغال کارگری و 38 درصد اشتغال در صنایع تولیدی مربوط به این صنعت پررونق پاکستان است.
به عبارت دیگر، 30 درصد از جمعیت کارگری بالای 50 میلیون نفر در پاکستان را کارگران حوزه صنعت کاشت پنبه و صنعت نساجی این کشور تشکیل می دهند. علاوه بر این، کارگاه های دوزندگی و فروشگاه های بسیار زیادی در پاکستان هستند که فقط به تولید و فروش قمیض اختصاص دارند و میلیون ها شغل نیز در این مراکز ایجاد می شود.
پاکستان اگرچه از مسائل و مشکلات زیادی در زمینه های مختلف از جمله کمبود انرژی، برخی مسایل امنیتی، فقر نسبی و … رنج می برد، اما وفاداری مردم این کشور به آداب و رسوم و فرهنگ نیاکان خود به ویژه در خصوص فرهنگ لباس پوشیدن، باعث شده تا چرخ صنعت داخلی این کشور حداقل در حوزه نساجی و تولید پوشاک، به خوبی بچرخد.
به رغم تبلیغات گسترده مصرف گرایی و ظهور قارچ گونه مُدها و طرح های عجیب و غریب از سوی جوامع غربی که جیب های مصرف کنندگان به ویژه در کشورهای جهان سومی و البته فرهنگ های اصیل مردم این کشورها را نشانه رفته اند، حدود 200 میلیون پاکستانی بدون توجه به این تبلیغات، از خردسال تا کهنسال، از فرهنگ پوشیدن قمیض های زیبا و متناسب با فرهنگ اسلامی فاصله نگرفته اند تا از این طریق علاوه بر حفظ اصالت خود، قوه محرکه قوی برای اقتصاد کشورشان باشند.

 

منبع: خبرگزاری ایرنا

امتیاز دهید
فیلم کوتاه

«تونل» در ایتالیا

فیلم کوتاه «تونل» به نویسندگی و کارگردانی کیارش حقگو در اولین حضور جهانی خود به جشنواره بین المللی تور ایتالیا راه پیدا کرد. به گزارش

ادامه مطلب »