انیمیشن‌های در دست تولید «صبیان»/ مزیت رقابتی‌مان در دنیا بالاست

به گزارش هنردستان مسئولان و هنرمندان فعال در استودیو پویانمایی «صبیان» طی بازدیدی یک روزه روند تولید فیلم و سریال‌های انیمیشنی تازه این مجموعه را تشریح کردند.

 استودیو «صبیان» یکی از استودیوهای تولید آثار سینمایی و تلویزیونی انیمیشن است و پروژه‌های مختلفی توسط این استودیو به سفارش مرکز صبا، سازمان رسانه‌ای اوج و یا حتی در مشارکت با کشورهای خارجی در حال ساخت است.

به همین مناسبت اهالی رسانه بازدیدی یک روزه از استودیو «صبیان» داشتند که در این بازدید محمدامین همدانی مدیرخانه پویانمایی انقلاب اسلامی،  مهدی قیدی مدیر توسعه بازار شرکت رایمون مدیا یا مرکز سی‌جی‌آی ایران و مدیران و هنرمندان بخش‌های مختلف استودیو، اهالی رسانه را همراهی کردند.

همدانی در ابتدای این بازدید با اشاره به نیروهای این مجموعه اشاره کرد: هم اکنون حدود ۴۰ نفر در این مجموعه مشغول به کار هستند و چندین مجموعه و سینمایی در این استودیو در حال ساخت است.

وی درباره سریال‌ها و سینمایی‌های در حال ساخت عنوان کرد: «اتل متل یه جنگل۲»، «موچولوها»، «بچه‌های ساختمان گل‌ها»، «پسر دلفینی» از جمله آثاری هستند که در حال تولید آنها هستیم. همچنین در حال ساخت فصل سوم مجموعه «تندر» هستیم که اکنون فصل دوم آن در حال پخش است و به مضامینی چون هویت و اعتماد به نفس می‌پردازد.

مدیر خانه انیمیشن درباره مجموعه «اتل متل یه جنگل» عنوان کرد: ما در «اتل متل یه جنگل» از تکنولوژی تولید صنعتی استفاده کردیم و به تولید یک قسمت در روز رسیدیم. هم اکنون در حوزه تکنیک سه بعدی سه قسمت ۲۰ دقیقه ای در ماه تولید می کنیم که سرعت بالایی است.

وی با اشاره به پروژه‌های بین‌المللی اظهار کرد: برخی از پروژه‌های ما کارهای مشترک با چین، روسیه و کشورهای عربی است. مزیت رقابتی تولید انیمیشن در ایران فوق‌العاده بالاست و این مزیت رقابتی برای سرمایه‌گذارها بسیار خوب است. ما در بازارهایی مثل اروپا با انیمیشن‌هایی در سطح آثار تولیدی خود دست به رقابت می‌زنیم و دست و پنجه نرم می‌کنیم و این درحالیست که پروژه‌های ما با کیفیتی برابر کارهای بین‌المللی و در همین سطح تا حدود ۲۰ برابر ارزان‌تر تولید می‌شود.

همدانی با اشاره به ساخت پروژه سینمایی «پسر دلفینی» تصریح کرد: سه سال روی فیلمنامه این اثر سینمایی کار شد و اتاق فکرهایی تشکیل دادیم که در آن زحمت بسیاری کشیده شد. این انیمیشن به کارگردانی محمد خیراندیش ساخته خواهد شد که یکی از نوابغ حوزه انیمیشن است. بعد از افزایش قیمت دلار نیمی از کسانی که در آثاری مثل «فهرست مقدس» و در حوزه انیمیشن کار می‌کردند دیگر در ایران نیستند اما خیراندیش باقی ماند و ترجیح داد در همین فضا کار کند.

وی اضافه کرد: پروژه سینمایی «پسر دلفینی» با نگاهی بین‌المللی نوشته شده است اما المان‌های بومی دارد به طور مثال برای فضای موسیقایی آن از موسیقی محلی جنوبی استفاده شده است.

با پایان صحبت‌های همدانی، مهدی قیدی مدیر توسعه بازار شرکت «رایمون مدیا» در بازدیدی از استودیو شماره یک «صبیان» درباره امکانات و تجهیزات آن بیان کرد: استودیو موشن کپچر موسسه صبیان ۲۴ دوربین ۱۶ مگاپیکسلی دارد و در اینجا می توان خروجی یک اسکلت را برای انیمیشن ها تصویر کرد که برای آثاری همچون انیمیشن «جوانمردان» از آن استفاده شده است.

قیدی با اشاره به پرده سبز استودیو به ساخت کارهای کروماکی اشاره کرد و گفت: تاکنون چهار تا پنچ سریال و همچنین ۱۲ گیم در این استودیو ساخته شده است و می‌توان گفت استودیویی با این منظور در این ابعاد در خاورمیانه وجود ندارد.

وی در بخش دیگر «صبیان» خبرنگاران را به استودیوی رندرفارم هدایت کرد و توضیح داد: در این استودیو فرایند پست پروداکشن تصاویر و رندر گرفتن با سیستمی قوی انجام می‌شود که سرعت آن بسیار بالاست.

در ادامه این بازدید یک روزه، اهالی رسانه به استودیوی عکاسی و طراحی لباس در این مرکز سر زدند که قرار است به زودی افتتاح شود. در این بخش طراحی لباس به صورت متمرکز برای پروژه‌های مختلف صورت می‌گیرد و قرار است برای تجاری‌سازی و ابزارهای جانبی شخصیت‌های انیمیشنی نیز تصمیم گیری شود.

بخش بعدی «صبیان» به فعالیت انیماتورها و مدیران استودیوهای تولیدی اختصاصی داشت که مجید محمودی از جمله کارگردانان حوزه انیمیشن درباره روند کار توضیحاتی ارایه و بیان کرد: وقتی فیلمنامه آثار پویانمایی آماده شد ما در سه فاز پیش تولید، تولید و پس تولید کار را تدارک می‌بینیم تا پروژه به خروجی برسد.

وی ادامه داد: در بخش تولید، فیلمنامه‌ها آنالیز شده و شخصیت‌ها، پس زمینه و… در مرحله پیش تولید طراحی می‌شود سپس با نرم افزارهای تخصصی استخوان‌بندی کاراکترها درمی‌آید. بعد از آن دوبله فیلمنامه به‌صورت رادیویی و بدون تصویر انجام می‌شود که این کار به سرعت تولید کمک می‌کند و همچنین باعث می‌شود در بحث لیبسینگ نیز مفید واقع شود، بعد از دوبله نیز ماکت اولیه کار به‌صورت استوری برد طراحی می‌شود.

محمودی درباره ادامه این روند بیان کرد: در مرحله کامپوزیت مراحل اصلاح نور و رنگ انجام می‌شود که خروجی نهایی گرفته می‌شود.  

این کارگردان انیمیشن با اشاره به سریال‌های تولیدی «صبیان» عنوان کرد: در حال حاضر مشغول کار روی «اتل متل یه جنگل۲» هستیم که نسبت به فصل اول تغییراتی دارد. همچنین «حسنا کوچولو» و «موچولوها» نیز در دست تولید است که موچولوها هنوز به پخش نرسیده است. «حسنا کوچولو» نیز در ۵۲ قسمت ۱۰ دقیقه‌ای و در ۲ فاز ۲۶ قسمتی ساخته می‌شود که فاز اول آن از تلویزیون پخش شده است.  

محمدحسین ملااحمدی مدیرتولید بخش انیمیشن‌های دوبعدی استودیو صبیان نیز درباره روند تجاری‌سازی آثار پویانمایی عنوان کرد: در بخش تجاری‌سازی و تولید، ابزار و فروش محصولات متنوعی از نوشت افزار تا عروسک‌ها قرار می‌گیرند تا به چرخه تولید اضافه شوند و به تولید انبوه برسند.

همدانی در بخش پایانی استودیو «صبیان» درباره فرایند رندر با استفاده از موتور گیم توضیح داد: فرایند رندر پیچیده، زمان‌بر و هزینه‌بر است و ما برای آثاری مثل سریال «تندر» از موتورهای گیم استفاده کردیم. پروسه رندر به شکل ریل تایم رندرینگ و با استفاده از موتور گیم با سرعت بالا خواهد بود.

امتیاز دهید
فیلم کوتاه

«تونل» در ایتالیا

فیلم کوتاه «تونل» به نویسندگی و کارگردانی کیارش حقگو در اولین حضور جهانی خود به جشنواره بین المللی تور ایتالیا راه پیدا کرد. به گزارش

ادامه مطلب »