به گزارش هنردستان، در این مراسم سید محمد بهشتی در خصوص اهمیت برگزاری جایزه معماری آسیا که توسط برگزارکننده ایرانی و در سطح بین المللی  انجام  شده،گفت: “کاری که آقای زهادی و همکارانشان انجام دادند من را یاد یک مطلبی انداخت که فکر کردم که اگر این را توضیح بدهم شاید به این کمک کند که ابعاد کاری که ایشان کردند بیشتر آشکار بشود.

 

وی ادامه داد: به دلیل کیفیت زیستگاه‌ها در ایران که به صورت نقطه ای هستند در قیاس با بعضی کشورهای دیگری که زیستگاه‌ها پهنه ای هستند و گاهی نواری مثلاً در مصر و در دو حاشیه‌ی نیل قابل زیست است یا در دلتای نیل در همه جایش قابل زیست است و به صورت پهنه ای است، در ایران به صورت نقطه ای است. یعنی مثل اینکه یک تسبیح را شما نخش را پاره کنید و دانه‌های تسبیح پخش می‌شوند در یک محیط گسترده. به عبارتی ایران یک مجمع الجزایر زیستی است و این یک خصوصیتی را در فرهنگ ایرانی ایجاد کرده است و آن این است که هرکدام از این جزایر زیستی باید می‌توانستند در شرایط بحران به حیات خودشان ادامه بدهند. برای همین هم باید اتکایشان به خودشان می‌بود و این خصوصیت را در ما ایجاد کرده است که من اسمش را گذاشته‌ام ” قائمیت به ذات ” . یک اسطوره هم برای این موضوع داریم. اسطوره‌ی آرش است که به تنهایی مأمور می‌شود مرزهای این سرزمین را مشخص کند و برای این کار هم جانش را در چله ی کمان می‌گذارد و پرتاب می‌کند و هفت شبانه روز این تیر می‌رود تا به یک درخت گردو اصابت می‌کند. خب خیلی وقت‌ها ما فکر می‌کنیم که این‌ها همه قصه است و چه ربطی به واقعیت دارد؟”

 

این مدیر فرهنگی در ادامه از فردوسی و دهخدا نام برد که سال‌ها وقت خود را صرف آثار ماندگاری کرده‌اند و  برای حفظ فرهنگ و زبان فارسی بسیار مؤثر بوده‌اند:”یکی از ویژگی‌های فرهنگ ما جهانی بودن و جهانی نگاه کردن است. و باز هم بگویم که از جمله خصوصیاتی است که با کاری که آقای زهادی انجام داده‌اند و برپایی این جایزه، حضور خودش را به نمایش در می‌آورند. این خیلی عجیب نیست که آقای زهادی یک نفر با چند یاری که همراهی‌اش می‌کنند یک مجله ای را 12 سال است که برپا می‌کنند و انقدر بلندپروازی دارند که اراده می‌کنند جایزه ای را برای معماری آسیا برگزار کنند و بعدی را هم شاهد خواهیم بود که برپا خواهند کرد. برای همین می‌خواهم بگویم که از اینجور اتفاقات می‌تواند در کشور ما اتفاق بیفتد و کسانی که فکر می‌کنند که باید همسایه‌ها یاری کنند که آن شوهرداری کند، بدانند که در ایران احتیاجی به این چیزها نیست و می‌شود با یک تیم بسیار کوچک کارهای بسیار بزرگ انجام داد. امیدوارم که موفق باشند.”

 

سپس احمد زهادی مدیرمسئول مجله A2 و برگزار کننده جایزه معماری آسیا  در مورد برگزاری جایزه و رویکردها، دیدگاه‌ها و تاثیرات اجتماعی آن گفت: “ایده جایزه معماری آسیا از سال 2015 توسط مجله تخصصی A2 مطرح و پایه گذاری شد و با دیدگاه‌های مشخصی تعریف شده است که اگر بخواهیم خیلی مختصر اشاره کنیم باید بگوییم    معماری آسیا در طول تاریخ تمایل به چندگونگی داشته و تمدن‌های موجود در این قاره از ایران و چین و ژاپن تا هند به ایجاد یک نقشه معماری متفاوت، غنی و متنوع کمک کرده است.   البته حاصل آن به وجود آمدن فضاهای شهری بی مثال و با ارزشی چون: استانبول، اصفهان، سمرقند، پکن و توکیو است، که این‌ها عمیقاً معماری و شهر در قاره‌های دیگر را در طی دوران‌های مختلف تاریخی تحت تأثیر خودشان قرار داده‌اند.از طرفی ورود مدرنیته در دو قرن گذشته در شرق نیز مؤثر بوده و تغییرات فاحشی ایجاد کرده که در بوجود آوردن چهره شهرها مشهود است. که البته با نتایج عموماً رضایت بخش همراه نبوده است. “

 

او افزود:” با وجود این، با وضعیت رویه و گرایش امروزی می‌توان چنین استنباط کرد که فرهنگ ( وابسته به ) معماری اخیراً شروع به حرکت در مسیر فاصله گرفتن از مدرنیسم و بازگشت به ارزش‌های پیشینیان را دارد. همچنین معماری معاصر آسیا ( از سه دهه اخیر ) شروع به ارائه پیشنهادات و راهکارهایی بر مبنای شرایط و احتیاجات جغرافیایی و فرهنگی خود کرده است. بنابراین هدف از برگزاری جایزه معماری آسیا در جهت تحقق سازگاری اقلیمی، اجتماعی، فرهنگی و در نهایت ایجاد معماری منطبق با نیازها و شرایط امروزی کشورهای آسیا با هدف پیروی از مدرنیته و حفظ ارزش‌های بنیادین و تاریخی خود است.”

 

در این مراسم دو سخنران دیگر نیز از تجربه‌های معماری آسیا و منطقه خاورمیانه  گفتند.  فرید اسماعیل معمار و مؤسس شرکت ایکس آرشیتکت در امارات به عنوان برنده رتبه اول در گروه شهرسازی در جایزه معماری آسیا تجارب خود را در خصوص معماری در خاورمیانه آسیا را ارائه کرد.

 

همچنین   پل الزرا مدیرعامل شرکت اوستا نیز که متخصص ارتباطات اجتماعی و فرهنگ در حوزه پروژه‌های معماری و با تجارب فراوان در دنیا است نقطه نظراتش را راجع به تعریف از استراتژی فرهنگی پروژه بیان کرد.

 

منبع: هنرآنلاین