مشکل گالری‌ها فعلا حل شد/ لزوم تفاهم بین شهرداری و ارشاد

به گزارش هنردستان با وساطت شورای اسلامی شهر تهران در حال حاضر مشکل گالری‌هایی که طی هفته گذشته در شهر تهران تعطیل شده بودند، رفع شد.

به استناد آنچه در سایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آمده است داشتن مکان مناسب به تشخیص مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از شرایط لازم برای تاسیس گالری است. در این بند البته به صورت دقیق مشخص نشده است که یک گالری می‌تواند در فضای مسکونی مستقر باشد یا تجاری. همچنین از اهداف تاسیس یک گالری مواردی چون تلاش برای ارتقا و آشنایی مردم با آثار هنرهای تجسمی و اشاعه مفاهیم و ارزش‌های فرهنگی و هنری و فراهم آوردن زمینه‌های رشد و اعتلای هنرهای تجسمی از طریق معرفی هنرمندان و آثار هنری برشمرده شده است.

با وجود چنین تعریفی از فعالیت گالری ها و رویکردی که بر فعالیت هنری آنها وجود دارد ولی طی هفته گذشته شهرداری تهران درصدد تعطیلی برخی گالری‌های شهر برآمده که این امر با واکنش‌هایی نیز روبرو شده است. از طرفی مراکز فرهنگی هنری متعددی به غیر از گالری های شهر تهران (آتلیه شخصی هنرمندان) با کمیسیون ماده ۱۰۰ قانون شهرداری مربوط به تخلفات ساختمانی مواجه هستند و به همین دلیل لزوم رسیدگی شهرداری و شورای شهر تهران در این زمینه به شدت احساس می‌شود.

سیدمجتبی موسوی معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهر تهران پس از اطلاع از وقایعی که برای گالری آ اتفاق افتاد از علی اعطا عضو هیات رییسه و سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران دعوت کرد تا از نزدیک وضعیت قرارگیری بلوک های سیمانی مقابل گالری آ را مشاهده کند. پس از آن با حضور علی اعطا و پیگیری سیدمجتبی موسوی مشکل گالری آ مرتفع و بلوک های سیمانی از مقابل گالری برداشته شد.

آسیه مزینانی معاون هنری خانه هنرمندان ایران و مدیر گالری آ درباره نامه‌ای که قرار است از طرف هنرمندان و گالری‌دارای به شورای شهر فرستاده شود امروز جمعه ۱۴ دی ماه گفت: حضور علی اعطا عضو شورای شهر تهران برای رفع مشکل گالری آ بهانه‌ای شد تا درخواست دسته جمعی هنرمندان و گالری‌داران را طی یک نامه رسمی به اطلاع شورای شهر تهران مطرح کنیم. در این نامه مطرح شده شهرداری تهران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بتوانند تفاهمنامه‌ای را منعقد کنند تا مشکل حضور گالری‌ها و آتلیه هنرمندان در فضاهای مسکونی شهر به صورت اساسی مرتفع شود.

بلوک های سیمانی از مقابل گالری آ برداشته شد

وی در پایان بیان کرد: امیدواریم بتوانیم با نهادهای مرجع هنری به تصمیمی جامع برسیم تا این نامه حاوی درخواست‌های جدی هنری باشد، برای این منظور این موضوع حتما از طرف انجمن گالری‌داران و انجمن‌های هنری تجسمی پیگیری خواهد شد.

هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز پس از تعطیلی گالری آ، این موضوع را از طریق شهرداری تهران پیگیری کرد. وی در گفتگویی با خبرنگار مهر گفت: درخواست و خواهش جدی ما از شهرداری تهران این است که نهایت همکاری را با گالری‌ها داشته باشد چون کارکرد گالری‌ها فرهنگی است نه تجاری.

در این میان، سیدمحمدمجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز این موضوع را طی نامه‌ای به اطلاع شخص وزیر رسانده و همچنین مکاتبه مستقیمی با پیروز حناچی شهردار تهران داشته است. معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در جلسه مدیران و مشاوران معاونت بر صیانت و حمایت از فضای هنر تاکید کرد و گفت: معاونت امور هنری تلاش می کند از فضای هنر صیانت کند، الگوسازی کند، به اقتصاد هنر توجه کند.

به نظر می‌رسد اگر طرفین تصمیم‌گیر درباره فعالیت فضاهای فرهنگی هنری شهر اعم از گالری‌ها سر یک میز بنشینند، موضوع تعطیلی گالری‌ها و دیگر فضاهای هنری قابلیت حل شدن دارد. همچنین موضوع مستقر شدن گالری‌ها در فضاهای مسکونی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مدیران گالری‌ها مجوز ارایه می‌دهد باید در فوریتی در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، شهرداری تهران، شورای شهر و وزارت ارشاد مطرح شود تا این موضوع بررسی و مشکلات از سر راه هنرمندان برداشته شود.

بلوک‌های سیمانی در حال حاضر از مقابل گالری‌ها برداشته می‌شود، اما مساله باید به صورت جدی و حمایت همه جانبه هنرمندان و کمک مسئولان و مدیران به نتیجه قطعی برسد تا شاهد اتفاقاتی از این دست نباشیم.

امتیاز دهید
فیلم کوتاه

«تونل» در ایتالیا

فیلم کوتاه «تونل» به نویسندگی و کارگردانی کیارش حقگو در اولین حضور جهانی خود به جشنواره بین المللی تور ایتالیا راه پیدا کرد. به گزارش

ادامه مطلب »