سینمای ایران هرسال به 12 فیلمنامه کودک نیاز دارد

هنردستان: مدیر بخش مسابقه فیلمنامه‌نویسی سی امین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان گفت: سینمای کودک و نوجوان حداقل سالانه 12 فیلمنامه سینمایی جذاب در قالب و ژانرهای مختلف نیاز دارد تا بتواند نیازهای کودک و نوجوان جامعه را برطرف نماید.

به گزارش هنردستان؛ دومین جلسه آسیب شناسی با حضور برگزیدگان و کاندیداهای دوره پنجم مسابقات فیلمنامه‌نویسی(بخش طرح) در بنیاد سینمایی فارابی برگزار و به ارائه راهکارهای مناسب برای رونق و تقویت فیلمنامه‌نویسی پرداخته شد.

 

علی اکبر قاضی نظام مدیر بخش مسابقه فیلمنامه نویسی جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان گفت: امیدوارم فیلمنامه‌های قوی نوشته شود تا تهیه‌کنندگان گروه کودک و نوجوان به سراغ نویسنده‌ها بیایند و فیلمنامه‌نویسان جوان از ادامه کار در این حرفه دلزده نشوند. بعد از هر جشنواره باید تهیه‌کننده‌ها و کارگردان‌ها به سراغ نامزدها و برگزیدگان این بخش بروند و آثار آنها را مطالعه و برای تولید اقدام نمایند.

وی افزود: فیلم کودک باید سرگرم‌کننده باشد و از آن لذت برد در غیر اینصورت کودک و نوجوان با فیلم همراهی نمی‌کند به طور مثال سینما رفتن کودک با خانواده و همکلاسی‌های خود می‌تواند اثرات خوبی در روحیه او داشته باشد. اگر مسئولین تلویزیون برای تبلیغات فیلم‌های کودک و نوجوان امتیاز خاصی قائل شوند و آموزش و پرورش نیز در رابطه با بردن دانش‌آموزان به سینما و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تسهیلات و امکانات لازم را برای تحقق این امر در اختیار بگذارد بدون شک نتایج قابل قبولی در رشد و تقویت سینمای کودک نوجوان خواهیم دید و سینماگران برای تولید آثار جدید و پرمخاطب ترغیب می‌شوند.

قاضی نظام توضیح داد: تداوم در برگزاری هر جشنواره بسیار مهم و حیاتی است و باید با ارائه نظرات و آسیب‌شناسی دوره‌های قبل تلنگری به مسئولین بزنیم تا در دوره‌های بعدی اتفاقات خوشایندی رخ دهد. اگر سالانه 12 فیلم خوب در حوزه کودک داشته باشیم و تهیه‌کنندگان در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند با افزایش تعداد تماشاگران، بازگشت سرمایه نیز خواهیم داشت.

مدیر بخش مسابقه فیلمنامه‌نویسی جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان با بیان اینکه کتاب‌های مربوط به حوزه کودک باید به نویسندگان معرفی شوند تا آثاری اقتباسی خلق کنند تصریح کرد: هر اندازه ارتباط فیلمنامه‌نویسان با داستان‌نویسان و نمایشنامه‌نویسان کودک و نوجوان بیشتر باشد اتفاقات مثبتی رخ خواهد داد. نویسندگان، اندیشمندان جامعه هستند باید در کل جامعه جا بیفتد که نویسندگان می‌توانند اثرات خوب و ماندگاری در جامعه ایجاد کنند.

وی گفت: علاوه بر اهدای پروانه زرین به نفر اول هر گروه و هر بخش، با موافقت مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، آثار دریافت کننده پروانه‏ زرین که به مرحله‏ تولید برسند، از امتیاز۲۰ درصد وام حمایتی از فارابی که میزان آن را بنیاد تعیین می‌کند، برخوردار خواهند بود و این امر کمک بزرگی به نویسندگان خواهد بود.

مریم مرادی نامزد طرح فیلمنامه «هرگز نمیر رودخانه زیبای من» در دوره پنجم جشنواره فیلم کودک و نوجوان گفت: نیازهای نسل کودک باید شناخته و فیلمنامه‌نویسان به آن بپردازند مثلا گاهی حدود 4 ماه زمان برای خلق یک اثر صرف می شود اما مورد علاقه هیچ تهیه‌کننده‌ای قرار نمی‌گیرد همین مسئله باعث دلسردی می‌شود در صورتی که اگر رویکرد و سلیقه تهیه‌کنندگان این حوزه را بدانیم آثاری نوشته می‌شود که در مرحله ساخت قرار بگیرد.

برگزیده بخش داستان جشنواره سراسری رضوی یادآور شد: مثلا امروزه باید داستان‌هایی نوشته شود که جنبه آموزشی هم داشته باشد مثل اینکه چگونه کودک خشم خود را کنترل کند و یا چگونه در اجتماع با افراد ارتباط برقرار کند و …. در کنار چاشنی تخیل و جذابیت می‌تواند مخاطب را تا انتها با فیلم همراه کند.

علی رویین کاندیدای دریافت جایزه بهترین طرح جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان با بیان اینکه فیلمنامه‌های اقتباسی بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرند؛ گفت: اکثر فیلمنامه‌های برگزیده توسط داوران مسابقه فیلمنامه‌های اقتباسی هستند و تفکیک درست آنها در جشنواره امسال خوب است. سینمای کودک و نوجوان چند سالی است تولید شاخص نداشته است اگر روی مبحث فیلمنامه تمرکز شود می‌توان نتایج بسیار خوبی را شاهد بود.

برگزیده بخش پژوهش جشنواره تئاتر فجر با تاکید بر اینکه همیشه متن در تمام جشنواره‌ها نادیده گرفته می‌شود در حالیکه اگر متن نباشد فیلمی ساخته نمی‌شود؛ ادامه داد: نامزدها و برگزیدگان این بخش نباید بعد از دریافت جایزه رها شوند و مسئولین و سازمان‌های موبوطه باید از آنها حمایت کنند. اینکه ارزیابی آثار حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای تفکیک شده بسیار خوب است اما ممکن است آنهایی که در بخش غیرحرفه‌ای شرکت کرده‌اند ناامید شوند.

میلاد باقری شرکت‌کننده دوره‌های قبل با اشاره به عدم اطلاع‌رسانی مناسب در دوره‌های گذشته گفت: در دو دوره نامزد بخش طرح شده بودم اما به دلیل اطلاع‌رسانی ضعیف متوجه نشدم و هیچیک از مسئولان برگزارکننده جشنواره با من تماس نگرفتند.

وی با بیان اینکه از آنجایی که هر جشنواره‌ای مایه تحول است و باید در آن تبادل فکر انجام شود؛ افزود: هدف اصلی از نوشتن یک فیلمنامه ساخته شدن آن است و جشنواره به عنوان یک روزنه برای ارتباط نویسنده با کارگردان و تهیه‌کننده می‌تواند مثمرثمر باشد تا فیلمنامه‌های برگزیده در یک جشنواره به مرحله تولید نزدیک شود.

ستاره پیرخدری برنده بهترین فیلمنامه بیست و هشتمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان با نام «پدر قهرمان من» با تاکید بر اینکه برگزاری این جلسات باید مداوم باشد؛ گفت: باید اولویت و شاخص‌های اصلی در نگارش یک فیلمنامه خوب از سوی تهیه‌کنندگان بیان شود تا داستانی نوشته شود که مورد استقبال برای ساخت قرار بگیرد.

نویسنده فیلمنامه بلند تلویزیونی«یک روز طولانی» اظهار کرد: برخی از کارگردانان و تهیه‌کنندگان به دنبال فیلمنامه با موضوع خاصی هستند که ممکن است یکی از برگزیدگان جشنواره چنین فیلمنامه‌ای نوشته باشد اما به دلیل اینکه با آنها ارتباطی ندارد باید داستانش سالها خاک بخورد.

پیرخدری با انتقاد از اینکه چرا باید جوایز برگزیدگان بخش فیلمنامه‌نویسی در افتتاحیه داده شود؛ گفت: بعد از دریافت جایزه، برگزیدگان باید جشنواره را ترک کنند درحالیکه باید نویسنده‌ها در جشنواره حضور داشته باشند و آثار مربوط به حوزه کاری خودشان را ببینند و با نویسندگان و کارگردانان و تهیه‌کنندگان ارتباط برقرار کنند تا شاید بتوانند در آینده با آنها همکاری داشته باشند.

نویسنده فیلمنامه بلند سینمایی «آشتی» ادامه داد: جشنواره باید محفلی برای برقراری ارتباط سینماگران با فیلمنامه‌نویسان باشد و از این طریق داستان‌های خود را به مرحله تولید نزدیک کنند.

پریسا شمس برنده بهترین طرح با عنوان «خورشید می‌تابد» در جشنواره، با اشاره به رویکردهای یک جشنواره موفق گفت: کارکرد یک جشنواره باید پیدا کردن فیلمنامه‌نویس‌های حوزه کودک باشد و چون فضای سینمای کودک منزه‌تر است می‌توان سالانه آثار شاخصی تولید کرد.

امین‌رضا ملک محمودی شرکت‌کننده دوره‌های پنجم و ششم جشنواره و نویسنده «قصه شهر قصه‌ها» به عنوان طرح برگزیده در ادامه گفت: در جشنواره‌ها باید نویسندگان با سینماگران تعامل داشته باشند و آثار این حوزه را دنبال کنند تا در نوشتن فیلمنامه به روز باشند.

بنابراعلام دبیرخانه این جشنواره تمامی فیلمنامه‏‌هایی که برای خردسال، کودک و نوجوان باشند، می‌توانند در این مسابقه شرکت کنند. این رویداد در دو گروه حرفه‌ای و اندیشه‏‌های نو که شامل فیلمنامه‌های تالیفی و اقتباسی است، برگزار می‏‌شود.

 

منبع: خبرگزاری ایلنا

امتیاز دهید