سعید ثابت با گروه «پایور» کنسرت می‌دهد/ معرفی آثار انتخابی

به گزارش هنردستان گروه موسیقی «پایور» به سرپرستی سعید ثابت در چارچوب برگزاری سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر به اجرای برنامه می‌پردازد.

سعید ثابت نوازنده و مدرس سنتور درباره اجرای خود در سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر گفت: طبق روال همیشگی، اجرای ما در جشنواره‌ ۲ بخش دارد. بخش اول اجرا، دونوازی سنتور و تمبک، با حضور استاد محمد اسماعیلی است و در قسمت دوم، گروه‌نوازی انجام می‌شود. البته در بخش گروه نوازی، ما اجرایی در دستگاه شور خواهیم داشت. نخستین قطعه‌ این بخش، قطعه‌ «راز و نیاز» و دومین قطعه تصنیف «هاتف» اثر استاد فرامرز پایور است که با تنظیم خود ایشان اجرا می‌شود.

این نوازنده‌ سنتور گفت: در ادامه‌ گروه‌نوازی بخش دوم، چهارمضراب شور اثر استاد پایور با تنظیم من اجرا خواهد شد، سپس تصنیف «بهانه» با آهنگسازی و تنظیم خود بنده اجرا می‌شود، بعد از آن قطعه‌ «فرود» اثر استاد پایور و تنظیم بنده  اجرا خواهد شد. این اجرا در نهایت با تصنیف «نغمه‌ چنگ» با آهنگسازی و تنظیم من به پایان خواهد رسید. خواننده‌ بخش گروهی در این اجرا نیز علیرضا فریدون‌پور است.

ثابت درباره‌ رویکرد جشنواره‌ بین‌المللی موسیقی فجر در توجه به آثار آهنگسازان ایرانی گفت: به طور کلی، موسیقی کلاسیک حتی در دیگر کشورها هم مظلوم واقع می‌شود. ضمن اینکه ما موزیسین‌ها تنها بخشی از مساله‌ بالندگی موسیقی ایرانی هستیم که وظیفه‌مان حفظ و اشاعه‌ موسیقی است. اما بار بر دوش ما نیست. مگر یک موزیسین چقدر می‌تواند در آموزشگاه خود با تدریس موسیقی، موسیقی ایرانی را حفظ کند؟ این تمام آن چیزی نیست که بر عهده‌ ماست. هم‌سو با ما، دولت‌ها موظفند با آموزش و توسعه موسیقی ایرانی، گستره‌ این موسیقی را بسط دهند.

ثابت با طرح این سوال که بسامد موسیقی ایرانی در رادیو و تلویزیون کشور چقدر است؟ افزود: گر دولت‌ها درصدد ارتقای فرهنگی باشند، به موسیقی ایرانی توجهی شایسته و شایان نشان خواهند داد. صدا و سیما لازم است به عنوان رسانه‌ای فراگیر به موسیقی ایرانی و حتی به آموزش آن توجه نشان دهد تا گوش مردم را با آثار خوب ایرانی تقویت کند.

سی‌ و چهارمین جشنواره موسیقی فجر از تاریخ ۲۴ تا ۳۰ بهمن سال جاری با دبیری شاهین فرهت در تهران برگزار می‌شود.

امتیاز دهید
فیلم کوتاه

«تونل» در ایتالیا

فیلم کوتاه «تونل» به نویسندگی و کارگردانی کیارش حقگو در اولین حضور جهانی خود به جشنواره بین المللی تور ایتالیا راه پیدا کرد. به گزارش

ادامه مطلب »