نمایش فیلم های مستند در جشنواره موسیقی نواحی ایران

هنردستان: تعدادی از فیلم های مستند حوزه موسیقی نواحی ایرانی در جریان برگزاری دهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران به نمایش در می آیند.

به گزارش هنردستان، علیرضا قاسم خان از مستند سازان کشورمان با اشاره به اکران فیلم های تولید شده حوزه موسیقی نواحی در جریان برگزاری دهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران بیان کرد: موسیقی نواحی به دلیل سابقه، قدمت، عمق و ارزشی که در فرهنگ ایران دارد، جایگاهش برای بسیاری از محققان و هنرمندان مشخص است. این نوع موسیقی باید ثبت و ضبط شده و به دست عموم مردم برسد به همین جهت وظیفه فیلم مستند است که این کار را در قالب یک پروژه سینمایی انجام دهد.

 

وی درباره پیشینه مستندهای مربوط به موسیقی نواحی گفت: فیلم مستند به ویژه طی سال‌های پس از انقلاب همواره دو وظیفه ثبت و معرفی موسیقی مقامی را دنبال کرده و این اتفاق در دهه ۷۰ به اوج خودش رسیده است. در دهه ۷۰ به موسیقی مقامی توجه ویژه‌ای شد و از هنرمندان این حوزه برای اجراها در فستیوال‌هایی چون فستیوال فجر دعوت شد که این اتفاقات نظر فیلمسازها را هم به سمت خود جلب کرد. البته توجه مستندسازها به موسیقی نواحی کمتر از دهه ۷۰ شده اما همچنان روند مستندسازی ادامه دارد و در سال‌های اخیر مجموعه‌ای از فیلم‌های مستند راجع به آخرین نوازندگان حوزه موسیقی نواحی ساخته شده است.

مستندساز ایرانی درباره ایده اکران فیلم‌های مستند راجع به موسیقی نواحی در دهمین دوره جشنواره نواحی کرمان توضیح داد: من در گفتگویی که با دبیر دهمین دوره جشنواره موسیقی نواحی و مسئولین انجمن موسیقی داشتم، پیشنهاد کردم که در کنار جشنواره مقامی یک بخشی برگزار شود که در قالب آن تعدادی از فیلمهای مستندی که درباره موسیقی نواحی ساخته شده به نمایش در بیاید.

معاون پژوهشی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی درباره تولیدات مستند موسیقایی این مرکز در زمینه موسیقی نواحی عنوان کرد: امسال مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی حدود ۲۰ فیلم درباره موسیقی نواحی تولید کرده است که این فیلم‌ها دارای ارزش‌های بالایی هستند. این فیلم‌ها بعضاً در مورد اساتید درگذشته موسیقی نواحی  بوده و باقی نیز راجع به اساتید در قید حیات هستند. به هر حال ثبت آثار موسیقی نواحی توسط فیلم‌های مستند، یک گنجینه و حافظه تاریخی از موسیقی به وجود آورده است. من بر این باروم جشنواره موسیقی نواحی باید زمینه‌ای ایجاد کند که این فیلم‌ها دیده شوند. اگر این اتفاقات بیفتد ما ثمراتش را در سال‌های آینده خواهیم دید.

دهمین دوره جشنواره موسیقی نواحی ایران به دبیری احمد صدری از ۶ تا ۹ تیرماه ۱۳۹۶ در کرمان برگزار خواهد شد.

 

منبع: خبرگزاری مهر

امتیاز دهید