نامه­‌های اکبر رادی کتاب شد

هنردستان: کتاب نامه­‌های اکبر رادی به کوشش حمیده­ بانو عنقا همراه با نامه­‌هایی خطاب به محمدعلی جمالزاده، رضا براهنی، هوشنگ گلشیری و بهرام بیضایی منتشر شد.

به گزارش هنردستان؛ کتاب نامه‌های اکبر رادی به کوشش حمیده­ بانو عنقا توسط نشر نشانه منتشر شد.

 

کتاب نامه ‌های اکبر رادی شامل 73 نامه به 43 نفر از نویسندگان، نمایش­نامه‌نویسان، مترجمان، شاعران، هنرمندان و برخی از روزنامه‌نگاران و مسئولان فرهنگی و یکی از نامه ‌ها خطاب به مخاطب “در پیشگاه عدل” است.

در این کتاب، نامه‌های اکبر رادی به هنرمندان و نویسندگانی هم­چون محمدعلی­ جمال­زاده، رضا براهنی، هوشنگ گلشیری، بهرام بیضایی، حسین زنده‌ رودی، جعفر والی، بهزاد قادری، یعقوب آژند، محسن یلفانی، احسان یارشاطر، محمود کیانوش، خسرو حکیم ­رابط، عباس معروفی، ابراهیم رهبر، جان گیلفورد، یدالله آقاعباسی، فرامرز طالبی، فرخنده حاجی‌زاده، علی دهباشی، جلال خسروشاهی، مهدی اخوان لنگرودی، مجید دانش ­آراسته، فریندخت زاهدی، نغمه ثمینی، بیژن اسدی‌‌پور، علی­ضا پنجه‌ای، فرج سرکوهی، عبدالحسین آل‌رسول، نصرالله قادری، محمدتقی صالح­پور، کمال حاج­‌سیدجوادی، مجید فلاح‌­زاده، محمدتقی پوراحمد جک‌تاجی، علی­رضا پارسی، رحیم چراغی، هادی میرزانژاد موحد، سیدمحمد فصیحی، حجت‌­الاسلام عابدی­‌نژاد، خانم آقایی‌­پور، ابراهیم پاشا و نیز نامه­‌ای خطاب به پیشگاه عدل نوشته شده است.

نامه‌های این کتاب براساس سال نگارش فهرست‌­نویسی و آماده‌­سازی ­شده­‌است و تاریخ نخستین نامه رادی در این کتاب 22 بهمن 1343 خطاب به حسین زنده­‌رودی (نقاش) و تاریخ نگارش آخرین نامه­ این نمایش­نامه‌­نویس دی ماه 1386 خطاب به بهرام بیضایی است.

در بخشی از نامهی اکبر رادی به محمد­علی جمال­زاده­ آمده ­است: «درفضایی که توی آن نفس می­‌کشم وظیفه­ من دست‌کم به عنوان یک شاهد بسیار سنگین­‌تر از تعهداتی است که شما چهل سال پیش داشته‌اید یا اصلا نداشته‌اید. پس از من نخواهید که زاویه‌ای به قرینه­ خط نگاه شما در برابر زندگی انتخاب کنم. از من نخواهید که با کلمات و اصطلاحات و ظرف بیان شما نمایش­نامه­ بنویسم. و از من نخواهید که ره چنان بروم که رهروان رفته‌­اند، در این حدود چهارصدساله بیش­تر از ده نسل است که راهمان، راه رهروان بود که به این جا رسیده­‌ایم. آیا این کفایت نمی‌ کند؟ غرضم بی­‌حرمتی به ارزش‌­ها نیست. من به هر آن­چه در گذشته، شایسته­ احترام بوده­ است و امروز هم ارجمند است، به دیده­ احترام نگریسته‌ام …»

کتاب نامه‌های اکبر رادی با شمارگان 300 نسخه در 256 صفحه­ رقعی با طراحی جلد حسن گل به قیمت 20000 تومان در دسترس علاقمندان قرارگرفته ­است.

 

منبع: خبرگزاری ایلنا

امتیاز دهید