کتاب‌هایی درباره حافظ، اگزیستانسیالیست‌ها و عکاسی

هنردستان: کتاب‌های «سِرّ حافظ در حدیث دیگران»، «در کافه اگزیستانسیالیستی» و «عکاسی؛ هنرمیان مایه» به تازگی منتشر شده است.

به گزارش هنردستان، کتاب «سِرّ حافظ در حدیث دیگران» به کوشش علیرضا جعفری و مسعود فرهمند در ۲۷۰ صفحه با شمارگان ۸۰۰ نسخه و قیمت ۱۸ هزار تومان در نشر پیام امروز منتشر شده است.

 

در معرفی این کتاب عنوان شده است: «بی‌تردید، جادوی شعر حافظ همچنان طلسم می‌کند و مردم همچنان حیرانِ معنای دورنی واژه‌های آهنگینِ شگفت‌انگیز و ساده اما نفوذناپذیر وی هستند. معنای حقیقی ارجاع به عشق و مِی، و به گل و بلبل چیست؟ چه چیزی پدیده توجه وسواس‌گونه غربی‌ها به حافظ و غزل‌هایش را (علی‌رغم تفاوت‌های بدیهی در مفاهیم هنری، زبان فرهنگ و شکاف زمانی) توضیح می‌دهد؟ شعر حافظ بدون شک حد اعلای مهارت زبان‌شناختی و ادبی است. شاید دلیل چنین استقبال گرمی از بوطیقای حافظ در غرب، بیش از کیفیات هنری در جاذبه بی‌زمان آن باشد. می‌توان در این جست‌وجو برای یافتن راه‌حل، بسیاری از مسائل جهان‌شمول ولی پیچیده را دید: مسائلی همچون گذرا بودن زندگی، سرشت درک‌ناپذیر تقدیر و طبیعت ناپایدار امور دنیوی، که جملگی عقل را مغشوش و مغلوب می‌سازند. این انگاره‌های نیرومند و ظریف را فصیح‌ترین نویسندگان با نظمی ساده و آهنگین بازگو کرده‌اند. اعتلای این قطعات پرطمطراق و قدرتمند الهام‌بخش ما می‌شود. اینکه فکر کنیم شعر حافظ فقط جاذبه نفسانی داشته اشتباه است، چرا که شعر وی تجسم کیفیات انسان محورانه شعر فارسی است.»

 

 

«در کافه اگزیستانسیالیستی» (آزادی، وجود و نوشیدنی‌های زردآلو) با حضور ژان پل سارتر، سیمون دوبوار، آلبر کامو، مارتین هایدگر، کارل یاسپرس، ادموند هوسرل، موریس مرلوپونتی و بقیه نوشته سارا بیکول با ترجمه هوشمند دهقان در ۵۶۰ صفحه با شمارگان ۷۰۰ نسخه و قیمت ۴۰ هزار تومان دیگر کتاب منتشرشده در نشر یادشده است.

 در معرفی این کتاب می‌خوانیم: «آزاد بودن، حامل چه معنایی است؟ آیا ما دارای طبیعتی هستیم که تثبیت شده است یا ممکن است که ما محصول و مخلوق انتخاب‌ها و تصمیمات خود باشیم؟ اگر آنقدر آزادی داشته باشیم که بتوانیم جهان‌مان را خود بسازیم، جهان مطلوب ما چگونه خواهد بود؟ مراد از زندگی شخصی، اصیل و درست‌کارانه در ارتباط با خود و دیگران چیست؟ آیا ما قادریم نحوه زندگی خود را تغییر دهیم؟ چرا در همه حال از اینکه اینجا، اکنون و روی این کره خاکی هستیم، اظهار تحیر نمی‌کنیم و به چه دلیل دچار غفلت و نسیان از این حیرت‌زدگی می‌شویم؟

این پرسش‌ها را اگزیستانسیالیست‌ها؛ گروهی از فلاسفه ماجراجو و رمان‌پرداز پیش کشیدند که…

در کافه اگزیستانسیالیستی، روایتی بسیار شخصی از این جنبش بی‌پروا و اندیشمندانی است که خالق ماجراهای آن بوده‌اند. گزارشی که عشق‌ورزی‌ها، رایزنی‌ها، عصیان‌ها، مصاحبت‌های طول و دراز و گاه مرافعات خشنِ آن‌ها را در برمی‌گیرد. کتاب حاضر، سرگذشت حماسی ایده‌های بزرگی است که میان شخصیت‌های جذاب و آتشین‌مزاج در یک «کافه اگزیستانسیالیستی» بزرگ و پرهیاهو؛ کافه‌ای از فکر و ذهن، اتفاق می‌افتد.»

 

 

دیگر کتاب منتشرشده در نشر پیام امروز «عکاسی؛ هنرمیان مایه» نوشته پی‌یر بوردیو است که با ترجمه کیهان ولی‌نژاد در ۳۲۸ صفحه با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۱۸ هزار تومان منتشر شده است.

 در نوشته پشت جلد کتاب آمده است: «عمل روزمره عکاسی توسط میلیون‌ها عکاس آماتور – عکس‌های لحظه‌ای خانوادگی، عکس‌های تعطیلات، چهره‌نگاره‌های مراسم عروسی – کنش‌ورزی خودجوش و بسیار فردی به نظر می‌رسد. اما بوردیو و همکارانش نشان می‌دهند که کنش‌ورزی‌های فرهنگیِ کمی وجود دارند که سازمان‌یافته‌تر و سامان‌مندتر از کاربردهای اجتماعی این هنرِ معمولی باشند.

این تحلیل هوشمندانه و همه‌جانبه از عمل عکاسی منطق تلویحیِ این حوزه فرهنگی را آشکار می‌سازد. هنجارهایی که مناسبت‌ها و موضوعات عکاسی را تعریف می‌کنند به نشان دادن کارکردهای متفاوت اجتماعی، و نگرش‌ها نسبت به تصویر و کنش عکاسی کمک می‌کنند. از نظر برخی گروه‌های اجتماعی، عکاسی در وهله نخست وسیله حفظ زمان حال و بازتولید لحظه‌های وجدآمیز جشن جمعی است، حال آنکه از نگاه گروه‌های دیگر مناسبتی است برای یک داوری زیباشناختی، که براساس آن، عکس‌ها از نعمت منزلت آثار هنری بهره‌مند می‌شوند. بوردیو و همکارانش با بهره‌گیری از نتایج نظرسنجی‌ها و مصاحبه‌ها و با تجزیه و تحلیل خصوصیات باشگاه‌های عکاسی آماتور و نیز نگرش‌های عکاسان حرفه‌ای اشکال متمایز عمل عکاسی را مورد بررسی قرار می‌دهند.

مخاطبان خاص کتاب «عکاسی؛ هنر میان‌مایه» که یکی از آثار بزرگ در زمینه تجزیه و تحلیل اجتماعی و فرهنگی است، دانشجویان جامعه‌شناسی خواهند بود و کاربرد بسیاری در خصوص مطالعات فرهنگی و رسانه خواهد داشت. در ضمن مخاطبان عامش کسانی خواهند بود که به اشکال و خصوصیات فرهنگ مدرن می‌پردازند.

پی‌یِر بوردیو استاد جامعه‌شناسی در کالژدوفرانس و مدیر دروس در مدرسه مطالعات عالی علوم اجتماعی است. لوک بولتانسکی، روبر کاستل، ژان-کلود شامبوردون و دومینیک اشناپر در گردآوری این کتاب به او یاری رساندند.»

 

 

منبع: خبرگزاری ایسنا

امتیاز دهید