کتاب نامه­ های اکبر رادی منتشر شد

هنردستان: کتاب نامه ­های اکبر رادی به کوشش حمیده­ بانو عنقا توسط نشر نشانه منتشر شد.

 

 به گزارش هنردستان به نقل از روابط عمومی بنیاد اکبر رادی، در کتاب نامه ­های اکبر رادی  که به تازگی به بازار کتاب راه ­یافته ­است، شامل 73 نامه به 43 تن از نویسندگان، نمایش­نامه ­نویسان، مترجمان، شاعران، هنرمندان و برخی از روزنامه ­نگاران و مسئولان فرهنگی  و یکی از نامه ­ها خطاب به مخاطب ” در پیشگاه عدل” است.

 

بر اساس این گزارش در این کتاب، نامه ­های اکبر رادی به هنرمندان و نویسندگانی هم­ چون محمدعلی­ جمال­زاده، رضا براهنی، هوشنگ گلشیری، بهرام بیضایی، حسین زنده­ رودی، جعفر والی، بهزاد قادری، یعقوب آژند، محسن یلفانی، احسان یارشاطر، محمود کیانوش، خسرو حکیم ­رابط، عباس معروفی، ابراهیم رهبر، جان گیلفورد، یدالله آقاعباسی، فرامرز طالبی، فرخنده حاجی ­زاده، علی دهباشی، جلال خسروشاهی، مهدی اخوان لنگرودی، مجید دانش ­آراسته، فریندخت زاهدی، نغمه ثمینی، بیژن اسدی­ پور، علی­ضا پنجه ­ای، فرج سرکوهی، عبدالحسین آل رسول، نصرالله قادری، محمدتقی صالح­پور، کمال حاج­سید جوادی، مجید فلاح­زاده، محمدتقی پوراحمد جکتاجی، علی­رضا پارسی، رحیم چراغی، هادی میرزا نژاد موحد، سید محمد فصیحی، حجت­الاسلام عابدی­نژاد، خانم آقایی­پور، ابراهیم پاشا و نیز نامه­ای خطاب به در پیشگاه عدل نوشته­ شده­ است.

 

این گزارش در ادامه می­افزاید: نامه ­­های این کتاب بر اساس سال نگارش فهرست­نویسی و آماده­سازی ­شده­است و تاریخ نخستین نامه­ ی رادی در این کتاب 22 بهمن 1343 خطاب به حسین زنده­رودی (نقاش) و تاریخ نگارش آخرین نامه­ی این نمایش­نامه­نویس دی ماه 1386 خطاب به استاد بهرام بیضایی است.

 

در بخشی از نامه­ی اکبر رادی به محمد­علی جمال­زاده­ آمده­است: «درفضایی که توی آن نفس می­کشم وظیفه­ی من دست کم به عنوان یک شاهد بسیار سنگین­تر از تعهداتی است که شما چهل سال پیش داشته ­اید یا اصلا نداشته ­اید. پس از من نخواهید که زاویه ­ای به قرینه­ ی خط نگاه شما در برابر زندگی انتخاب کنم. از من نخواهید که با کلمات و اصطلاحات  و ظرف بیان شما نمایش­نامه­ بنویسم. و از من نخواهید که ره چنان بروم که رهروان رفته­اند، در این حدود چهارصدساله بیش­تر از ده نسل است که راهمان، راه رهروان بود که به این جا رسیده­ایم. آیا این کفایت نمی­ کند؟ غرضم بی­ حرمتی به ارزش ­ها نیست. من به هر آن­ چه در گذشته، شایسته­ ی احترام بوده­ است و امروز هم ارجمند است، به دیده­ ی احترام نگریسته ­ام …»

 

کتاب نامه ­های اکبر رادی با شمارگان 300 نسخه در 256 صفحه­ ی رقعی با طراحی جلد حسن گل به قیمت 20000 تومان در دسترس علاقه ­مندان قرارگرفته ­است.

 

منبع: هنرآنلاین

امتیاز دهید