آخرین هفته سال و ترافیک نمایش‌های روی صحنه

هنردستان: در هفته پایانی سال 95 تئاترها مانند خیابان‌ها شهر شلوغ و پر رفت و آمدند.

 

به گزارش هنردستان، این هفته آخرین هفته اجرای تئاتر است و اجراهای تازه در سال جدید پس از تعطیلاتی کوتاه دوباره آغاز خواهند شد.

 

چخوف در وحدت، شکسپیر در ایرانشهر

چخوف نویسنده محبوبی است. آدم‌های مختلف آن را به شیوه‌های مختلف در ایران اجرا کرده‌اند و یکی از شیفتگان این نویسنده اکبر زنجانپور است. نمایش “باغ آلبالو” که این روزها در تالار وحدت اجرا می‌شود کار جدید اکبر زنجانپور است. اجرایی تکنیکی با میزانسن‌های متفاوت که در نهایت شما را از دیدن یک نمایش حسابی و فکر شده خوشحال می‌کند. اجرای زنجانپور مهمترین مشخصه‌اش خلاقیت در عین وفاداری به متن و همچنین احترام به تماشاگر در عین سرگرم کردن اوست. طراحی صحنه درخشان این نمایش بر عهده منوچهر شجاع است و کریم اکبری مبارکه، مهدی میامی، پرستو گلستانی، قربان نجفی، بهناز بستان دوست، هوشنگ قوانلو، محسن بهرامی، بهار نوحیان، گیلدا حمیدی، حامد زحمتکش، مهسا باقری و حمیدرضا حیات در این نمایش به ایفای نقش می‌پردازند.

 

در سوی دیگر درست روبروی تالار وحدت در تماشاخانه حافظ یک نمایش نوستالژیک و پر انرژی اجرا می‌شود. ایمان افشاریان در این سالن دست به اجرای “شعله” زده است. بله این نام به همان فیلم معروف هندی بر می‌گردد اما این نمایش “شعله 2” است. بازیگران “شعله 2” هم شامل مسعود میرطاهری، حمید رحیمی، سپهر گودرزی، محمد پویا، سیاوش میری، ‌ مهران شجاع، محمدرضا آل‌طاها، حامد ابریشمی هستند.

 

در تماشاخانه ایرانشهر یکی از تراژدی بزرگ شکسپیر برای نوجوانان اجرا می‌شود، “لیرشاه” به کارگردانی محمد عاقبتی هر روز ساعت 18 اجرا می‌شود و اقتباسی ویژه نوجوانان و جوانان از تراژدی مشهور شکسپیر است که بازیگران آن حسن معجونی، لیلی رشیدی، کتایون طلایی، پانیز برزعلی، حسین حسینیان، برتیبا عاقبتی هستند. در دیگر سو در سالن ناظرزاده تماشاخانه ایرانشهر نمایش “کابوس حضرت اشرف” اجرا می‌شود. این اثر که به زندگی قوام اختصاص دارد ساعت 19:30 اجرا و بازیگران این نمایش شامل حمیدرضا نعیمی، آرش فلاحت‌پیشه، بهنام شرفی، محمدصادق ملک، سوده شرحی، مهدی پاکدل، عاطفه رضوی، نیکی مظفری، صالح لواسانی، مجتبی بابایی‌فرد، امیرکاوه آهنین جان و کورش تهامی هستند.

 

شب در روزهای شلوغ تئاتر شهر

 نمایش‌های “مانوس” و “شلتر” که در تالار قشقایی اجرا می‌شوند دو اثر مستند هستند که در این روزها مورد توجه مخاطبان قرار گرفته‌اند. “شلتر” نوشته ساناز بیان است که امین میری آن را اجرا می‌کند و “مانوس” اثر نازنین سهامی‌نژاد است که کیوان سررشته و لیلا حکمت‌نیا آن را نوشته‌اند. در “شلتر” که هر روز ساعت 17:30 اجرا می‌شود الناز اسمعیل زادگان، بهار اعتماد، سمیرا اکبری، سارا بانکی، بهنوش پات، ساناز پوردشتی، ستاره جباری، خدیجه حسانی، ساجده حمیدی، سرور خسروانی، نیلوفر دربندی، مرضیه زهری، امید سلیمی، آنالی شکوری، پریا قانع، مهدیه کوهستانی بازی می‌کنند و تهیه‌کننده نمایش سجاد افشاریان است.

 

اما “مانوس” که اجرایش ساعت 20 است به مسئله پناهجویان می‌پردازد و بازیگرانی چون احسان بیات‌فر، ابراهیم عزیزی، السا فیروزآذر، احسان کرمی، صبا گرگین پور، حمیدرضا محمدی، نسرین نکیسا، نرگس نیک سیرت در آن به ایفای نقش می‌پردازند.

 

اما نمایش‌های “ترن” نوشته و کار حمیدرضا آذرنگ با بازی امیر جعفری، مهراوه شریفی‌نیا، نسیم ادبی، نادر برهانی‌مرند و… ساعت 19:30 در تالار اصلی اجرا می‌شود. “دکتر استوکمان” نوشته محمد ابراهیمیان به کارگردانی علی پویان ساعت 20 در تالار چهارسو، “هام” نوشته و کار عباس عبدالله زاده در تالار سایه ساعت 20 اجرا می‌شوند و اجرای دیگر مجموعه تئاتر شهر متعلق به چیستا یثربی است. او که برای اولین بار بازیگری در تئاتر را تجربه می‌کند در نمایشی تک نفره به نام “شب” به زندگی ده شاعر می‌پردازد و همچون آثار گذشته خود رویکردی روانکاوانه به شخصیت‌ها و درام خود دارد. این نمایش هر شب ساعت 18 در تالار سایه اجرا می‌شود.

 

پلاتو اجرای مجموعه تئاتر شهر هم که مدتی است راه افتاده این روزها میزبان “افرا” نوشته بهرام بیضایی با کارگردانی احمد ارجمندی است این نمایش هر روز ساعت 18 اجرا می‌شود.

 

تنوع چشمگیر تئاتر در سال 95

یکی از مهمترین نکات این روزهای تئاتر ایران تنوع اجراهاست. این شاید مهمترین ارمغان سال 95 برای تئاتر بود. این روزها سالن‌های خصوصی پر است از اجراهایی که هر کدام در شکل و گونه و سبکی متفاوت اجرا می‌شوند. از مهمترین این اجراها در تماشاخانه پالیز نمایش “حرفه‌ای” نوشته دوشان کواچویچ به کارگردانی رضا کیانیان با بازی خود او و هدایت هاشمی و بهاره رهنما و… هر روز در دو نوبت ساعت‌های 17 و 21 اجرا می‌شود. در کنار این نمایش علی سرابی در پالیز “خدای کشتار” نوشته یاسمینا رضا را اجرا می‌کند و مهرداد کوروش‌نیا نمایش آشنای خود با نام “آخرین نامه” را به صحنه می‌برد. “خدای کشتار” هر شب ساعت 20 و “آخرین نامه” ساعت 18 اجرا می‌شود. در دیگر اجرای تازه تماشاخانه پالیز هر شب ساعت 19 امیرعلی نبویان با حضور مسعود کرامتی، رامونا شاه، سپند امیرسلیمانی و… به اجرای نمایش “ریش فیدل و غبغب مرکل” می‌پردازد.

 

افروز فروزند نویسنده برجسته و قابل اعتنای تئاتر ایران هم این روزها نمایش “مافیا” را در تماشاخانه باران اجرا می‌کند که نگار عابدی، حمیدرضا فلاحی، علی تاجمیر، میثاق زارع، غزاله نظر، اِروین گالستیان، تنی آواکیان در آن به ایفای نقش می‌پردازند.

 

“من” به کارگردانی فرهاد تجویدی و “هدیه مرموز” به کارگردانی یاسر خاسب نیز به ترتیب 19:30 و 18:30 در پردیس تئاتر تهران به صحنه می‌روند که از دیگر اجراهای تأمل برانگیز این روزهای تئاتر هستند.

 

جدا از این نمایش‌ها دیگر سالن‌های پایتخت اما در اختیار گروه‌های نوجو و جوان‌تر است. در میان این آثار می‌توان به نمایش” پزشک نازنین” نوشته نیل سایمون به کارگردانی سام فتاحی اشاره کرد که در تالار سه نقطه ساعت 19 اجرا می‌شود. “غروب روزهای آخر پاییز” متن فردریش دورنمات را محمود یوسفی ساعت 19 در تماشاخانه دراما اجرا می‌کند. در تماشاخانه ارغنون نیز “خاله سوسکه” به کارگردانی سینا نورائی ساعت 16، “سونات اشباح” به کارگردانی خشایار خلیل‌خانی ساعت 17:45، “بازگشت به خانه” به کارگردانی رامین معصومیان 21:15 و “خبرگو” به کارگردانی علیرضا میرزایی‌نژاد 19:30 اجرا می‌شود. 

 

نمایش “عبدل میمون لات پاکوتاه” در تماشاخانه فانوس ساعت 20،  نمایش “اینا همه خوبن” به کارگردانی فربد یوسفی ساعت 20:30 در سالن اصلی تالار مولوی، نمایش “پاپا اتللو” ساعت 19:30 در سالن کوچک تالار مولوی، نمایش “جیم، جام، جسی” به کارگردانی یسنا پورسینا در تالار استاد انتظامی خانه هنرمندان ایران، “برای کلاه آهنی‌ها” به کارگردانی پژمان عبدی ساعت 19 در تئاتر باران، “کله پوک‌ها” اجرایی از محسن ستوده ساعت 19:30 در سالن پرویز پرستویی،  “مدار بسته” کاری از پگاه طبسی‌نژاد ساعت 18:30 در تئاتر مستقل تهران، “ماما یرما” بازخوانی نمایشنامه لورکا به کارگردانی فرزین نوبرانی ساعت 18:15  و “کمدی الهی جلد چهارم” به کارگردانی محمدجواد طاهری ساعت 20 در سالن انتظامی خانه هنرمندان، “دستت را به من بده” ساعت 19 به کارگردانی آریان رضایی و “مکاشفه در باب یک مهمانی خاموش” بهنام زینعلی ساعت 17:15 در تماشاخانه مشایخی، “کلاه گیس” به کارگردانی نگار انسان ساعت 18:30 در تماشاخانه پندار و “واپسین رویا” به کارگردانی سهیل ظهرابی ساعت 19 در تماشاخانه موج نو، نمایش “سرشاخ” به کارگردانی نیما ذاکر ساعت 19:30 در تماشاخانه بازیگاه، نمایش “کلفت ها” نوشته ژان ژنه به کارگردانی سپیده صیفوری و فاطمه صارمی ساعت 19:30 در  خانه موزه استاد انتظامی، نمایش “ال نینو” به کارگردانی نسیم افشارپور ساعت 19 تالار ناصرخسرو و نمایش “گالیله” به کارگردانی نازنین زهرا رفیعی ساعت 16:30 در تماشاخانه باران اجرا می‌شوند.

 

منبع: هنرآنلاین

امتیاز دهید