ایران فقط تهران نیست

هنردستان: نشست مدیران معاونت امور فرهنگی در کنگره سراسری مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شب گذشته در محل تالار وحدت برگزار شد.

 

به گزارش هنردستان، در این نشست همایون امیرزاده؛ مشاور اجرایی معاونت فرهنگی، محمد سلگی؛ مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی، امیرمسعود شهرام نیا؛ مدیرعامل موسسه نمایشگاه های فرهنگی، مجید غلامی جلیسه؛ مدیرعامل خانه کتاب و سید محمد طباطبائی؛ مدیر روابط عمومی معاونت فرهنگی حاضر شدند و گزارشی از فعالیت های انجام شده و پیش رو برای استان‌ها و شهرستان‌ها در حوزه کتاب ارائه کردند.

 

همایون امیرزاده در این نشست گفت: خوشحالیم که بگوییم در دوره اخیر بیش از 33درصد از اعتبارات معاونت امور فرهنگی به طرح ها و برنامه های استان‌ها و شهرستان‌ها در حوزه کتاب و چاپ و نشر اختصاص داده شده است و با افتخار می گوییم این عدد در سال 1396 افزایش خواهد یافت.

 

مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی بر اجرای برنامه‌های استانیِ حوزه نشر و کتاب در همه شهرستان‌های زیر مجموعه استان تاکید کرد و گفت: در تفاهم‌نامه هایی که معاونت فرهنگی با استان‌ها دارد تاکید شده که 50درصد از اعتبارات اختصاص یافته از سوی این معاونت باید در شهرستان‌های غیر از مرکز استان هزینه شود و ما در سال 1396 بر این موضوع تاکید و توجه ویژه خواهیم داشت تا ثابت کنیم شعار «ایران، فقط تهران نیست» برای ما یک رویکرد جدی و مهم است.

 

امیرزاده ادامه داد: با افتخار می‌گوییم در پایان سال 1395 همه‌ی تعهدات خود نسبت به استان‌ها را انجام داده ایم و هیچ بدهی مالی در خصوص اجرای برنامه‌های استانی نداریم.

 

وی افزود: از همه‌ی استان‌ها درخواست می‌کنیم طرح های خود در حوزه مسئولیت معاونت امور فرهنگی در سال 96 را تا ابتدای اردیبهشت ماه ارائه کنند تا بعد از بررسی و تائید نسبت به تخصیص بودجه از محل اعتبارات این معاونت برنامه ریزی شود.

 

مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی همچنین ضمن تقدیر از استان‌های فعال در طرح های ملی و سراسری حوزه نشر و کتاب گفت: انتظار داریم همه‌ی استان‌ها در طرح هایی نظیر پایتخت کتاب ایران، روستاهای دوستدار کتاب، باشگاه های کتابخوانی و دیگر طرح ها و برنامه ها حضور جدی و موثر داشته باشند.

 

در ادامه این نشست سید محمد طباطبائی؛ مدیر روابط عمومی معاونت فرهنگی با اشاره به تاکید این معاونت بر شعار «ایران فقط تهران نیست» ابراز امیدواری کرد که برگزاری برنامه‌های با کیفیت در حوزه استان ها و برگزاری برنامه های ملی حوزه نشر و کتاب در استان ها تداوم یابد.

 

وی گفت: در همین راستا باید اشاره کنیم که در طرح های ترویج کتابخوانی 250 شهر در طرح پایتخت کتاب ایران، 2500 روستا در طرح روستاها و عشایر دوستدار کتاب، 500 گروه ترویج در همایش مروجان کتابخوانی و بیش از 2هزار باشگاه کتابخوانی با 25هزار عضو از 17 شهر در جام باشگاه های کتابخوانی مشارکت داشته اند. همین حالا هم اختتامیه بزرگترین و گسترده ترین رویداد شعری کشور یعنی جشنواره شعر فجر در مشهد مقدس در حال برگزاری است.

 

 

در ادامه این نشست محمد سلگی؛ مدیرکل توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در دروه اخیر حدود 25درصد تولید کتاب کشور در استان‌ها انجام شده است که استان‌های قم، خراسان رضوی، اصفهان و آذربایجان شرقی در رتبه‌های نخست در این موضوع قرار دارند.

 

وی ادامه داد: در حال حاضر آمار به ما می‌گوید که بااحتساب روزهای تعطیل به عنوان روز کاری، روزانه مجوز تعداد 180 عنوان کتاب صادر و در دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی ثبت می شود.

 

سلگی با اشاره به راه اندازی سامانه جامع نشر (سامن) اظهار داشت: با ارتقای سامانه قدیم و راه اندازی سامن بسیاری از مشکلات و موانع اجرایی در بررسی کتاب مرتفع خواهد شد.

 

در ادامه امیر مسعود شهرام نیا با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه های کتاب مهمترین رویداد فرهنگی در هر استان محسوب می شود اظهار داشت: در دوره اخیر 100 نمایشگاه کتاب استانی برگزار شده که بیش از 30 نمایشگاه در سال 95 بوده است.

 

مدیرعامل موسسه نمایشگاه های فرهنگی گفت: در این نمایشگاه ها 4میلیون عنوان کتاب عرضه شده، بیش از هزار نشست کتاب محور در بخش جنبی نمایشگاه برگزار شده و یک هزار و 100 نفر از اهالی قلم استان ها در نمایشگاه های کتاب بن خرید کتاب دریافت کرده اند.

 

وی به رویکرد معاونت فرهنگی و این موسسه درخصوص برگزاری نمایشگاه کتاب در شهرهای دوم استان‌ها اظهار داشت: تاکنون تعداد 6 نمایشگاه در شهرهای دوم استان‌ها برگزار شده و ما این رویکرد را ادامه خواهیم داد.

 

بخش پایانی این نشست به مجید غلامی جلیسه؛ مدیرعامل خانه کتاب اختصاص داشت. وی گفت: طرح‌های حمایتی از کتابفروشی‌ها موجب ایجاد یک شور و شوق در شهرها شده و طبق آمار و ارقام می‌توان گفت استقبال از این طرح‌ها در شهرستان‌ها بسیار خوب بوده است.

 

مدیرعامل خانه کتاب اظهار داشت: سال گذشته در عیدانه کتاب 376 کتابفروشی مشارکت داشتند و در حال حاضر در دومین دروه عیدانه کتاب حدود 800 کتابفروشی مشارکت دارند و فعال هستند و این نشان از موفقیت طرح‌های حمایت از کتابفروشی‌ها دارد.

 

غلامی جلیسه ادامه داد: در طرح عیدانه کتاب در سال گذشته بیش از 800 میلیون تومان یارانه پرداخت شد درحالیکه در دومین دوره این طرح تا پایان سومین روز نزدیک به 400 میلیون یارانه پرداخت شده و این یعنی در سه روز، 50درصد کل یارانه پرداختی در نخستین دوره عیدانه کتاب پرداخت شده است.

 

غلامی جلیسه گفت: طرح‌های این چنینی از آن جهت مهم، موثر و کاربردی است که اگرچه در یک محدوده زمانی برگزار می‌شود اما محل برگزاری آن کتابفروشی‌ها هستند که همیشه و همواره و در همه روزها و ماه‌های سال در شهرها فعالیت دارند.

 

 

منبع: ایلنا

امتیاز دهید