معرفی برگزیدگان یازدهمین جشنواره بین المللی شعر فجر

هنردستان: آیین اختتامیه یازدهمین جشنواره شعر فجر با حضور وزیر ارشاد در مشهد برگزار شد و طی آن، برگزیدگان بخش های مختلف معرفی شدند.

به گزارش هنردستان، به نقل از روابط عمومی بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان، آیین اختتامیه یازدهمین جشنواره شعر فجر، چهارشنبه 18 اسفند با حضور وزیر ارشاد در مشهد برگزار شد و در این مراسم برگزیدگان بخش های مختلف معرفی شدند.

 

بر این اساس اسامی برگزیدگان به شرح زیر است:

 پنج برگزیده بخش ویژه افغانستان 

اسامی برگزیدگان این بخش به امضای داوران آن شامل محمدکاظم کاظمی (دبیر جشنواره)،‌ جواد محقق (نماینده هیات علمی جشنواره) و محمدمحسن سعیدی، علی‌محمد مودب و غلام‌رضا طریقی رسیده است.

اسامی برگزیدگان این بخش که هر یک ۷ سکه بهار آزادی در مراسم پایانی یازدهمین جشنواره شعر فجر جایزه گرفتند، بدین شرح است:
در خواب‌هایم کودکِ غمگینی‌ست/ روح‌الامین امینی/ انتشارات آرمان‌شهر
دوشنبه‌های کوهی/ سیده تُکتَم حسینی/ انتشارات سوره‌ مهر
راهِ ابریشمِ آزادی/ قنبرعلیِ تابش/ نشر عرفان
عقاب‌ چه‌گونه می‌میرد/ ابوطالب مظفری/ نشر تاک
صد غزل/ عفیفِ باختری/ انتشارات انجمن قلم افغانستان

هیات داوران بخش ویژه افغانستان، این آثار را از میان کتاب‌های چاپ شده ۱۰ سال اخیر شاعران این کشور انتخاب کرده‌اند.

برگزیدگان و تنها تقدیری بخش کودک و نوجوان شعر فجر

دو کتاب «قچ قچ» از طیبه شامانی و «وای اگر دم داشتم» از مریم هاشم‌پور، مشترکاً به عنوان برگزیده بخش کودک و نوجوان یازدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر معرفی شدند و عنوان تقدیری این بخش به «آوازهای سیب‌زمینی» اثر مهدی مرادی رسید.

داوران بخش شعر کودک و نوجوان، شامل محمدحسن حسینی، انسیه موسویان و سعیده موسوی‌زاده، همچنین محمدکاظم کاظمی (دبیر علمی جشنواره) و مصطفی رحماندوست (نماینده هیات علمی جشنواره) فهرست برگزیدگان و تقدیری این بخش را به شرح زیر اعلام کردند:

قِچ قِچ سروده طیبه شامانی از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و وای اگر دُم داشتم، سروده مریم هاشم‌پور از همین ناشر، به صورت مشترک در بخش کودک و نوجوان یازدهمین جشنواره شعر فجر برگزیده شدند و به هریک از آنها ۱۵ سکه بهار آزادی تعلق گرفت.

همچنین مهدی مرادی با کتاب «آوازهای سیب‌زمینی» از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در میان تقدیری‌های جشنواره یازدهم قرار گرفت و ۱۰ سکه بهار آزادی به این اثر داده شد.

علاوه بر این سه کتاب، چهار کتاب دیگر نامزد دریافت جایزه جشنواره شعر فجر بودند که این آثار عبارتند از: با فرفره‌ها به شادی باد بگرد/ سروده بابک نیک طلب/ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، درخت‌ها برای تو پرنده‌ها برای من/ مهدیه نظری/ انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، عروسک‌بازی، پیشی و گوشی و دوست بازیگوش از سری سنجاقک/ پیوند فرهادی/ نشر آوای باران و یک راه کوتاه تا ماه/ شاهین رهنما/ نشر پیدایش.

برگزیده بخش «درباره شعر» جشنواره شعر فجر

یازدهمین جشنواره بین المللی شعر فجر در مراسم پایانی خود، تنها برگزیده ۳۰ سکه‌ای خود را معرفی کرد و به اثر نصرالله پورجوادی در بخش «درباره شعر» جایزه داد.

«بابا طاهر؛ شرح احوال و نگاهی به آثار باباطاهر» نوشته نصرالله پورجوادی، نشر فرهنگ معاصر به عنوان اثر برگزیده یازدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر در بخش «درباره شعر» معرفی شد.

دبیرخانه جشنواره شعر فجر، پیش‌ از این، علاوه بر کتاب یادشده، «اخوان، صائب و سبک هندی» از محمدعلی شیخ‌الاسلامی (شیوا) از نشر پرنیان خیال، «شعر نو در ترازوی تأویل» از سیاوش جعفری از نشر مروارید، «فلسفه لاجوردی سپهری» از سروش دباغ از نشر صراط و «بوطیقای سه‌گانی و مسایل آن» از علیرضا فولادی از نشر گفتمان اندیشه معاصر را نامزدهای بخش «درباره شعر» یازدهمین جشنواره شعر فجر اعلام کرده بود.

محمدسرور مولایی، مریم حسینی و زیبا اشراقی، اعضای هیأت داوران این بخش همراه با فاطمه راکعی، نماینده هیات علمی جشنواره و محمدکاظم کاظمی، دبیر علمی جشنواره، اعضای کمیته نهایی انتخاب آثار در این بخش را تشکیل می‌دادند.

جایزه شعر بزرگسال جشنواره فجر برای ۳ شاعر 

داوران بخش شعر بزرگسال جشنواره شعر فجر، شامل بهمن ساکی، قربان ولیئی و فریبا یوسفی، همچنین محمدکاظم کاظمی (دبیر علمی جشنواره) و اسماعیل امینی (نماینده هیات علمی جشنواره) اسامی برگزیدگان این بخش را معرفی کردند که طبق رأی آنان، «کتاب تردید» اثر عبدالحمید ضیایی از نشر هزاره ققنوس و «ولی به این دیری» سروده سمانه کهرباییان از انتشارات فصل پنجم، مشترکاً برگزیده شدند و در مراسم اختتامیه جشنواره، هریک از آنان ۱۵ سکه بهار آزادی دریافت کردند.

همچنین کتاب «فواره‌ها» از علیرضا سپاهی لایین، منتشر شده از سوی انتشارات سپیده‌باوران با به دست آوردن عنوان تقدیری، ۱۰ سکه بهار آزادی برای سراینده‌اش به ارمغان آورد.

علاوه بر این سه کتاب، چهار کتاب با جانِ اشیاء/ سیروس نوذری، تاوان کلمات/ عبدالجبار کاکایی، در این اتاق‌ها/ جواد مجابی و عطر بیدار زمین/ عمران صلاحی، نامزد بخش شعر بزرگسال جشنواره شعر فجر امسال بودند.

 

منبع: خبرگزاری مهر

امتیاز دهید