پاسداشت مردی که عاشقانه آمد و رفت/ خاطره آقای معاون از استاد

هنردستان: مراسم گرامیداشت یکصدمین سالروز تولد استاد حشمت سنجری آهنگساز مطرح موسیقی ایرانی با حضور تعدادی از هنرمندان و مدیران در تالار خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران تهران برگزار شد.

به گزارش هنردستان، آیین گرامیداشت یکصدمین سالروز تولد مرحوم حشمت سنجری موسیقیدان برجسته و رونمایی از فیلم مستند «رقص دایره» با حضور علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد سریر، فرهاد فخرالدینی، تقی ضرابی، لوریس چکناواریان، مرسده بایگان همسر مرحوم سنجری، افسانه بایگان و سیدعباس سجادی مدیرعامل بنیاد آفرینش های هنری نیاوران در تالار خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

 

سید عباس سجادی مدیرعامل بنیاد آفرینش های هنری نیاوران در سخنانی ضمن قدردانی از مهمانان و چهره های صاحب نام حوزه فرهنگ و هنر اظهار کرد: خوشحالیم که به بهانه یکصدمین سالروز تولد استاد سنجری پذیرای شما هستیم. ایشان هنرمندی بود که عاشقانه به دنیا آمد، عاشقانه زندگی کرد و عاشقانه از جهان رفت و میراث ارزشمند او به جز عشق چیزی نبود.

مدیرعامل بنیاد آفرینش های هنری نیاوران اضافه کرد: این مجموعه در دوره جاری فعالیت خودش برگزاری چنین برنامه هایی را  یک وظیفه می داند و در همین راستا امیدواریم بتوانیم خدمتگذار اهالی فرهنگ و هنر باشیم. جا دارد که از آقای مرادخانی تشکر کنم چرا که ایشان با وجود بیماری تاکید داشتند که باید به هر شکل در این برنامه حضور پیدا کنند.

 

 

خاطره آقای معاون از مرحوم سنجری

در ادامه علی مرادخانی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان خاطراتی از استاد سنجری گفت: زمانی که به مرکز سرود و آهنگ های انقلابی آمدم، استاد سنجری دیگر در ارکستر سمفونیک نبود اما به شرایط ارکستر به شدت توجه داشت. در آن زمان ارکستر وضعیت بسیار متزلزلی داشت به همین دلیل از استاد خواستم که با حضورش ارکستر را سامان دهد وی نیز بسیار علاقمند بود اما وضعیت جسمانی او گاهی یاری نمی کرد با این حال از هیچ راهنمایی دریغ نمی ورزید.

وی گفت: بزرگان زیادی در کشور داشته ایم که بعضا از آنها یاد نمی شود یا کمتر یاد می شود این درحالی است که باید به بزرگان خود بیشتر توجه کنیم و یاد آنها را زنده نگه داریم. امیدوارم که خداوند به ما توفیقی دهد تا زمانی که بزرگان ما حضور دارند، این سعادت را داشته باشیم که هر از چندگاهی خدمت آنها برسیم و از محضرشان استفاده کنیم. بنده به جوانان کشور توصیه می کنم که در مقابل بزرگان کشور زانوی ادب به زمین بزنند چراکه این رفتار در فرهنگ دینی ما همیشه نقش بزرگی در تربیت افراد داشته و به ما کمک می کند که به هویت خودمان برگردیم.

 

 

او سرنوشت من را تغییر داد

محمد سریر رییس شورای عالی خانه هنرمندان ایران نیز با اشاره به شخصیت ارزشمند و فعالیت های تاثیرگذار استاد سنجری گفت: آقای سنجری تاثیر قطعی بر زندگی شاگردانشان داشتند و به واقع افق های تازه ای را نشان می دادند. بنده در مسیری که گذراندم و تا اندازه ای در آن موفق بودم تاثیر چشمگیر ایشان را مشاهده می کنم و باید بگویم کلاس های ایشان سرنوشت من را تغییر داد. به همین جهت استاد سنجری را پدر معنوی خودم می دانم و یادشون در خاطر همه شاگردانی که تغییر و تاثیر را در زندگی داشتند زنده خواهد بود.

راه استاد سنجری ادامه پیدا می کند

فرهاد فخرالدینی موسیقیدان نیز در این برنامه گفت: یاد و خاطره حشمت سنجری همیشه برای ما گرامی است و او برای ما الگو و نمونه خواهد بود. وقتی انسانی الگو و نمونه می شود، شاگردان او هم همان راه را ادامه می دهند و این راه ادامه پیدا می کند. استاد سنجری الگو بود و راه او هنوز ادامه دارد.

 

 

فخرالدینی ادامه داد: استاد سنجری زحمت زیادی برای ارکستر سمفونیک ایران کشید، در زمینه مدیریت هنری نیز مدیر بسیار لایق و رهبر ارکستر شایسته ای بود. به هر حال  سنجری در تمام طول زندگی خود برای ایران افتخار آفرید. ضمن اینکه هر کشوری را با هنر و فرهنگش می شناسند و سنجری سهم عمده ای در بالا بردن سطح فرهنگی، هنری و ادبی کشور داشت.

مرسده بایگان همسر استاد سنجری نیز ضمن قدردانی از برگزارکنندگان این برنامه به بیان خاطراتی از این هنرمند فقید پرداخت و گفت: استاد نسبت به شاگردانش احساس مسئولیت زیادی داشت و زحمت زیادی می کشید. در داخل کلاس بسیار جدی بود و خارج از آن مثل پدری مهربان روی آنها تاثیر داشت. او همچنین برای ارکستر زحمت زیادی کشید و فکر می کنم به همین دلیل یادش در میان اهالی موسیقی زنده خواهد ماند. آقای مرادخانی آخرین کسی بود که پیش از مرگ به دیدارش آمد و با او گفتگو کرد.

 

 

در پایان این برنامه با حضور معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و شماری از پیشکسوتان و استادان موسیقی، شاگردان استاد سنجری، همسر و خانواده وی از فیلم مستند «رقص دایره» که فرزاد فره وشی کارگردانی و تولید آن را برعهده داشته است، رونمایی شد.

 

منبع: خبرگزاری مهر

امتیاز دهید