اهدای جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی به حرم حضرت معصومه (س)

هنردستان: عباس میرآخور برگزیده‌ دومین دوره‌ جایزه جهانی علوم انسانیِ اسلامی جوایز خود شامل۲۰ سکه تمام بهار آزادی و تندیس را به آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (س) اهدا کرد.

به گزارش هنردستان، حجت‌الاسلام والمسلمین رضا غلامی (رئیس شورای سیاست‌گذاری) و عطاءالله رفیعی آتانی (دبیر علمی کنگره بین‌المللی علوم انسانی) به همراه جمعی از دست‌اندرکاران، صبح پنج شنبه ۱۹ اسفندماه در حرم کریمه اهل بیت (ع) حضور یافتند و پس از زیارت مضجع نورانی حضرت معصومه (سلام الله علیها) با آیت الله سعیدی، تولیت آستان مقدس دیدار کردند.

 

در ابتدای این جلسه حجت‌الاسلام رضا غلامی پس از ارائه‌ گزارشی از همایش‌های ملی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، کنگره‌های بین‌المللی علوم انسانی اسلامی و نشست‌های تخصصی علمی، چگونگی انتخاب کاندیداهای جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی را تشریح کرد.

وی پس از بیان توضیحی مختصر از وضعیت فعلی علوم انسانی اسلامی گفت: ورود فضلای حوزه و دانشگاه و همگرایی جهت پویایی علوم انسانی و فراوری علمی مباحث یک نیاز جدی برای تحول این علوم است.

رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا در ادامه تصریح کرد: نسبت به آنچه که در گذشته بودیم خیلی پیشرفت داشته‌ایم اما نسبت به آنچه باید باشیم هنوز خیلی فاصله داریم و استفاده از تجربیات اساتید فن در حوزه‌ی اقتصاد اسلامی، روانشناسی اسلامی و… که در سطح جهانی نظریه‌پرداز هستند در این مرکز پژوهشی نسبت به گذشته بیشتر شده است.

در ادامه‌ این جلسه عطاء الله رفیعی آتانی دبیر علمی کنگره ضمن تاکید بر جایگاه علوم انسانی اسلامی، در توضیحی مفصل به فعالیت کمیسیون‌های کنگره و نشست‌های تخصصی برگزارشده تاکنون اشاره کرد و گفت: دستاوردهای علوم انسانی اسلامی حتی از دستاوردهای هسته‌ای هم بالاتر است اما این علوم نسبت به جایگاهی که باید داشته باشد، هنوز فاصله‌ی زیادی دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران در ادامه با توضیحی در مورد چگونگی برگزاری مراسم‌های باشکوه سه کنگره‌ی گذشته افزود: در حال حاضر دبیرخانه‌ی کنگره با بیش از ۲۰۰۰ پژوهشگر و استاد حوزه و دانشگاه ارتباط مؤثر و جدی دارد و علاوه بر انتشار چندین کتاب در حوزه‌ی فلسفه‌ی علوم انسانی اسلامی، در ۲۲ جلد مجموعه مقالات همایش‌های گذشته‌ خود را منتشر کرده است.

وی در پایان صحبت‌های خود با اشاره به آنکه در جهان تنها شیعه‌ی اعتقادی و معنوی را می‌شناسند تا شیعه‌ی علمی، تصریح کرد: ما برای ترجمه و معرفی دستاوردهای علمی خود به جهان بسیار ضعیف عمل کرده‌ایم و معارف ما به خارج از مرزهای ایران انتقال داده نشده است.

در ادامه آیت الله سید محمد سعیدی تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) گفت: تجربه ثابت کرده که هر انقلابی یک تحول شکلی و یک تحول بنیادین ماهوی دارد و اگر تحول محتوایی و ماهوی به همراه تحول شکلی و ساختاری نباشد، انقلاب از مسیر اصلی خود خارج خواهد شد.

امام جمعه‌ قم در ادامه افزود: عبادت و اجتناب از طاغوت باید در کنار همدیگر باشند و انسان برای اینکه بتواند طاغوت را از بین ببرد باید از گوهر عبادت برخوردار باشد.

تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیها) با تبیین اقدامات بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در راستای انسجام بخشی به تحول شکلی انقلاب اسلامی، خاطر نشان کرد: حضرت امام خمینی(ره) به برکت خون شهیدان و امدادهای غیبی و اتحاد مردم، تحول شکلی را در انقلاب به سامان رساندند و به معنای واقعی کلمه در مدت زمان عمر شریفشان که به عنوان رهبر جمهوری اسلامی بودند در تبیین و استقرار تحول شکلی رسالت خود را انجام دادند.

وی اظهار داشت: در حال حاضر با هدایت و رهنمودهای مقام معظم رهبری، باید تحول ماهوی و محتوایی، از درون ایده‌های نخبگان و فضلای حوزه و دانشگاه شکل بگیرد.

آیت الله سعیدی در ادامه گفت: در بحث تحول بنیادین و محتوایی باید اهدف و ایده‌ها به طور شفاف و روشن بیان شود و همان‌طور که تفکر انقلاب در تحول شکلی با عناوین و اشکال مختلف تبیین می‌شود باید به همین منوال در تحول بنیادین ماهوی فعالیت‌ها انجام شود.

در انتهای این دیدار، جایزه‌ عباس میرآخور، برگزیده‌ی دومین دوره‌ی جایزه جهانی علوم انسانیِ اسلامی شامل ۲۰ سکه تمام بهارآزادی و تندیس جایزه طبق توصیه او به آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها، اهداء شد.

دومین مراسم اعطای جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی همزمان با اختتامیه‌ سومین کنگره، آبان ماه 1395 در قم برگزار شد.

 

منبع: خبرگزاری ایلنا

امتیاز دهید