آیین افتتاحیه «کانون محبت» برگزار شد

هنردستان: مراسم افتتاحیه و گلریزان «کانون محبت» به مدیریت افسانه بایگان شامگاه ۲۰ اسفندماه برگزار شد.

به گزارش هنردستان، مراسم افتتاحیه و گلریزان «کانون محبت» به مدیریت افسانه بایگان شامگاه جمعه ۲۰ اسفندماه با حضور جمعی از هنرمندان برگزار شد.

 

در ابتدای این مراسم منصور ضابطیان که اجرای مراسم را بر عهده داشت، گفت: دور هم جمع شده‌ایم تا هوای زمستانی دل عده‌ای از هموطنان مان را بهاری کنیم، اگر چه مشکلات به قدری است که ما نمی‌توانیم همه را مرتفع کنیم اما حتی اگر بتوانیم ذره‌ای از این مشکلات را حل کنیم ارزشمند است.

وی افزود: «کانون محبت» که چندی است شروع به کار کرده قصد دارد به خانواده‌هایی بپردازد که با مشکلاتی روبه‌رو هستند.

پس از آن افسانه بایگان مدیر و بنیانگذار «کانون محبت» گفت: خدا چیست؟ کجاست؟ کیست؟ خدا در دستی است که به یاری می‌گیری در قلبی است که شاد می‌کنی، در لبخندی است که بر لبی می‌نشانی در عطر خوش نانی است که به دیگری می دهی، در جشن و سروری است که برای دیگران به پا می‌کنی. آنجا است که عهد می‌بندی و عمل می‌کنی. خدا در تو با تو و برای تو است. محبت خدا است، خداوند در محبت متجلی است.

وی در ادامه ضمن سلام و خیر مقدم به مهمانان گفت: این قصه از جذابیت و سحر جاده تهران مشهد شروع شده که برای من همیشه جاذبه خاصی داشته است. از زیارت مزار بزرگانی مثل شیخ علاءالدوله سمنانی، بایزید بسطامی، شیخ ابوالحسن خرقانی،  عطار، خیام، شیخ نجم‌الدین کبری، نیشابور، سبزوار، باشتین، سربداران و زیبایی و شکوه عارفانه قدمگاه تا عاقبت رسیدن به پابوس حضرت شمس‌الشموس ضامن آهو آقا امام رضا.

بایگان افزود: زمستانی که گذشت طرحی را برای ساخت یک مستند ۴۰ قسمتی از این راه آماده کردم که در هر قسمت ضمن تحقیق و نمایش جذابیت‌های این مسیر یک مورد نیازمند را هم معرفی می‌کردیم تا کمک‌رسانی شود. صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران تا یک جایی با این طرح موافقت کرد، اما وقتی من درخواست نامه برای دریافت مجوز تحقیق اولیه در این مناطق را کردم دیگر تماس‌های مرا بی جواب گذاشتند، من ماندم و یک سوال بی جواب، مثل همیشه، که چرا؟

وی ادامه داد: در این گیر و دار آشنایی با مدیر مدرسه شبانه‌روزی یک روستا که اظهار می‌کرد بچه‌های روستاهای اطراف برای تحصیل به این دبیرستان می‌آیند و آخر هفته برمی‌گردند و مشکلات خانوادگی و معیشتی‌شان باعث شده از ۸۰ نفر به حدود سی نفر برسد و مدرسه هم دچار معضل مالی است و حتی سوخت برای دایر کردن کلاس ندارد و نمی‌تواند حتی غذای مناسبی به بچه‌ها بدهد. بچه‌هایی که برخی از آنها از تیزهوشان به حساب می‌آیند.

مدیر «کانون محبت» اظهار کرد: فکر کردم یک گروه کوچک درست کنم به آن روستا برویم، هم مستند بگیریم و هم تا جایی که می‌شود کمک‌رسانی کنیم. رفتیم و شرایط را دیدیم که واقعا بسیار سخت و ناراحت‌کننده بود و معصومیت چهره نوجوانانی که آرزوهای بلند داشتند. رسیدن به ناسا، تحصیل در رشته روبوتیک، خلبانی و… . تصمیم گرفتیم اول مدرسه را احیا کنیم و بعد بر اساس نیاز بچه‌ها و درجه‌بندی بر اساس معدل آنها رسیدگی مالی هم انجام دهیم که این حرکت به حمدالله تا به امروز انجام شده است.

وی در ادامه گفت: بعد فکر کردم حالا وقت آن رسیده که به سراغ موضوع تهران مشهد برویم و چون می‌خواستم به سرعت شروع به کار کنم تا قبل از عید بتوانم به ارایه کارنامه قابل قبولی برسم، فرصت بررسی موضوع سرمایه‌گذار یا اسپانسر را نداشتم. به دلیل زمان و امکان مالی محدود بخش جذابیت‌های مسیر را کنار گذاشتم و در قدم اول تصمیم گرفتم ۴۰ مورد بچه‌های نیازمند مستعد را در این جاده شناسایی کنم. بچه‌های تیزهوشی که به دلایل مختلف از بیماری خودشان یا خانواده‌شان یا بدسرپرستی ممکن است از تحصیل باز بمانند.

بایگان بیان کرد: در این راه نهادهایی که دستشان خیلی باز بود و خیلی از این موارد را با داشتن فیلم، عکس و پرونده شناسایی کرده بودند، کمکشان را از ما دریغ کردند ولی بسیاری کمپین‌ها و به‌خصوص سازمان بهزیستی استان سمنان آن قدر به ما محبت و یاوری دادند که ما را به ادامه راه دلگرم کرد. از همه این عزیزان سپاسگزارم.

وی در پایان گفت: حاصل این سفر شناسایی و رسیدگی به تعدادی کودک، نوجوان و خانواده‌هایشان است اما این راه را یک نفر با یک تیم اجرایی کوچک نمی‌تواند ادامه دهد. حالا ما نیاز به کمک‌های کوتاه مدت برای رسیدگی به شب عید و معاش و موارد پزشکی هستیم و حمایتی بلند مدت تا این بچه‌ها را برای تحصیل تا مقاطع بالاتر یاری کنیم. به غیر از کمک‌های مالی ما به همیاری‌های پزشکان، متخصصان، مشاوران و آسیب‌شناسان اجتماعی نیاز داریم و می‌توانیم به لطف خدا با محبت شما عزیزان بعد از به سامان رساندن این ۴۰ مورد به حرکتمان در کل مناطق محروم کشور ادامه دهیم.

پس از آن کیوان ساکت قطعاتی را به صورت زنده اجرا کرد.

در ادامه ضابطیان ضمن تشکر از حضور حاضر ان در مراسم از حسین الهی قمشه‌ای به صورت ویژه قدردانی کرد و گفت: حضور شما مطمئنا برکت برای «کانون محبت» خواهد آورد.

وی در ادامه با نام بردن از یدالله صمدی به عنوان مردی که سال‌ها است در سینمای ایران فیلم ساخته و ما با معجزه خنده‌اش خندیده‌ایم، مردی که زیاد می‌دانست و همچنان زیاد می‌دادند، از او دعوت کرد تا چند کلامی سخن بگوید.

صمدی با حضور روی صحنه و بیان اینکه برای این سخنرانی از قبل با او هماهنگی صورت نگرفته و آمادگی لازم را ندارد، گفت: در سالن انتظار استاد الهی قمشه‌ای را دیدم و افتخار داشتم خدمتشان برسم. دیدم با ۲ جوان درباره خدا صحبت می‌کرد و شنیدم که می‌گفت خدا که نمی‌میرد. از همین مدد می‌گیرم و می‌گویم اگر باور کنیم که خدا در دل‌هایمان هست می‌تواند همیشه باشد. به این کانون‌ها انرژی مثبت بدهیم و بگوییم مبارک است. ممکن است ۵ تا هزار تومانی از جیبمان کم شود ولی یک خرمن مهر و محبت خریده‌ایم با این رقم کوتاه و مختصر و آن زمان دیگر نمی‌توانیم قیمت‌گذاری کنیم.

وی افزود: در حال حاضر حتی نیمی از سالن هم پر نیست در حالی که مطمئنم خانم بایگان با آن همت و پی‌گیری که  دارد حتما جمعی بیش از این‌ها را دعوت کرده‌ است. من وظیفه دارم به عنوان یکی از خودمان از شما تشکر کنم که آمدید ولی چرا بقیه سالن خالی است؟ چرا می‌ترسیم از حضور به دلیل اینکه فکر می‌کنیم پول می‌خواهند؟ شاید یک جلد کتاب هم به این کانون کمک کند. حتما صمیمانه می‌پذیرند. این یک جلد کتاب دست یک کودک یا نوجوانی می‌رسد و یک جایی می‌تواند از بزهکاری جلوگیری کند. بیایید حضور داشته باشیم در این جلسات چند خط بنویسیم یک خاطره تعریف کنیم.

این کارگردان ادامه داد: به عنوان مثال این روزها فضای مجازی با وجود اینکه خیلی خوب و مبارک است و اتفاق‌های خوبی را موجب شده اما تفریط و افراط هم داریم. جمع قابل توجهی از خانواده‌های به این فضای مجازی معتاد شده‌اند تا حدی که دارند زندگی‌شان را خرج آن می‌کنند و هر یک از افراد خانواده در یک گوشه‌ای با آن مشغول هستند، پس تکیلف عشق و کانون خانواده چه می‌شود؟ برای آن هم باید وقتی بگذاریم. ما فکر می‌کنیم بچه‌هایمان را خیلی دوست داریم چون نیازهای روزمره آنها را برطرف می‌کنیم اما این‌ها ذره‌ای ارزش ندارد وقتی درک نباشد.

پس از آن احترام سادات برومند همسر داوود رشیدی که از مهمانان این مراسم بود با دعوت ضابطیان روی سن حاضر شد و گفت: وقتی چنین تشکیلاتی را می‌بینیم که ایجاد می‌شود در ابتدا خیلی خوشحال می‌شویم که یکی از همکاران ما قدم در کار خیر گذاشته است. وقتی پای صحبت‌هایشان می‌نشینیم و فیلم‌هایی که از روند کار گرفته‌اند می‌بینیم خیلی متاسف می‌شویم و فکر می‌کنیم که نقش دولت و مسئولان ما چیست؟

وی ادامه داد: بابت راه‌اندازی هر یک از این ان‌جیوها خوشحال می‌شویم اما ناراحت می‌شویم وقتی که می‌بینیم با تشکیل هر کدام از این ها مسئولان ما یک قدم به عقب می‌روند و مسئولیت خودشان را به گردن دیگران می‌اندازند و این برای ما غم‌انگیز است. باز هم جای خوشحالی دارد که در میان کسانی که به افسانه بایگان کمک کردند صحبتی هم از بهزیستی استان سمنان شد.

وی اظهار کرد: کار خانم بایگان خیلی قابل تجلیل  است و همه کسانی که از آن مقطع شروع می‌کنند به جوانان و نوجوانان ما رسیدگی می‌کنند، چون اینها آینده کشور ما هستند. من حرف دیگری ندارم جز اینکه خواهش کنم همه کسانی که استطاعت دارند خودشان را مسئول بدانند و به فکر هم‌نوعان و هم‌وطنانمان به ویژه جوانان و نوجوانان مملکتمان باشیم.

پس از آن شاهد قمشه‌ای اپلیکیشنی را معرفی کرد که حاوی تصویرسازی‌هایی به صورت انیمیشن بود.

بخش پایانی این مراسم نیز به جمع‌آوری مبالغ اهدایی مهمانان مراسم تعلق داشت.

در این مراسم افرادی همچون حسین الهی قمشه‌ای، یدالله صمدی، احترام سادات برومند، مرتضی شایسته، کیوان ساکت، فاطمه گودرزی، اکرم محمدی، شاهد قمشه‌ای، علی علایی، بابک نوری، سیاوش حقیقی و همایون ارشادی حضور داشتند.  

 

منبع: خبرگزاری مهر

امتیاز دهید