کودکان سندرم دان برای بهار تهران تخم‌مرغ نوروزی نقاشی می‌کنند

هنردستان: دومین سالانه هنرهای شهری “بهارستان” میزبان جمعی از کودکان سندرم دان است تا برای بهار تهران، تخم مرغ‌های نوروزی نقاشی کنند.

 

به گزارش هنردستان  به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان زیباسازی شهر تهران، دکتر عیسی علیزاده مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران، از حضور جمعی از کودکان سندرم دان در بخش تخم‌مرغ‌های نوروزی سالانه “بهارستان” خبر داد و گفت: طبق سنت هرساله بخش تخم‌مرغ‌های نوروزی سالانه هنرهای شهری، جمعی از کودکان سندرم دان از امروز ۲۱ اسفندماه در پارک ملت به خلق اثر روی حجم‌های تخم مرغی شکل می‌پردازند.

 

علیزاده ادامه داد: بخش تخم‌مرغ‌های نوروزی دومین سالانه “بهارستان” در دو بخش حرفه‌ای و دانشجویی برگزار می‌شود و در این بخش ۴۰۰ اثر از سوی ۳۵۰ هنرمند ارائه خواهد شد. در این بخش ۲۵۰ هنرمند حرفه‌ای و ۱۰۰ دانشجو هنر حضور دارند.

 

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران تصریح کرد: همچنین در این بخش برای کودکان سندرم دان نیز تخم‌مرغ‌های نوروزی تدارک دیده شده تا مشارکت این کودکان را نیز در رویداد “بهارستان” داشته باشیم.

 

علیزاده گفت: دومین کارگاه این بخش از دومین رویداد “بهارستان” از امروز ۲۱ اسفندماه به مدت ۲ روز در پارک ملت از سمت نیایش، خانه هنرمندان ایران، پارک دانشجو، محوطه باز بوستان نوروز، میدان مشاهیر و میدان ۷حوض نارمک برگزار خواهد شد.

 

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران تصریح کرد، کارگاه‌ اول بخش تخم مرغ‌های نوروزی در روزهای ۱۶ و ۱۷ اسفندماه در بوستان ولایت، میدان آزادی و میدان ۷حوض نارمک برگزارشد و آثار ارائه شده در این دو کارگاه در آستانه نوروز در نقاط مختلف مناطق ۲۲ گانه شهر تهران جانمایی می‌شود تا در ایام نوروز جلوه‌ای زیبا به شهر تهران ببخشند.

 

تصور فعالیت هزار هنرمند در آستانه بهار جذاب است

عضو هیات داوران بخش تخم‌مرغ‌های نوروزی دومین سالانه “بهارستان” گفت: تصور فعالیت نزدیک به هزار هنرمند آن هم در آستانه بهار امر بسیار جذابی است، به خصوص که بخش مهمی از این هنرمندان دانشجویان هستند.

 

محمدعلی بنی اسدی، عضو هیات داوران بخش تخم‌مرغ‌های نوروزی دومین سالانه “بهارستان” گفت: طبیعی است که وقتی فراخوانی بر مبنای مناسبتی منتشر می‌شود، همین مناسبت مهم‌ترین چشم‌انداز داوران برای انتخاب آثار می‌شود و سعی بر رعایت کردن این بخش است، لذا داوران لزوماً نمی‌توانند چیزی را در ذهن داشته باشند بلکه با بررسی آثار و درک فراخوان می‌توان به یک راه میانه دست یافت.

 

وی با اشاره به حجم بالای آثار رسیده در این دوره بیان کرد: در این دوره تعداد آثار رسیده بسیار زیاد بود لذا وقتی حجم بالای اینچنینی دریافت می‌شود که قرار است یک هشتم آن‌ها را انتخاب کنیم، طبعاً در بدو امر آثاری را که ایده خاص، تکنیک و کاربرد چندانی ندارند را کنار می‌گذاریم و سپس آثاری انتخاب می‌شوند که نسبت به نگاه مجموعه اتفاق‌های بهتری را رقم زده‌اند.

 

عضو هیات داوران تخم‌مرغ‌های نوروزی ادامه داد: مساله اینجاست که برخی از آثار دارای یک ارتباط مناسبتی هستند و نگاه هنرمند بر مبنای مناسبت رقم خورده است و به همین خاطر نمونه‌های تکراری در آثار زیاد است به عنوان مثال ما امسال به دلیل نام‌گذاری نام خروس این بخش را زیاد دیدیم البته در این میان نیز هستند آثاری که هیچ مبنای مناسبتی ندارند و صرفاً کاربرد تزئینی دارند.

 

بنی اسدی از حذف آثار کپی و تکراری خبر داد و بیان کرد: طی این دو سال تجربه نشان داده است که برخی از هنرمندان صرفاً تکه‌هایی از کارهای دیگر هنرمندان را بر می‌دارند و به نحوی کپی می‌کنند تا جایی که گاهی کار برای روی حجم کروی تخم مرغ نیز مناسب نیست، لذا قطعاً چنین آثاری پذیرفته نخواهند شد.

 

وی افزود: در راستای انتخاب آثار به کارهای هنرمندانی که توانایی لازم دارند اعتماد می‌شود و حتی گاهی نیز کمک‌هایی برای ویرایش بهتر کار نیز به آنان می‌شود اما اغلب در انتخاب آثار مساله تزئیناتی بودن آثار اولویت داشته است.

 

عضو هیات داوران تخم‌مرغ‌های نوروزی دومین سالانه “بهارستان” تاکید کرد: پتانسیل آثار ارسالی خود را گاها به فراخوان و داوران تحمیل می‌کنند به همین خاطر طی یک دوره سطح آثار بالاتر و یک دوره پایین‌تر است.

 

بنی اسدی تصریح کرد: گاهی در میان آثار کارهایی دیده می‌شود که جذاب هستند، اما مساله این است که آیا چنین اثری را می‌توان در فضای شهری ارائه کرد؟ در واقع سؤال اصلی این است که آیا اساساً چنین آثاری امکان اجرا در عمل را نیز دارند.

 

وی در خصوص سطح آثاربخش تخم‌مرغ‌های نوروزی دومین سالانه “بهارستان” گفت: طبعاً وقتی یک رویداد چندین بار اجرا می‌شود، در کارهای اجرایی پیشرفت به صورت آرام آرام دیده می‌شود زیرا هنرمندان به نوعی مدیوم هنری این رویداد را درک می‌کنند لذا می‌توان این تصور بهتر شدن را داشت.

 

عضو هیات داوران بخش تخم‌مرغ‌های نوروزی بیان کرد: تصور فعالیت نزدیک به 1 هزار هنرمند آن هم در آستانه بهار امر بسیار جذابی است به خصوص که بخش مهمی از این هنرمندان دانشجویان هستند.

 

بنی اسدی ادامه داد: اینکه با رویدادی نظیر “بهارستان” نیروهای جوان دانشجو می‌توانند وارد عرصه شوند و مخاطب داشته باشند و صد البته بخشی از تأمین مالی و اقتصادی آن‌ها را نیز داشته باشیم، بسیار جذاب است. ضمن اینکه چنین رویدادهایی سبب می‌شود که مردم نیز بتوانند هنرمندان را حین اجرای اثر در سطح شهر ببینند و ارتباط بهتری را با مخاطب شاهد باشیم.

 

وی حرکت سالانه “بهارستان” را رو به جلو خواند و گفت: به نظر می‌رسد که در دل حرکت “بهارستان” شاهد حرکت رو به جلو هستیم؛ لذا من فکر می‌کنم که این رویداد آرام آرام می‌تواند چشم‌انداز صحیح و مناسبی را در پیش رو پیدا کند.

 

عضو هیات داوران تخم‌مرغ‌های نوروزی افزود: امیدوارم که هنرمندان بتوانند رویکردهای مناسبی را در سالانه “بهارستان” داشته باشند زیرا نوع درک هنرمندان از این رویداد هنری بسیار مهم است و می‌تواند تداوم را به دنبال داشته باشد.

 

 تأثیر رویداد “بهارستان” بر عرصه هنرهای شهری بدیهی است

عضو هیات داوران بخش تخم مرغ‌های نوروزی دومین سالانه “بهارستان” معتقد است، گفت: تأثیر این رویداد هنری بر عرصه هنرهای شهری بدیهی است زیرا مجموعه فعالیت‌های انجام شده به یک ارتقاء در عرصه تجسمی و تصویری انجامیده و در واقع به سطح فکری جامعه کمک کرده است.

خسرو خسروی، عضو هیات داوران بخش تخم مرغ‌های نوروزی دوم

ین سالانه “بهارستان” درباره سطح آثار این دوره گفت: پتانسیل و سطح آثار این دوره از “بهارستان” در حد بضاعت جامعه هنری بود که در این رویداد شرکت کردند که البته در بین آن‌ها آثار بد، متوسط و خوب دیده می‌شد.

 

وی افزود: از آنجایی که ژانر تخم‌مرغ‌های رنگی چند سالی است که ادامه دارد و کاملاً مربوط به بهار و سال نو است لذا این بخش بیشتر به سمت هنر تزئینی و دکوراتیو تمایل دارد؛ البته تصور من این است که سوژه این بخش کمی تکراری شده است و لازم است که سازمان زیباسازی برای ایجاد جذابیت در آن تغییراتی را اعمال کند.

 

عضو هیات داوران تخم مرغ‌های نوروزی دومین سالانه “بهارستان” تصریح کرد: ما در این دوره از تخم‌مرغ‌های رنگی سعی کردیم که بیشتر کارهای خلاقانه و جدید را انتخاب کنیم اما من فکر می‌کنم به دلیل تکرار چندین دوره‌ای چنین زمینه‌ای، این ایده کمی سخت شد زیرا ما در دوره‌های مختلف کارهای اینچنینی داشتیم لذا حضور آثار مشابه کمی کار داوری را سخت کرده بود.

 

خسروی تاکید کرد: با وجود مسائلی که اشاره کردم شورای داوری تمام تلاش خود را کرد تا آثار خلاقانه‌ای را که با فضای مفرح و شاد نوروز در ارتباط هستند، انتخاب کند.

 

وی فعالیت هنری در حوزه شهری را متفاوت خواند و گفت: حوزه هنر شهری با هنر گالری و خاص تفاوت دارد زیرا مخاطب عام با این بخش در ارتباط است در واقع وجه مشترک تمام کارهای شهری در این است که مخاطب عام با آن در ارتباط است؛ لذا چنین آثاری باید علاوه بر داشتن خصلت‌های هنری قابلیت ارتباط با مردم را نیز داشته باشد به همین خاطر جدا کردن کار خوب از بد در این عرصه سخت است.

 

عضو هیات داوران بخش تخم مرغ‌های نوروزی “بهارستان” ادامه داد: وقتی ما با هنر شخصی و گالری رو به رو هستیم انتخاب به نحو دیگری است در حالی که هنر شهری در برخورد مستقیم با قشر عموم و گاها کسانی هستند که در عرصه هنر آموزشی ندیده‌اند لذا باید چنین بخشی دارای خوانش عمومی باشد البته این بدان معنا نیست که باید یک هنر دم‌دستی و سطح پایین ارائه داده شود.

 

خسروی تأثیر “بهارستان” را بر عرصه هنرهای شهری بدیهی خواند و گفت: تأثیر رویداد هنری “بهارستان” بر عرصه هنرهای شهری بدیهی است زیرا مجموعه فعالیت‌های انجام شده به یک ارتقاء در عرصه تجسمی و تصویری انجامیده و در واقع به سطح فکری جامعه کمک کرده است.

 

وی افزود: اینکه ما در دوره‌ای از سال می‌توانیم چهره جذابی از شهر را به واسطه هنرارائه کنیم بسیارخوب است اما من معتقدم که باید در این عرصه برای پیشگیری از تکرار اقداماتی را انجام دهیم.

 

عضو هیات داوران بخش تخم مرغ‌های نوروزی “بهارستان” ادامه داد: هدف این عرصه جذاب‌سازی شهروپیشواز بهار با استفاده از هنر است، لذا ما باید در بخش سیاست‌گذاری به این فکر کنیم که با چه عناصری می‌توانیم از تکراری شدن این رویداد خوب و مفید استفاده کنیم تا این بخش تبدیل به یک محل ارتزاق صرف نشود و بتواند همچنان تاثیرگذار پیش رود.

 

لازم به یادآوری است، دومین رویداد هنری “بهارستان” به همت سازمان زیباسازی شهر تهران، همزمان با نوروز سال 1396 در بخش‌های نقاشی دیواری، مجسمه، هنرهای محیطی و تخم‌مرغ‌های نوروزی در سطح شهر تهران برگزار می‌شود و تا اردیبهشت‌ماه ادامه دارد.

 

منبع: هنرآنلاین

امتیاز دهید