سینمای نوین ایران پیوند ناگسستنی با دفاع مقدس دارد

هنردستان: در مراسمی از مریم دوستی فرزند جانباز شیمیایی شهید مسلم دوستی کارگردان فیلم سینمایی «دریاچه ماهی» و منیره قیدی کارگردان فیلم «ویلایی‌ها» تجلیل شد.

به گزارش هنردستان، شامگاه 21 اسفند ماه فیلم سینمایی «ویلایی‌ها» برای خانواده‌ها و همسران شهدا، ایثارگران و جانبازان در پردیس سینمایی «چارسو» اکران شد.

 

در ابتدای این مراسم، علیرضا تابش –مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی– ضمن خیرمقدم به میهمانان و بازیگران «ویلایی‌ها» در سخنانی یادآور شد: چند ماه پیش نخستین باری که نسخه اول فیلم را دیدم، دوستانم تأکید کردند که اولین اکران ویژه آن برای خانواده‌های شهدا و ایثارگران باشد و خوشحالم که امشب این فرصت فراهم شد تا اولین اکران این فیلم پس از جشنواره فیلم فجر برای خانواده‌های شهدا و ایثارگران اتفاق می‌افتد.

او در ادامه با بیان اینکه منیره قیدی کارگردان «ویلایی‌ها» پس از سال‌ها تلاش و تحقیق اقدام به نگارش اثر فاخر و غرورانگیز کرده است که تا قبل از این کمتر فیلمسازی توانسته بود این چنین به نقش همسران شهدا و جانبازان بپردازند، سخنانش را اینگونه ادامه داد: با اکران این فیلم حضور مستقیم بانوان و همسران ایثارگران و شهدا برای ما ماندگار شد و به دلیل مستنداتی که در این فیلم از آن استفاده شده است این اثر درخور، شایسته تقدیر و تکریم است.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی یادآور شد: امشب که شب وفات حضرت ام‌البنین (س) والده حضرت عباس (ع) است به نشانه ادای احترام به دست‌اندرکاران این فیلم جاودانه (ویلایی‌ها) ادای احترام می‌کنیم. کارگردان این فیلم سبب شد که یاد و خاطره شهدا تا همیشه زنده نگه داشته شود، به عنوان مدیرسینمایی مفتخرم که اعلام کنم سینمای نوین ایران علیرغم گذشت سال‌ها از پایان جنگ تحمیلی، پیوند ناگسستنی و استواری با دفاع مقدس و ابعاد ارزشی و انسانی آن داشته و دارد و بخشی از بزرگداشت دفاع مقدس به دوش سینما است.

تابش ادامه داد: فیلمسازان کشورمان طی سه دهه اخیر موفق شده‌اند گفتمان انقلاب اسلامی را در یک بسته فرهنگی به نام سینما که اتفاقا بُرد بالایی هم دارد به طور اثرگذاری ارائه بدهند. به همه خادمان عرصه هنر سینما، نویسندگان، تهیه‌کنندگان و… که ارزش‌های دفاع مقدس و انقلاب اسلامی را در آثارشان بازتاب می‌دهند و به تمام عوامل این فیلم ارزشمند و همکارانم در بنیاد فارابی خدا قوت می‌گویم و امیدوارم ثمره نشست این فیلم که با نام و یاد شهدا است، سبب شود که هنرمندان بیشتر به این عرصه ترغیب شوند، به خصوص جوانان به تولید آثار سینمایی در این زمینه بپردازند.

این فیلم به راحتی با نسل‌های بعد از خود هم می‌تواند ارتباط برقرار کند

در ادامه محمدمهدی عسگرپور -مشاور کارگردان فیلم «ویلایی‌ها»- با بیان اینکه من هم به نوبه خود از عوامل این فیلم تشکر می‌کنم، اظهار کرد: در حوزه فیلمسازی به صورت کلی استخراج تئوری در مورد برخی از فیلم‌ها سخت و در مورد برخی دیگر ناممکن است که فیلم «ویلایی‌ها» یکی از این اثرها است.

وی ادامه داد: خانم قیدی چند سالی است که در این کار حضور دارند و سال‌های زیادی را برای نوشتن فیلمنامه این اثر زمان گذاشتند که شاید خیلی از فیلمسازان ما جرأت این را نداشته‌اند که تا این اندازه برای ساخت یک فیلمی سماجت داشته باشند. این فیلم در سخت‌ترین زمان و مکان یعنی جنوب کشور که گاهی حتی گرمای آن به قدری طاقت فرسا بود که نمی‌شد تحمل کرد، ساخته شد.

عسگرپور تأکید کرد: تهیه‌کننده و کارگردان این فیلم هم افرادی هستند که هر کجا باشند تحسین‌برانگیزند و این فیلم به راحتی با نسل‌های بعد از خود هم می‌تواند ارتباط برقرار کند و شاید بشود گفت؛ یکی از نقص‌های سینما این است که خیلی از فیلم‌ها نمی‌توانند با نسل آینده ارتباط بگیرند اما یکی از نقاط قوت این فیلم همین مفهومش برای نسل‌های آینده است.

او گفت: من نمی‌خواهم با این سخنان سایر فیلم‌هایی که در این عرصه ساخته شده است را بی‌قدر کنم و قدر این فیلم را بالا ببرم اما با شرایط امروز این فیلم‌ها خاکریزهای ما را تغییر می‌دهند و می‌توانند کمک کنند که سایر فیلمسازان هم در این عرصه قدم بردارند و امیدواریم که این اتفاق خیر در سینمای ایران رخ بدهد.

 

 

تقدیر از دو زن فیلمساز

در ادامه مراسم با حضور محمد مهدی حیدریان معاون وزیر و رئیس سازمان سینمایی و علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی از مریم دوستی فرزند جانباز شیمیایی شهید مسلم دوستی کارگردان فیلم سینمایی «دریاچه ماهی» و منیره قیدی کارگردان فیلم «ویلایی‌ها» تجلیل شد.

این دو زن فیلمساز در سال جاری و با حمایت بنیاد سینمایی فارابی موفق به ساخت فیلم در موضوع دفاع مقدس شدند.

مریم دوستی پس از دریافت لوح تقدیر خطاب به حاضران گفت: در زمان پدرم دعوا سر پیشی گرفتن و رفتن به خط مقدم بود همانجایی که عشق و معرفت و آزادگی تقسیم می‌کردند، در زمان پدرم دغدغه آزادی خرمشهر بود و فتح فتح المبین، در زمان پدرم جنگ بر سر سکه و سیمرغ و شهرت نبود همه شهرت‌ها حاجی بود و سید، در زمان پدرم باند پارچه تمیز و پاکی بود که بر سر و صورت مجروحان می‌بستند. من در آغوش پدری رشد یافته‌ام که حرمت وطن، پرچم وطن و خاک ایران را بیش از من فرزندش دوست می‌داشت چرا که مرا با شما تنها گذاشت و رفت. غیر هنر که تاج سر آفرینش است دوران هیچ منزلتی پایدار نیست.

 

 

تقدیر از عوامل فیلم ویلایی‌ها توسط همسران شهدا

در ادامه مراسم، با حضور همسران شهیدان باکری و نوری و همسر سردار کوثری از همه عوامل فیلم «ویلایی‌ها» تقدیر به عمل آمد.

منیره قیدی کارگردان فیلم نیز در پایان مراسم، ضمن تقدیر از مدیران سینمایی و محمد مهدی عسگرپور به عنوان مشاور کارگردان، نمایش فیلم را به خانواده معزز شهدا و ایثارگران از جمله خانواده شهیدان سردار حمید باکری، حسین نوری و خانواده سردار اسماعیل کوثری تقدیم کرد.

در این آیین رمضانعلی حیدری خلیلی معاون توسعه فناوری و مطالعات سازمان سینمایی، مسعود احمدیان معاون فرهنگی و پژوهشی بنیاد سینمایی فارابی ، مسئولان بنیاد شهید، ستاد کل نیروهای مسلح و هنرمندانی چون سعید ملکان، ستار اورکی، عباسی، طناز طباطبایی، صابر ابر، علی قربانزاده، سعید داخ، مرتضی شایسته، سیاوش حقیقی، روح اله برادری، علی شادمان،  سید علی قائم مقامی، …. حضور داشتند.

در پایان مراسم فیلم «ویلایی‌ها» برای حاضرین به نمایش درآمد.

 

 

منبع: خبرگزاری ایسنا

امتیاز دهید