انتشار چهار رمان و یک مجموعه داستان

هنردستان: رمانی‌هایی از رضا جولایی، کاوه فولادی‌نسب، مهدی افروزمنش و مصطفی انصافی به همراه مجموعه داستانی از پیمان اسماعیلی منتشر شد.

به گزارش هنردستان، رمان «شبِ ظلمانی یلدا» نوشته رضا جولایی در ۱۹۸ صفحه با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و  قیمت ۱۶‌هزار تومان در نشر چشمه منتشر شده است.

 

در نوشته پشت جلد کتاب می‌خوانیم: رضا جولایی نویسنده نام‌آشنا و صاحب سبک روزگار ماست. رمان‌ها و داستان‌های او در بیش از سی‌ سال از کار نویسندگی‌اش بیانگر نگاه خاص و منحصربه‌فردش به تاریخ و روایت در ادبیات ایران بوده است. رمان «شب ظلمانی یلدا» یکی از همین رمان‌هاست که برای نخستین‌بار  سال ۱۳۷۲ منتشر شد. رمانی که نشر چشمه بعد از تجدید چاپ اثر درخشان جولایی یعنی «سوءقصد به ذات همایونی»، از نو چاپش کرده است. رمان داستان چند شخصیت است. از سرباز مجروحی گرفته که در جنگ با روس‌ها زخم برداشته تا جوانی مسیحی با دغدغه‌های عجیبش. این دو کلان‌روایت در هم ترکیب می‌شوند و ماجرایی رقم می‌زنند از اتفاق‌هایی در دل تاریخ که قرار است رفتارهایی عاشقانه، سیاسی و بیش از آن انسانی بسازند. فضای نو رمان و توجه نویسنده به عناصری متفاوت در دل این تاریخ است که « شب ظلمانی یلدا» را به رمانی خواندنی و تأثیرگذار تبدیل می کند. جولایی در اکناف تاریخ غیررسمی‌اش آدم‌هایی را می‌سازد که در حال تجربه هراس‌ها و بیم‌هایی‌اند که درنهایت هویت‌شان را رقم می‌زند. جهانی که در آن ماجرا گاه از تصویر شمایل مسیح بر پارچه شروع می‌شود… جولایی نویسنده تکه‌های پُرغبارِ است. ذهنی داستان‌گو که می‌خواهد زمانِ از دست‌رفته را احضار کند.

 

 

همچنین دیگر کتاب تازه منتشرشده در این نشر، مجموعه داستان «جیب‌های بارانی‌ات را بگرد» نوشته پیمان اسماعیلی در ۱۰۱ صفحه با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۹۰۰۰ تومان است.

در نوشته پشت جلد کتاب آمده است: پیمان اسماعیلی مجموعه داستان «جیب‌های بارانی‌ات را بگرد» را برای اولین‌بار در ۱۳۸۴ منتشر کرد. کتابی که نخستین اثر منتشرشده این نویسنده است و توانست او را به عنوان داستان‌نویسی با ذهنیتی نوگرا به مخاطبان معرفی  کند. این کتاب در جایزه ادبی اصفهان تقدیر شده‌ است و شامل هشت داستان است. داستان‌های این کتاب تفاوت‌های مهمی با داستان‌های کتاب‌هایی مانند «برف و سمفونی‌ ابری» و «همین امشب برگردیم» دارد و به همین دلیل مخاطب با وجه دیگری از ذهن این داستان‌نویس روبه‌رو خواهد شد. اسماعیلی در این داستان‌ها عمدتا تصویری از گم شدن و تنهایی را در وضعیت‌های بکر و گاهی خشن روایت کرده است. از مردی که طی فرایندی یاد زنش می‌افتد تا زن و شوهری که کارشان گوش دادن است به حرف‌های زوجی در همسایگی‌شان… مردگان نقش مهمی در اکثر داستان‌ها بازی می‌کنند و قهرمان‌های روایت به شکلی با این مردگان گمشده در زمان پیوند می‌خورند. اسماعیلی در بیشتر داستان‌های کتاب تلاش می کند از عنصر غافلگیری استفاده کند تا مخاطب خود را در موقعیتی بهت‌آور قرار دهد. بهتی که در اعماق متن رقم می‌خورد و نشان دارد از پریشانی درونی آدم‌های او. اسماعیلی بی‌تردید یکی از بهترین داستان‌کوتاه‌نویسان روزگار ماست.

 

 

رمان «هشت و چهل و چهار»  نوشته کاوه فولادی‌نسب نیز در ۱۵۷ صفحه با تیراژ ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۱۲‌هزار تومان در نشر چشمه منتشر شده است.

در معرفی کتاب و نویسنده‌اش عنوان شده است: «هشت و چهل و چهار» اولین رمان کاوه فولادی‌نسب (۱۳۵۹) است. او که چندین سال است به عنوان منتقد، مترجم و مدرس داستان‌نویسی فعالیت‌های فراوانی انجام داده است، این رمان را با دورن‌مایه‌ای اجتماعی – تاریخی نوشته است. رمان درباره یک ساعت‌ساز و ساعت‌فروش تنهاست که عاشق پرسه‌زدن در خیابان‌ها و کوچه‌های قدیمی تهران است. مردی منظم و دقیق که دوستان اندکی دارد و جهانی مملو از خاطرات. اما یک اتفاق عجیب این آرامش را برهم می‌زند و منطق روزمره زمان را به‌هم می‌ریزد. اتفاقی که باعث ماجراهای تازه‌ای می‌شود… رمان کاوه فولادی‌نسب با توجه به وابستگی‌های زمانی و مکانی‌ نوشته شده که ناگهان و طی فرایند تکنیکی از هم می‌پاشد و اجازه می‌دهد مخاطب او در چند وجه از تاریخ کمی دورتر از ایران و تکه‌هایی از آن سفر کند. از سویی سوالی مهم نیز پیش روی این خواننده قرار می‌گیرد که اوج رمان محسوب می‌شود: آیا می‌توان به عقب بازگشت؟ با این رویه رمان «هشت و چهل و چهار» خواننده‌اش را به یک پرسه‌زنی پُراتفاق و غافلگیری دعوت می‌کند.

 

 

دیگر کتاب منتشرشده در نشر یادشده، رمان «سالتو» نوشته مهدی افروزمنش است که در ۲۶۲ صفحه با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۱۶‌هزار تومان به چاپ رسیده است.

در معرفی پشت جلد کتاب آمده است: دومین رمان مهدی افروزمنش فضایی مهیج و پُرداستان دارد. او که نخستین رمانش یعنی «تاول»، جایزه بهترین رمان سال جایزه «هفت اقلیم» را از آن خود کرد، در دومین رمانش به قهرمانی پرداخته که از اعماق شهر و از حوالی میدان مشهور فلاح تهران برآمده است. قهرمان او کشتی‌گیر فرز و تکنیکی است که رمان «سالتو» بر اساس جهان او شکل می‌گیرد، کشتی‌گیری جسور که ناگهان بخت به او رو می‌کند و یک عشق کشتی ثروتمند تصمیم می‌گیرد از او حمایت کند. او مردی است مرموز و مشکوک که برای این مبارز قصه‌هایی دارد و این نقطه‌ای است که بعد از آن به بعد فضای رمان حال‌و هوایی جنایی – معمایی پیدا می‌کند… افروزمنش با سال‌ها تجربه روزنامه‌نگاری بخش اجتماعی، توجه خاصی به انسان برآمده از تکه‌های تیره شهر دارد. او در این رمان آدم‌های گوناگون این شهر را مقابل این قهرمان فرز و از همه‌جا بی خبر قرار می‌دهد و ناچارش می‌کند درباره چیزهایی تصمیم بگیرد که بین مرگ و زندگی در نوسان‌اند. «سالتو» با روحی قصه‌گو و رئالیستی تلاش می‌کند برای مخاطب غافلگیری بزرگی رقم بزند. پسری برآمده از جنوب شهر که حالا می‌خواهد سلطان باشد…

 

 

همچنین  رمان «تو به اصفهان بازخواهی گشت» نوشته مصطفی انصافی در ۲۷۶ صفحه با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۲۳‌هزارتومان در نشر چشمه عرضه شده است.

در نوشته پشت جلد کتاب می‌خوانیم: مصطفی انصافی نویسنده جوانی است که در اولین تجربه ‌روایی‌اش رمانی نوشته مملو از داستان‌های ریشه‌زده در تاریخ. رمان «تو به اصفهان بازخواهی گشت» روایتی است چندسویه از زندگی و سوال‌های چند شخصیت که به خاطر جبر مکان و زمان در موقعیتی خاص کنار هم قرار می‌گیرند. استاد دانشگاهی جوان و البته خسته از شرایطش که در فکر مهاجرت است، به دختری لهستانی برمی‌خورد که برای یافتن ریشه‌های دوردست خانوادگی‌اش به ایران آمده است. دختری که پیشینه‌ مبهمی دارد و ناگهان قصه او تبدیل می‌شود به انگیزه‌ای برای روایت قهرمان اول رمان… انصافی در این رمان تلاش کرده  با توجه به قابلیت‌های ژانری و ترسیم پلاتْ رمانی بنویسد که در عین سرک کشیدن به زوایای پنهان‌مانده تاریخ ایران، رگه‌های زیستی و وجودی قهرمان‌های بلاتکلیفش را نیز برملا کند. آمدن زنان لهستانی به ایران در سال‌های حضور متفقین در ایران تنها جرقه‌ای است برای آتش‌گرفتن انبار عظیمی از خاطرات و «خطرات». تا جایی که خواننده رمان در هر بخش با واقعیت‌هایی روبه‌رو می‌شود که می‌توانند به جذاب شدن روند روایی اضافه کنند. «تو به اصفهان بازخواهی گشت» قصه کشف است. کشف گذاشته‌ای ناامن و قصه‌دار  که ناگهان همه چیز را عوض می‌کند… همه چیز را…

 

 

منبع: خبرگزاری ایسنا

امتیاز دهید