به گزارش هنردستان فوژان امیری طراح و سازنده زیورآلات مفهومی و فعال در حوزه جواهرسازی معاصر است.
او فعالیت حرفهای در زمینه ساخت زیورآلات را از سال 1386 و از طریق کلاسهای آموزشی وزارت صنایع و معادن شروع کرد. امیری از سال 1390 که رشته دانشگاهی طلا و جواهرسازی راهاندازی شد، با ثبتنام در کلاسهای طراحی زیورآلات فعالیت خود را به شکل حرفهای در این حوزه آغاز کرد.
امیری درباره شرایط حاکم بر این عرصه به خبرنگار هنرآنلاین گفت: عوامل مختلفی ازجمله مشکلات اقتصادی و معضلات فرهنگی سبب شده است که این عرصه رونق چندانی نداشته باشد. جدا از بحث نحوه و میزان فروش، نمایشگاهها در جواهرسازی معاصر و مفهومی بازخوردی ندارد و روز به روز از تعداد مخاطبان آن کاسته میشود.
امیری به افزایش بیرویه قیمت متریالهای موردنیاز در زمینه ساخت زیورآلات اشاره کرد و افزود: هزینه ساخت بالا است. در عین حال این پرسش در ذهن مخاطبان آثار ما وجود دارد که آیا پس از خرید میتوانند باقیمت مناسب و کمترین ضرر، آن کالا را به فروش رسانند یا خیر.
این طراح و سازنده زیورآلات مفهومی از نبود زیرساختهای فرهنگی در زمینه ترویج استفاده از این محصولات بهعنوان یک محصول هنری ابراز گله و تصریح کرد: جواهرسازی معاصر جایی در میان بازار و گالریها گم شده است یعنی بازار از این کالا بهعنوان یک شیء هنری یاد میکند و گالریها نیز پذیرای این محصولات در کنار آثار مبتنی بر هنرهای تجسمی نیستند و این امر منجر به ایجاد مشکلات جدی برای فعالان این حوزه شده است.
او ادامه داد: نبود حمایتهای لازم و سیاستگذاریهای متولیان فرهنگی در ایجاد بسترهای شناختی در ارتباط با هنر معاصر و زیورآلات مفهومی سبب شده است که منزلت این هنر به شکل واقعی هویدا نشود و اگر شبکههای اجتماعی نبودند، مشخص نبود چه بر سر حاصل سالها تلاش فعالان این عرصه میآمد.
امیری در خاتمه گفت: امید است رسانهها در راستای ایجاد دانش و آگاهی مردم در مسیر شناخت این حوزه هنری و کاربردی گام بردارند و در آینده شاهد شکوفایی هنر هنرمندان عرصه زیورآلات مفهومی و جواهرسازی معاصر باشیم.